עו"ד בנקל: לבטל מכירת דירה בת"א לבתו של פישמן ענת מניפז

אחרי שעו"ד יוסי בנקל ביקש למכור את דירתו של פישמן ברחוב חיסין בת"א לבתו של פישמן, ענת מניפז, הגיש היום בנקל בקשה ומעודכנת לבטל את ההתקשרות ולמכור את הדירה לצד ג' שאינו נמנה עם קרובי משפחת החייב, תמורת 7.2 מיליון שקל ■ הסיבה: שיקולי מס

אליעזר פישמן ועורך דין יוסי בנקל/ צילומים: שלומי יוסף
אליעזר פישמן ועורך דין יוסי בנקל/ צילומים: שלומי יוסף

התהפוכות בתיק אליעזר פישמן נמשכות: אחרי שעו"ד יוסי בנקל, המנהל המיוחד לנכסי פישמן, ביקש למכור את דירתו של פישמן ברחוב חיסין 15 בתל-אביב לבתו של פישמן, ענת מניפז, הגיש היום (ב') בנקל בקשה דחופה ומעודכנת לבית המשפט, שבה הוא מבקש לבטל את ההתקשרות ולמכור את הדירה לזוג ענבל וליאור אחירון תמורת 7.2 מיליון שקל.

לדברי עו"ד בנקל, מניפז מסכימה לביטול ההתקשרות עמה ולמכירת הדירה לזוג אחירון, והדבר נעשה משיקולי מס. זאת, לדברי בנקל, הואיל ותשלומי המס בגין מכירת הדירה לבן משפחה של פישמן (מניפז היא כאמור בתו) הם גבוהים יותר מאשר המס המשולם על-ידי קונה שאינו בן משפחה של החייב.

לדברי בנקל בבקשתו היום, "במסגרת בקשה קודמת שהוגשה בתיק, ולאחר שבוצעה התמחרות במשרדי המנהל המיוחד, אישר בית המשפט הנכבד למכור את הנכס לגברת ענת מניפז תמורת הסך של 7.13 מיליון שקל, וזאת לאחר שבהתמחרות שנערכה, ואשר בהתאם לדין הייתה פתוחה לכל מציע אשר העמיד ערבות כדין ופעל בהתאם לכללי ההתמחרות (לרבות קרובי החייב), פרשו יתרת המתמחרים ולא הסכימו להעלות את הצעתם".

ואולם, לדברי בנקל, בבוא הצדדים ליישם את אישור המכר, התברר לבנקל כי עמדת רשות המסים היא, במכר לקרוב משפחתו של החייב מחויב במס שבח מלא בסכומי-עתק, שייגרעו מקופת פשיטת הרגל (להבדיל ממכירה למי שאינו בן משפחה, ואזי יתאפשר לבנקל לעשות שימוש בפטור על מכירת נכס מגורים על-ידי החייב).

בנקל כותב כי נוכח האמור לעיל, הרי שאף אם הדין הכללי מתיר לקרובי החייב לרכוש נכס שבבעלותו המוצע למכירה, במסגרת הליכי חדלות פירעון, הרי שיישומם של דיני המסים על-ידי רשויות המס, על עסקה עם בן משפחה, מביא לכך כי עקב חיובי המס הגבוהים, הצעתה של מניפז משיאה לקופה תמורה "נטו" נמוכה בהרבה מההצעות האחרות שעמדו בפני המנהל המיוחד.

"בעקבות כך ולאחר שמצב הדברים הובהר לה, נתנה מניפז הסכמתה לביטול העסקה, קרי, ביטול אישור המכר מעיקרו, וזאת בתנאי שמיד לאחר אישור הביטול יושבו לה הכספים שהועברו לקופת המנהל המיוחד בגין עסקה זו".

בנקל מציין כי במקביל הגיעה למשרדו הצעתם של הזוג ענבל וליאור אחירון, שהינו צד ג' שאינו נמנה עם קרובי משפחתו של החייב, לרכוש את הנכס בסך של 7.2 מיליון שקל. כלומר, סכום העולה על הצעתה הזוכה של מניפז. "משמעות הדבר כי לא זאת בלבד כי קופת פשיטת הרגל של החייב אינה ניזוקה מביטול ההסכם עם הגברת מניפז וחתימת הסכם עם הרוכש החדש, אלא שהלכה למעשה הצעת הרוכש החדש גבוהה מכל הצעה אחרת שעמדה קודם לכן בפני בנקל", כתב המנהל המיוחד.

בנקל מדגיש כי עקב הכרזתה של מניפז כזוכה בהתמחרות, הוחזרו הערבויות הבנקאיות לכל המציעים האחרים, לבקשתם. "בשולי הדברים יחזור המנהל המיוחד וידגיש כי אישור המכר המתוקן דלעיל אינו מסב נזק לאף אחד מהצדדים, וזאת נוכח העובדה כי יתרת המתמחרים סירבו להעלות את הצעותיהם מעל ל-7.13 מיליון שקל, ומכוח קל וחומר שהדבר נכון לרף גבוה יותר של 7.2 מיליון שקל".