4 מפעלי תעשייה באשקלון קיבלו אישור הזרמה לגז טבעי

השר שטייניץ: "רשת החלוקה באזור הדרום התפתחה משמעותית בחודשים האחרונים" ■ גורם בענף: החגיגה מוגזמת - ואינה משקפת את המציאות

צינור גז / צילום: שאטרסטוק
צינור גז / צילום: שאטרסטוק

ארבעה מפעלים באזור התעשייה של אשקלון קיבלו מרשות הגז אישור הזרמה לגז טבעי. המפעלים הם "סולבר", "צח שרפון", "פקר ידפז" ו"איטונג", והם צפויים לצרוך 10 מיליון מ"ק גז טבעי בשנה (0.01 BCM). את הצנרת המתחברת למפעלים הניחה נגב גז טבעי, זכיינית החלוקה של אזור הנגב, בעלות של כ-10 מיליון שקל.

שר האנרגיה יובל שטייניץ מסר כי חיבור המפעלים יביא ל"שיפור באיכות חייהם של התושבים, אשר זוכים לנשום אוויר נקי יותר, ומאפשר למפעלים לחסוך כסף רב. רשת החלוקה באזור הדרום התפתחה משמעותית בחודשים האחרונים, ואנו צופים שמפעלים נוספים יצטרפו למהפכת הגז הטבעי, וישלימו את הסבת מתקניהם בשנה הקרובה".

על פי משרד האנרגיה, פרויקט חיבור המפעלים כלל הנחת צינורות באורך 4 ק"מ והקמת ארבע תחנות קצה. בעקבות אישור ההזרמה עלה מספר המפעלים המחוברים לגז טבעי בדרום מישור החוף והנגב ל-36. את ההודעה על חיבור ארבעת המפעלים מיסגר משרד האנרגיה תחת הכותרת "תנופת החיבור לגז טבעי בדרום הארץ ממשיכה".

לדברי גורם בענף, החגיגה מוגזמת ואינה משקפת את המציאות. "החיבור שם הוא בעיכוב של 4-5 שנים, תלוי במפעל", אמר. "החיבור הוא מתחנת PRMS (להפחתת הלחץ בין רשת ההולכה לחלוקה, נ"י) שהיתה קיימת שם כבר מימים ימימה, וגם צנרת ההולכה שם הוקמה עוד לפני שתחנת הכוח דוראד החלה לפעול. היה צריך לעבור שם בין 500 מטר ל-1.5 ק"מ בחולות עד המפעלים, אין שם כלום, ולמרות זאת לקח חמש שנים. מעבר לזה, מתחילת השנה לא התחבר אפילו לקוח אחד לרשת החלוקה מאשקלון צפונה".