סערה באוצר: ועדה חדשה תבחן הרחבת סמכויות המנכ"ל

עקב חשש מפוליטיזציה באוצר, הוקמה ועדה ציבורית שתבחן העברת סמכויות מראשי האגפים באוצר למנכ"ל, שהוא מינוי פוליטי של השר

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

ועדה ציבורית חדשה תוקם שתבחן את סמכויותיו של מנכ"ל משרד האוצר. החשש הגדול הוא מפוליטיזציה של משרד האוצר, שנחשב לאחד המשרדים המקצועיים והחשובים במערכת הפוליטית, זאת בשל העובדה כי המנכ"ל הוא מינוי של השר, בעוד ראשי האגפים ויחידות הסמך נחשבים למינויים מקצועיים.

הוועדה תוקם לנוכח המבנה המורכב של המשרד והסמכויות השונות שבתחום פעילותו, ובשים לב להערות מבקר המדינה בעניין זה בדוחות מבקר המדינה.

בראש הוועדה יעמוד מנכ"ל משרד ראש הממשלה והממונה על השכר באוצר לשעבר, יוסי קוצ'יק, ויהיו חברים בה מנכ"ל משרד האוצר והממונה על התקציבים לשעבר, אהרון פוגל; מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, ירום אריאב; מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, חיים שני; הממונה על שוק ההון והביטוח לשעבר, ציפי סאמט; והממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר, עו"ד דרור שטרום. היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, ישמש כיועץ המשפטי של הוועדה; וכמרכזת הוועדה תשמש עו"ד הראלי מזרחי מהלשכה המשפטית במשרד האוצר.

למעשה, הוועדה תבחן את מבנה הסמכויות של המנכ"ל וראשי האגפים השונים, לרבות מנהלי יחידות הסמך. הוועדה תגיש את מסקנותיה עד 15 בספטמבר 2017.

סוגיית ניגודי העניינים של חברי וועדת קוצ'יק נבדקה משפטית ונמצא כי אין כל בעיה עם חברותם בוועדה, כך טענו היום באוצר, על רקע טענות כי חלק מחברי הוועדה נגועים בניגודי עניינים.

בין החברים בוועדה ישנם כאלה שמייעצים במקביל לגורמים עסקיים גדולים מאד הפועלים בענפים מוטי רגולציה כמו האנרגיה, הביטוח והבנקאות. גורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי חברי הוועדה הצהירו על לקוחותיהם בפני היועץ המשפטי של האוצר עו"ד אסי מסינג. עמדתו של מסינג, שזכתה לפי אותם גורמים לתמיכת משרד המשפטים הייתה כי אין בעיית ניגודי עניינים בין החברות בוועדה לבין עסקים פרטיים - וזאת משום שהוועדה אמורה להמליץ על שינוי מבני ברמת המקרו של משרד האוצר ולא על שינוי באגף או יחידה מסויימים.