כאן, כמו באירלנד

שוק הדיור: מדוע מדדי הלמ"ס הראשוניים לא מייצגים דבר?

אתר בנייה /  צילום: תמר מצפי
אתר בנייה / צילום: תמר מצפי

הטבלה המצורפת כאן שווה יותר מאלף מילים. היא מציינת את הסטיות הרבות של מדדי הדיור של הלמ"ס מרגע הפרסום הרשמי שלהם ועד התיקונים שלהם, לא אחד ולא שניים (יש עד ארבע "קריאות" לאותו מדד!), שמתפרסמים רק כמה חודשים לאחר פרסום המדד ה"רשמי". כלומר, מה שמתפרסם בהתחלה הוא ממש לא מה שמתפרסם בסוף.

הנה כמה מסקנות קצרות מהנתונים שבטבלה:

מדדי הלמ"ס הראשוניים, מתברר, הם לא מספיק אמינים, ולא כדאי לצאת מגדרנו, לכאן או לכאן, עם כל פרסום. עם זאת, ניכרת מגמה ברורה של בלימת מחירי הדיור מתחילת השנה, בלי התיקונים, עם התיקונים ועם ציפייה לעוד תיקונים במדדים.

אין ספק שהתיקון שעשתה הלמ"ס למדד פברואר-מארס, מירידה של חצי אחוז לעלייה של 0.4%, היה מפתיע. לא רק בגלל עוצמת התיקון החריגה, אלא גם לאור מה שקורה בפועל בכל הנוגע להיקף העסקאות שהולך ויורד. כאשר מוסיפים לכך את המדד הראשוני הגבוה יחסית של מארס-אפריל, התהיות רק גוברות.

כל האינטרסנטים בשוק הנדל"ן, ויש לא מעט כאלה, שמעוניינים בכותרות על עלייה לנצח נצחים - כי הרי אין שום שינוי לדידם, השוק רותח וירתח לעד - צהלו מיד עם פרסום מדדי הדיור האחרונים, אבל הם לא טרחו לשים לב (או גרוע מכול: שמו לב והעלימו את זה) שבעדכון האחרון של הלמ"ס, זה שפורסם ביום חמישי האחרון, תיקנה הלמ"ס לאחור גם את מדד דצמבר-ינואר מפלוס 0.5% למינוס 0.2%! כלומר, בפיגור של חמישה חודשים, עלייה חדה יחסית תוקנה לירידה במדד הדיור.

זה אומר דרשני וזה אומר בהחלט שיש מגמה של בלימה ואף ירידה.

 

צירפתי גם את הסטיות במדד הדיור של אירלנד. מדוע? כי באירלנד פוצצה בועת הנדל"ן.

מה שמעניין הוא שאחרי הפיצוץ, או סמוך לו, היו די הרבה אזהרות, גם של גורמים רשמיים פנימיים באירלנד (מעבר לדוחות פומביים של קרן המטבע ו-OECD), שהעריכו כי הם עומדים בפני ירידת מחירים חדה (למרות שבדיעבד אף אחד לא חזה במדויק את עוצמתה), אבל אלו לא הוצגו בתקשורת. בואו נקווה שזה לא יקרה גם בישראל.

סטיות במדד מחירי הדירות
 סטיות במדד מחירי הדירות

eli@globes.co.il