שונאת מתנות תחיה

בפסק דין מעניין של בית המשפט המחוזי, נבדק שיעור הכספים שקיבלה העותרת, חיילת, מידי אביה במתנה, מתוך מחיר דירה אותה רכשה ומיד מכרה. נקבע כי על אף שהעוררת היא חיילת ללא כל מקורות הכנסה, היא מימנה מעל 50% מרכישת הדירה באמצעות מכירתה, ולכן זכאית לפטור ממס שבח ללא תקופת צינון.

השתלשלות הפרשה: במאי 2013 נחתם הסכם לרכישת דירה בין החיילת למוכרת הדירה, בסכום של 1,200,000 ₪. במועד החתימה שולם למוכרת סך של 400,000 ש"ח. סכום זה שולם על ידי אביה של החיילת.

החיילת התכוונה לממן את יתרת התמורה באמצעות משכנתא, והבנק דרש לשם כך את ערבות אביה. האב התכוון לערוב למשכנתא כנדרש, אולם עקב נסיבות משפחתיות חזר בו, והעוררת, חיילת ללא מקור הכנסה קבוע, נותרה ללא מקורות כספיים להשלמת הרכישה.

בחלוף מספר חודשים מיום שרכשה את הדירה, ובטרם הגיע מועד התשלום השני (800,000 ₪) חתמה החיילת על הסכם מכר של הדירה תמורת 1,800,000 ש"ח.

החיילת ביקשה ממנהל מקרקעין פטור ממס שבח על דירת מגורים מזכה. המנהל דחה את הבקשה, בנימוק שהדירה התקבלה במתנה, והעוררת מכרה אותה לפני שתמה תקופת הצינון הנדרשת.

בית המשפט התבקש לבדוק האם העותרת קיבלה לפחות 50% מהדירה במתנה, ולכן חייבת בתקופת צינון כדי לקבל פטור ממס שבח?

החיילת טענה כי הסכום ששולם למוכרת על ידי אביה במעמד החתימה (400,000 ש"ח) אינו מהווה מתנה, שכן סכום זה מקורו במימוש נכס אגב גירושין, והוא הופקד אצל האב בנאמנות עבור בתו. לגבי יתרת התמורה ששולמה למוכרת (800,000 ש"ח), טענה החיילת שולמה מתוך כספי התמורה שהעבירו הרוכשים לחיילת ממכירתה את הדירה שאך קנתה.

מנגד, טען מנהל מקרקעין כי החיילת, ללא הון עצמי וללא מקורות הכנסה או אפשרות להעמיד בטחונות, קיבלה את מלוא המימון לרכישת הדירה מאביה.

בית המשפט קבע כי בנוגע לסך של 400,00 ש"ח אשר שולמו על ידי האב כתשלום ראשון למוכרת, לא הוצגו ראיות לכך שסכום זה הוחזק אצל האב כנאמן וכי העוררת היא הנהנית בנאמנות, ולכן נקבע כי סכום זה הינו מתנה שניתנה מהאב לבתו.

בנוגע ליתרת התמורה למוכרת - 800,000 ש"ח, קבע בית המשפט הוצגו ראיות מהן ניתן ללמוד כי על פי השתלשלות המועדים, ניתן להסיק כי העוררת לא נזקקה למתנה נוספת מאביה כדי להשלים את רכישת הדירה. אם קיבלה מהאב סכום כלשהו, הרי שהיתה זו הלוואה לתקופה קצרה, שאינה מהווה מתנה.

לסיכום, נקבע כי רק 400,000 ש"ח מהווים מתנה, סכום זה נמוך מ-50% ממחיר הדירה, ולכן הדירה אינה נחשבת כדירה שהתקבלה במתנה, והעוררת אינה חייבת בתקופת צינון על מנת לקבל פטור ממס שבח במכירתה.

הכותבת היא רואת חשבון, סגנית מנהל מיסוי מקרקעין (חיפה) לשעבר