תקלת הפרסום ברדיו כאן: מועצת התאגיד תבצע בדיקה סביב הכשל במערכת

הפרסום היה אמור להכניס 1.5 מיליון שקל בשבוע, אך המערכת מושבתת ■ בתאגיד בטוחים שהפתרון קרוב, אך בגופי מדיה אחרים פסימיים יותר

תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף

 

למעלה חודש וחצי שמערכת הפרסום לשיבוץ פרסומות של תאגיד השידור כאן לא פועלת בשל תקלה. בימים האחרונים בישרו אנשים מהתאגיד לחלק מחברות המדיה כי הצפי הוא שלקראת אמצע יולי צפויה המערכת לפעול, ואולם בגופי מדיה אחרים מביעים הערכות הרבה יותר פסימיות וסבורים שהצפי לא ריאלי אם רוצים שהמערכת תפעל ללא תקלות.

המילה "תקלה" מרחפת מעל המערכת מתחילת השידורים. אך מהי אותה "תקלה", מי אחראי לה ומי אמור לבדוק את השתלשלות העניינים שהביאה לכך שכבר לפחות חודשיים היא משותקת?

שיטת השידור של תחנות הרדיו לא השתנתה. היא מתבצעת באותו אופן שפעלה בשנים האחרונות. מה שהשתנה זה הגוף המשדר והזכיין שמשווק את זמן הפרסום. עד תחילת הפעילות של כאן שווק זמן האוויר באמצעות שפ"מ, שבבעלות אברהם פרחי, שהחזיק מערכת שיבוץ פרסומות משלו. לפרחי ולרשות השידור הייתה מערכת יחסים מורכבת, ואנשי התאגיד לא ששו לתת לו דריסת רגל בניהול החדש - וודאי לא לרכוש ממנו את מערכת פרסום.

את זמן הפרסום של כאן נבחרה לשווק טרגט ספיריט, ומנהלי המכרז הקפידו שלזכיין לא יהיה קשר או אפשרות השפעה על בחירת מערכת הפרסום שאמורה להתממשק לשידורי התאגיד - אף שהוא זה שיפעיל אותה.

כך, במקום להשתמש במערכת קיימת בחרו בתאגיד זכיין שהתאים מערכת של ניהול פרסום בטלוויזיה למודל של רדיו. יום לפני העלייה לאוויר נערך פיילוט של 5 דקות פרסום. הפיילוט התרסק, והוחלט שלא לעלות לאוויר עם מערכת מקרטעת.

ככל שחולפים הימים מתברר כי ה"תקלה", כפי שמכנים אותה בתאגיד, היא למעשה קטסטרופה שעולה מיליוני שקלים. כמה מיליונים? לפי התוכנית העסקית של כאן אמור הפרסום ברדיו להכניס כ-1.5 מיליון שקל בשבוע. בהנחה שהתקלה תיפתר עד אמצע יולי המשמעות היא אובדן הכנסות של לפחות 12 מיליון שקל.

נראה שאפילו בתאגיד עצמו מתחילים להבין כי מדובר בפיאסקו. אבל מי אמור לבחון את הכשל בקבלת ההחלטות? והאם מי שאמור לעשות זאת אכן מבצע כיום תהליך כלשהו? תלוי את מי שואלים. הגוף הפורמלי המפקח על הנהלת התאגיד הוא מועצת התאגיד - 12 אנשי ציבור שבחרה ועדת שופטים וקיבל את אישור ראש הממשלה. לטענת מקורבים בתעשייה, מעבר לעדכון אין עיסוק אמיתי בנושא - בוודאי לא הליך מסודר שאמור להביא להסקת מסקנות.

בתגובה של כאן בהרצה לשאלות גלובס נמסר כי "תהליך הטמעת המערכות הטכנולוגיות בפרסום מנוהל בליווי צמוד של הוועדה לפיקוח על היחידה המסחרית מטעם המועצה. המועצה ומבקרת הפנים יבצעו בדיקה מעמיקה והפקת לקחים עם סיום התהליך".

בכאן דוחים טענות שנשמעות בתעשייה שלפיהן מי שמשלם את מחיר הטעות שלהם הוא משלם המסים, שכן בתקצוב של התאגיד 70 מיליון שקל בשנה אמורים להגיע ממפרסום.

בתגובה לכך, מכאן נמסר כי השירות לציבור לא ייפגע משמעותית מאחר שהתאגיד "נערך תקציבית לתקופת הרצה של עלייה לאוויר ללא הכנסות בחודשים הראשונים בנוסף לחיסכון בתקציב ההקמה".

לכאורה מי שאמור היה להרוויח מהתקלה של כאן הם המתחרים בשפ"א, שנשארו בשלב זה האופציה היחידה לפרסום ברדיו. אבל הצפיפות מביאה לפגיעה באפקטיביות הפרסום מה שעלול בטווח הארוך להניס מפרסמים מהרדיו. יותר מזה, התקלה מגיעה בעיתוי שבו גם בטלוויזיה דקות פרסום נשארות מחוץ למסך ומותירות מפרסמים ללא מענה.