תדיראן: מזגן שנשלט מהסמאטרפון ע"י מע' ענן עם שליטה מרחוק

במהלך, תדיראן מנסה לאלץ את הצרכנים להיות יותר תלויים בה ■ החידוש  מאפשר לתדיראן לעקוב אחרי הרגלי השימוש במזגן של הצרכנים וכך גם הרגלי השהייה שלהם בבית - ולייצר ביג דאטה

חברת המזגנים תדיראן מנצלת את המזג אוויר החם בכדי להשיק את מערכות המזגנים החדשות שלה, המבוססות על מערכת IOT (אינטרנט של הדברים) המאפשרות שליטה במזגן באמצעות אפליקציה המתחברת לרשת WIFI, שתאפשר שליטה במזגן באמצעות הסמארטפון במקום בשלט.

תדיראן מכריזה כי החל מהיום, כל מזגן שיימכר יציע באופן מובנה את המערכת החדשה, שתאפשר לחברה לעקוב אחר הפעילות - מה שיאפשר לה ליזום פנייה ללקוחות במקרה של תקלה. מערכת הענן מאפשרת בקרה ומעקב אחרי פעילות המזגן כמו כיבוי בעת היציאה מהבית, או הפעלתו בדרך הביתה לטמפרטורה מסוימת.

כל מזגן שיימכר החל מהיום יצויד במערכת החדשה, ולקוחות שמחזיקים במזגנים ישנים של תדיראן שיוצרו בשנים האחרונות יוכלו לרכוש את המערכת ולהתקין אותה במזגן בעלות של 390 שקל. השימוש בשירות הלקוחות אינו כרוך בתשלום עבור מי שנמצא בתקופת האחריות, כך גם במידה והתקלה מטופלת מרחוק. במידה והתיקון דורש הגעת טכנאי, התשלום נעשה בהתאם לתיקון.

מנכ"ל תדיראן, משה ממרוד, מעריך כי מוקד השירות יוכל לפתוח 30% מהתקלות מרחוק באמצעות המערכת החדשה. 

בשלב זה המערכת תפעל רק עבור מזגנים מסוג מיני מרכזי ביתי.

גם חברת אלקטרה צפויה להשיק בעוד כשנה מערכת דומה, ובחברה מצהירים כי היא תאפשר למוקד השרות לבצע בקרה מרחוק על מזגנים בבתי לקוחות לרבות שליחת התראות לתחזוקה. כרגע המערכת החדשה לא מאפשרת עדיין לאסוף מידע מהצרכנים. בהמשך, מצהירים בחברה, תוכל המערכת לאסוף נתונים כאלה ולהמליץ לצרכן כיצד לצמצם את הוצאות החשמל ואת משך ההפעלה.

על מנת לשדרג את המזגן במערכת החכמה של אלקטרה המאפשרת להפעיל את המזגן דרך האפליקציה בסמארטפון יש צורך לרכוש מודול בעלות של 290 שקל, ובחברה מציינים כי שימוש במערכת שתושק לא יהיה כרוך בתשלום נוסף.

החידוש הטכנולוגי אינו מהפכני במיוחד שכן קיימות היום מערכות בית חכם המאפשרות לשלוט במזגן מרחוק. החידוש המהותי עבור תדיראן הוא להגדיל את ההכנסות שלה בכך שבמקום להזמין טכנאי חיצוני פרטי, באמצעות האפליקציה הצרכן יתרגל לקבל את השירות שלו מתדיראן ויפתח אליה זיקה.

גם לאחר תום תקופת האחריות המערכת החכמה תדע מתי המזגן מתקלקל, ואף על פי שבחברה טוענים שזו לא המטרה של המערכת, הטכנולוגיה מאפשרת לתדיראן ובהמשך כנראה גם לאלקטרה, כשהן מבחינות שהמזגן של הלקוח מתקלקל, לפנות אליו באופן יזום ולהציע את שירותיהן, לפני שיפנה לטכנאי חיצוני. השדרוג הזה מאפשר לתדיראן לעקוב אחרי הרגלי השימוש במזגן של הצרכנים ולייצר ביג דאטה. "לפעמים אנחנו יודעים אפילו יותר מדי" אומר יגאל עמר, מנהל אגף השירות של החברה.

שוק מיזוג האוויר בישראל מוערך בכ-2.9 מיליארד שקל בשנה מתוכם 2.3 מיליארד שקל במיזוג הביתי. מדובר בשוק עם מיעוט שחקנים וחסמי כניסה גבוהים הדורשים יבוא מספק מוביל וקשר ארוך טווח עמו, שירות אמין ועמידה בתקנות אנרגיה קפדניות. אלקטרה מוצרי צריכה מובילה את השוק עם 45%, ואחריה תדיראן המחזיקה בכ-36% מהשוק, ואחריהן טורנדו (10%) וסמסונג LG (9%).

בשנת 2016 נמכרו בישראל קרוב ל-700 אלף מזגנים ביתיים בהיקף כולל הנאמד בכ-2.1 מיליארד שקל, ומראה צמיחה של כ-9% בשנה. אחוז החדירה של מזגנים בשוק הישראלי עומד על 94% לעומת 84% בשנת 2008.