הגרלת מחיר למשתכן: 33 אלף נרשמו; זכאי סדרה ב' מאוכזבים

מאז הפרסום האחרון, לפני כשבוע, התווספו כ-10,000 משקי בית רשומים ■ 14,000 זכאים עדיין לא נרשמו

מחיר למשתכן בלוד / צילום: אמיר מאירי

ההגרלה הגדולה של משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון ממשיכה לצבור תאוצה, כאשר עד כה נרשמו להגרלה 32,858 זכאי תוכנית מחיר למשתכן.

נזכיר כי "ההגרלה הגדולה" היא הגרלה שנפתחה בשבוע שעבר ומתייחסת לכ-15 אלף דירות מוזלות ב-24 יישובים ברחבי הארץ. על פי הנתונים המעודכנים של מספר הנרשמים, מדובר בחלק הארי של הזכאים שכבר נרשם לתוכנית, כאשר מניין זכאי סדרה א' שיכולים להירשם להגרלות עומד על כ-46 אלף משקי בית.

על פי פילוח ההרשמה של זכאי התוכנית על פי היישובים השונים עולה כי היישוב אליו נרשמו עד כה מרבית הזכאים הוא ראשון לציון (כ-10.7 אלף משקי בית), במקום השני העיר הרצליה (9,321 נרשמים) ובמקום השלישי מודיעין בה נרשמו 8,898 משקי בית. בתחתית רשימת הביקוש ניתן למצוא את מצפה רמון, שם נרשמו רק 87 משקי בית להגרלה, ואת שלומי - שם נרשמו 95 משקי בית בלבד.

נזכיר כי במסגרת ההגרלה הגדולה יכולים הזכאים להירשם ל-3 יישובים שונים (ולגשת להגרלות לכל הפרויקטים באותו היישוב). מסיבה זו קשה להעריך את סיכוי הזכייה בכל יישוב רק על בסיס הנתונים, כי למעשה כל משק בית נספר 3 פעמים בטבלה. עוד נזכיר כי ההרשמה פתוחה עד ה-9 ביולי והזכאים יכולים לשנות את בחירתם עד הרגע האחרון.

בינתיים, בעוד קצב ההרשמה של זכאי סדרה א' בתוכנית מחיר למשתכן ממשיך לעלות, מתחילים להישמע קולות אכזבה מכיוון זכאי סדרה ב', וזאת על רקע ההיצע הנמוך של ההגרלות שנפתחו לקבוצת זכאים זו. נזכיר כי בתוכנית מחיר למשתכן החליטו בשנה שעברה לפצל את הזכאים לשתי קבוצות. מי שנרשם עד המועד שנקבע בספטמבר שעבר, זכה להיכנס לסדרה א'. מי שנרשם מאותה הנקודה והלאה, נכנס לסדרה ב'.

במספרים: כ-60 אלף זכאים נקבעו בסדרה א' ועוד כ-30 אלף זכאים בסדרה ב', זאת על פי הנתונים הנוכחיים. עוד נזכיר כי הוצאת תעודות הזכאות למחיר למשתכן עדיין נמשכת, וכל חודש מצטרפים עוד זכאים למניין מוצאי תעודות הזכאות - כולם בסדרה ב'.

"אני נרשמתי לזכאות במחיר למשתכן כבר לפני מספר חודשים, אבל בספטמבר, מיד לאחר שנסגרה ההרשמה לסדרה א'", כך אופיר, אחד מזכאי התוכנית ששייך לסדרה ב' ופנה ל"גלובס", "לא הספקנו להיכנס לסדרה א', כי פשוט לא ידענו ולא הבנו מה המשמעות. אחרי ההרשמה לתוכנית חיכינו לפרסומים של ההגרלות לסדרה ב' אבל הן לא הגיעו. אני נמצא במצב שכבר התייאשתי, נמאס לי לחכות וקניתי דירה בשוק החופשי. אבל אני חושב שצריך להחזיר את דמי ההרשמה. הרי לזכאי סדרה ב' אין הזדמנות לגשת להגרלות כמו בסדרה א'".

נציין כי אופיר אינו היחיד שמתלונן על היעדר הגרלות לסדרה ב'. פניות נוספות שהגיעו ל"גלובס" מלינות על אותה הבעיה, כאשר מזכאי סדרה ב' לעתים נמנעה ההזדמנות להירשם לסדרה הראשונה - אם בגלל גילם הצעיר או מצבם המשפחתי. נזכיר כי תוכנית מחיר למשתכן קובעת כי רק זוג נשוי או ידוע בציבור יכול להירשם לתוכנית, או רווק/רווקה מעל גיל 35.

הטענות התחדדו לאחר פרסום ההגרלה הגדולה, כאשר הרוב המוחלט של ההגרלות הכלולות בה מיועד רק לזכאי סדרה א' (למעט מתחמים בבית שמש ובנצרת עילית). המשמעות בעיני רבים מזכאי סדרה ב' הייתה שעכשיו הם יצטרכו להמתין הרבה יותר עד שיוכלו לגשת להגרלות. עוד נציין כי הנושא לא נעלם מאנשי משרד הבינוי והשיכון, כמו גם אנשי מטה הדיור ומשרד האוצר.

במסיבת העיתונאים שנערכה לפני שבועיים, אז הכריזו על ההגרלה הגדולה, אמר שר האוצר משה כחלון כי: "אני רוצה להעביר מסר לאנשי סדרה ב' - נגיע גם אליכם בתוך חודשים ספורים. אני רוצה לבקש להתאזר בקצת סבלנות".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי: "מחיר למשתכן הוא פרויקט דגל שמובילים שר האוצר משה כחלון ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט, אשר מסייע לזוגות צעירים לרכוש דירה. סדרה ב' תפתח לזכאי מחיר למשתכן בקרוב, עם שפע של יחידות דיור והרבה הגרלות. הנושא הובהר לכל הרשומים בסדרה ב'. נוסף על כך, באפשרותם להירשם גם כעת למכרזים של מחיר מטרה במודיעין ובראש העין".

ממשרד האוצר נמסר כי: "תוכנית מחיר למשתכן נועדה לספק את הביקוש לדירות ולסייע לזוגות צעירים לרכוש דירה במחיר מופחת משמעותית ממחיר השוק. עד כה זכו למעלה מ-10,000 זוגות צעירים מסדרה א' בדירה, ו-45,000 נוספים מאותה סדרה שטרם מימשו את זכותם, ממתינים להגרלות. לפי שעה מתקיימות מירב ההגרלות לזכאי סדרה א' שנרשמו ראשונים לתוכנית.

:במטרה לסייע גם לזכאי סדרה ב', מקיים משרד האוצר הגרלות המיועדות גם להם. כך למשל ההגרלה בבית שמש במסגרת תוכנית "ההגרלה הגדולה" של מחיר למשתכן מיועדת גם לזכאי סדרה זו. אנו מאמינים שההמתנה לדירה במסגרת מחיר למשתכן משתלמת וקוראים לזוגות הצעירים להתאזר בסבלנות. דמי ההרשמה של זכאי סדרה ב' יהיו תקפים לשנה נוספת".