"ב-2026-2030 ההתחדשות העירונית בת"א - 60% מכלל הבנייה"

שירה ברנד, מ"מ מנהלת מינהל התכנון: "גם לנו יש אחריות למשבר הדיור, אנחנו לא מתחמקים; בין 2007 ל-2011 לא היו מספיק יחידות דיור מתוכננות, אבל בשנים האחרונות הגדלנו את המלאי התכנוני"

שירה ברנד / צילום: איל יצהר
שירה ברנד / צילום: איל יצהר

"אנחנו עסוקים בתכנון לעתיד. גם לנו יש אחריות למשבר הדיור, אנחנו לא מתחמקים. בין 2007 ל-2011 לא היו מספיק יחידות דיור מתוכננות, אבל בשנים האחרונות הגדלנו את המלאי התכנוני. יש מלאי גדול שיוצא לשוק ומאפשר פעילות בענף הנדל"ן" - כך אמרה היום (ג') שירה ברנד, ממלאת-מקום מנהלת מינהל התכנון במשרד האוצר, בכנס ועידת דיור של הבית האקדמי ועיריית הרצליה.

אבל גם ברנד מודה שתכנון הוא לא הכל ולמרות העלייה בקצב תכנון יחידות הדיור בשנים האחרונות, השלבים הבאים בשרשרת, מימוש התוכניות והבנייה אינם מתקדמים באותו הקצב. "קצב המימוש של התוכניות מאוד איטי בגלל הרבה מאוד חסמים. לוקח 10 שנים ויותר לממש תוכנית. יש למדינת ישראל הרבה מה לטפל בתחומים האלו. המלאי שלנו הוא גבוה יותר ממה שאפשר לממש בפועל כי אנחנו מודעים לבעיות הללו. האוכלוסייה הולכת וגדלה, ואנחנו צריכים לתת מענה מבחינת היצע תכנוני. אנחנו צריכים 1.5 מיליון יחידות דיור עד 2040 ובגלל זה מכינים מלאי של סביב 2.5 מיליון יחידות דיור. זה צפי גידול האוכלוסייה בלי מקרים חריגים כמו עלייה גדולה למשל או מקרים אחרים".

ברנד התייחסה גם לתוכנית האסטרטגית לתחום הדיור שאושרה בממשלה, תוכנית המתייחסת לבינוי הנדרש בישראל עד שנת 2040. במסגרת התוכנית מייחסת המדינה משקל משמעותי מאוד להתחדשות העירונית ברחבי הארץ. על-פי הנתונים שהציגה ברנד, בשנים 2026-2030 צופים במינהל התכנון כי היקף ההתחדשות העירונית במחוז תל-אביב יהיה למעלה ממחצית מהיצע יחידות הדיור - 60%.

על כך אמרה ברנד: "חלק ברור מיחידות הדיור שמדברים עליהן קשור בהתחדשות עירונית, אפשר לראות 60% של התחדשות עירונית במחוז תל-אביב, ואחוזים אחרים במחוזות אחרים, כדי שלא נחזור ונמלא שטחים פתוחים ביחידות דיור אלא נצטרך לצופף את הערים, כי אין מקום לכולנו".

נציין כי מדובר בנתון משמעותי מאוד במחוז זה, אבל אם נתייחס למצב התחום היום (פינוי-בינוי ותמ"א 38), לקשיים שמערימות הרשויות המקומיות, הביורוקרטיה וגם התהליכים המסובכים של תחום זה, כדי להגיע ליד האמור התחום יצטרך לעבור מהפכה משמעותית. ולא רק במחוז תל-אביב צופים במינהל התכנון משקל גדול להתחדשות העירונית. על-פי הנתונים שהציגה ברנד, במחוז חיפה מדובר על 40% התחדשות עירונית מכלל הבנייה בעיר, 30% במחוזות מרכז וירושלים, 20% במחוז צפון ו-17% במחוז דרום. בנקודה זו חשוב לציין נקודה נוספת. בעוד שהיקף ההתחדשות העירונית באזור המרכז נמצא היום בעלייה, במחוזות הצפון והדרום עדיין מדובר ביישום נמוך עד אפסי של פרויקטים במסגרת ההתחדשות העירונית. ייתכן והקמת הרשות להתחדשות עירונית תוכל לסייע בקידום פרויקטים, אבל נזכיר שנכון להיום, שנת 2017, הרשות טרם הוקמה וטרם מונה לה מנהל.

 

במסגרת הכנס, התקיים גם פאנל על תחום השכירות. עוזי לוי, מנכ"ל החברה הממשלתית דירה להשכיר התייחס להיצע הפרויקטים בשוק ואמר: "המעודד הגדול ביותר של הדיור להשכרה בישראל הוא חוק הותמ"ל, התוכניות הללו יניבו עשרות אלפי יחידות דיור להשכרה בהמשך הדרך. דיור להשכרה הוא לא מוצר נחות". חבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו) התייחס אף הוא לנושא ואמר: " בישראל יש טראומה מהשיכונים של שנות ה-50. אנשים מפחדים, אבל עשינו כבר קפיצה גדולה מאז. אולי היה אפשר להקצות יותר קרקעות לדיור להשכרה ממה שמוקמה היום, אבל אנחנו במשבר דיור ובגלל זה ה'פוש' הגדול היה במחיר למשתכן. אבל אנחנו מטפלים גם בנושא הדיור להשכרה". עוד חשף פולקמן כי היום פרסם משרד האוצר 'קול קורא' לחברות ניהול שיעבירו נתונים למשרד האוצר. מדובר באחד הצעדים שמקודמים במסגרת חוק שכירות הוגנת כצעד שעתיד לעודד בעלי דירות בשוק החופשי לחתום על חוזי שכירות ארוכי טווח. במסגרת צעד זה מדובר על סבסוד דמי הניהול וחתימה על הסכמים ארוכי טווח מול החברות הללו. עוד אמר פולקמן כי הוא מעריך שאחרי תקופה ארוכה הדיון בהצעת החוק שכירות הוגנת תסתיים בשבועות הקרובים.



--

אורי חודי

כתב נדל"ן

גלובס


נייד: 050-9701515