מנכ"ל האוצר: "לא יקרה כלום אם מחירי הדירות יירדו ב-15%"

באב"ד הוסיף: "גם אם מחירי הדירות יירדו, אני לא מאמין שהם יירדו ב-30%" ■ ובינתיים, בנק ישראל מזהיר: "הציבור והבנקים חשופים לירידה חדה במחירי הדירות"

"אני ממליץ לכל הזוגות הצעירים ללכת ולהירשם לתוכנית מחיר למשתכן. יש הנחות על הדירות. אתם לא תקבלו הדירות בשנה או שנתיים הקרובות, אבל עוד ארבע שנים יהיה לכם מפתח ביד. אנחנו לא עושים לוטו עכשיו עם ההגרלה הגדולה, הכוונה היא לוודא שכל מי שיש לו תעודת זכאות יקבל דירה. בסופו של יום דירות זה לא משהו שנבנה יום אחד. יש תהליכים ביורוקרטיים אין סופיים בדרך. את ההיתרים לא אנחנו במשרד האוצר נותנים אלא ברשויות המקומיות. אנחנו מפעילים לחץ גדול מאוד ואנחנו גם פועלים להבטיח שלכל דירה יהיה מפתח תוך ארבע שנים" - כך אמר היום (ג') מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, בכנס דיור של הבית האקדמי ועיריית הרצליה.

באב"ד גם התייחס לסוגיית מחירי הדירות ואמר: "צר לי שיש מי שלא מאמין ששר האוצר יצליח להוריד את מחירי הדירות. לדור של ההורים שלנו היה קל יותר והיום המצב קשה לזוגות הצעירים קשה יותר לקנות דירה". באב"ד נשאל האם יש סיכוי שמחירי הדיור יירדו בעשרות אחוזים, והאם הדבר לא יגרום לבעיה במערכת הפיננסית, והשיב: "גם אם מחירי הדיור יירדו, המערכת הפיננסית לא תקרוס כל-כך מהר. אם המחירים יקרסו ב-50% תהיה בעיה, אבל אם ב-15% לא תהיה בעיה".

באב"ד גם נשאל האם ההנחה במחיר למשתכן תהיה עדיין רלוונטית עוד כמה שנים שהדירות יגיעו לרוכשים, אם תהיה ירידת מחיר משמעותי, ועל כך השיב: "גם אם מחירי הדירות יירדו, אני לא מאמין שהם יירדו ב-30%. אם קצב הירידה יהיה קיצוני יותר בשנים הקרובות זה אפילו יהיה בעייתי".

 

שאלה נוספת שעלתה במהלך הדיון הייתה האם לא נכון יותר היה לפעול במסגרת מענקים לזוגות הצעירים במקום תוכנית מחיר למשתכן. באב"ד השיב: "לבוא לחלק צ'קים לאזרחים זה לא נכון לעשות מתקציב המדינה. אבל לא לגבות כסף מהקרקע זה תהליך נכון מאוד. מחיר למשתכן זה סוג של מענק. במקום לספסר בקרקע, הנחות של מאות אלפי שקלים על דירות מגורים. בכל הקשור לשכירות לטווח ארוך, יש חקיקה עכשיו בכנסת. אנחנו מתמרצים חברות לבנות לשכירות וגם לייצר תמריצים להשכרה לטווח ארוך. הממשלה קיימת שנתיים וחודשיים, בכל נושא הדיור אי-אפשר להגיד שיש פתרון-קסם. את הדין ניתן בסוף הקדנציה. אין דרך לעשות אסטרטגיה לחברה עסקית תוך שנתיים וזהו. אחר 4 שנים נראה כמה אנשים נכנסו לדירות וכמה דירות יש".

עוד נושא שעלה במסגרת הדיון היה משקיעי הנדל"ן והקשחת התנאים לרכישה ומיסוי למשקיעים. באב"ד התייחס לנושא ואמר כי: "אנחנו לא צריכים לתמרץ משקיעים להחזיק 3 או יותר דירות. בעבר, היה נגמר פרויקט גדול של גינדי למשל והמשקיעים הם בעיקר אלו שקנו.

"החלטנו שהמשקיעים צריכים להפסיק לאגור דירות. יש מספיק אפיקים להשקעה, ויש מסלולים שעשינו במיוחד למשקיעים. אבל אם האלטרנטיבה תהיה שישקיעו בחו"ל ולא ימשיכו להקטין את היצע הדירות לזוגות הצעירים אני אעדיף את האופציה השנייה. אני לא רוצה להמליץ כמובן לאנשים להשקיע בחו"ל, תמיד עדיף שישאירו הכסף כאן בישראל כמובן, אבל היצע דירות לזוגות צעירים זה מאוד חשוב".

מאוחר יותר בכנס, התייחס גם מנהל רשות מקרקעי ישראל, אדיאל שימרון, לשאלת המענקים. האם לא נכון יותר לתת לזוגות צעירים מענק במקום הנחה בדירה במחיר למשתכן. שימרון אמר: "הרבה מחקרים הראו שמענקים שנתנה המדינה העלו את המחירים באופן מלאכותי באותו האזור. במחיר למשתכן זה לא קורה". עוד אמר שימרון בכנס כי: "יש מלאי מוגבל של קרקעות. מקצים למחיר למשתכן ולהשכרה ויותר למחיר למשתכן וכמה אלפים להשכרה. השלטון המרכזי והממשלה צריכים להשתמש בכלים נוספים לעודד השכרה".