בקרוב: ביטול עסקה - גם בהודעה בע"פ בעסק, בטלפון ובדוא"ל

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק בנושא של חה"כ יואל חסון, דוד ביטן ואיתן כבל ■ המועצה לצרכנות: אנו מקבלים תלונות רבות מצרכנים שעדיין מתקשים להתנתק מחברות הסלולר והתקשורת

יואל חסון / צילום: עדי אורני
יואל חסון / צילום: עדי אורני

תוך 4 חודשים: ביטול עסקה תתאפשר גם בהודעה בעל-פה בעסק, בטלפון, בדוא"ל או באינטרנט. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של חברי הכנסת יואל חסון, דוד ביטן ויו"ר הוועדה איתן כבל.

מטרת ההצעה היא להקל על אופן ביטול עסקאות על-ידי צרכנים, שהיום עומדים פעמים רבות בפני דרישות של משלוח פקס למשל. ח"כ כבל הבהיר כי הגיע הזמן "לשים סוף למסלול הייסורים שעוברים הצרכנים שרוצים לסיים התקשרות, וכמו שהם מקבלים מסלול VIP בכניסה - צריך לאפשר להם אותו גם ביציאה".

כלכלן המועצה לצרכנות, גיל ברגפרוינד, אמר כי המועצה מקבלת תלונות רבות מצרכנים שעדיין מתקשים להתנתק מחברות הסלולר והתקשורת.

ומה באשר לתחום התיירות? היועצת המשפטית של התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, יעל טבק, אמרה כי אפשרות הביטול בהודעה בעל-פה יעמיד את סוכני הנסיעות בבעיה מול חברות התעופה, שדורשות אסמכתא בכתב.

כמענה לכך הסכימו היו"ר כבל וח"כ חסון להסמיך את שר הכלכלה לקבוע בתקנות, באישור ועדת הכלכלה, מקרים מיוחדים בהם הודעת הביטול תימסר בדרך אחרת. כך או כך, ההנחיה מחייבת גם את חברות התעופה שלהן אין נציגות בישראל.

לפי ההצעה שאושרה, ניתן יהיה לבטל עסקאות בשיחת טלפון למוקד השירות או בהודעה בעל-פה במקום העסק (למעט מקרים בהם נקבע בחוק במפורש שהביטול יעשה בהודעה בכתב). עוד אושר לאפשר ביטול עסקאות בהודעה בדואר רשום, בדואר אלקטרוני, בפקס ודרך אתר האינטרנט של בית העסק (במקרים בהם ניתן לבצע עסקאות אחרות עם בית העסק באינטרנט).

בנוסף, בעלי העסקים יוכלו להודיע לצרכן על דרכי הביטול בהבלטה ובאותיות ברורות וקריאות בעת חתימת העסקה או הספקת המוצר, לציין זאת בחשבונית או הודעת התשלום הנשלחת לצרכן ולפרסם זאת בדף הראשי של אתר האינטרנט של העסק. מפרי החוק צפויים לקנס של 22 אלף שקל לתאגיד ו-7,000 שקל ליחיד. בעל העסק שהמשיך לחייב את הצרכן חשוף לקנס של פיצוי לדוגמה בגובה של עד 10,000 שקל.

נזכיר כי לפי החוק כיום, לאחר שליחת הודעת הביטול על העוסק לבטל את החוזה ואת החיובים תוך 3 ימים עסקים (במקרה שההודעה נשלחה בדואר רשום, ולא צוין בה מועד מאוחר יותר, ייכנס הביטול לתוקף לאחר 6 ימי עסקים מיום מסירת ההודעה למשלוח).