בין ערימות הכביסה לערימות המיילים

הבאזז התורני בעולם העבודה, ה-Work Life Balance, הוא כבר מזמן לא רק אתגר נשי

הג'אגלינג האינסופי בין חיי משפחה וקריירה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הג'אגלינג האינסופי בין חיי משפחה וקריירה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אחד היתרונות של הבאזז התורני בעולם העבודה, ה-Work Life Balance (ובראשי תיבות, כמובן WLB) הוא שהג'אגלינג המתסכל בין ערימות הכביסה לערימות המיילים כבר לא מתויג כאתגר נשי, שמייסר אמהות לא מסורות וצולב עובדות פזורות דעת. בקיץ 2017, הצורך למצוא איזון בין החיים בעבודה והחיים שבבית הוא משאת נפשם של העובדים והעובדות כאחד. עולם העבודה טרוד בחיפוש אחרי מודל מארגן, שיביא את קונפליקט החיים השסועים אל סופו המאוזן.

אבל, נראה שהניסיון למצוא נוסחת קסם אחת שתצליח להעמיד חומות בין שני העולמות נועד לכישלון. פתרונות רווחים של ניהול זמן ועבודה מהבית מתאימים רק לחלק מהאנשים ולתקופות זמן מוגבלות, חמור מכך, לגבי חלק מהעובדים הם רק מגדילים את התסכול והבלבול.

כדי לנהל את הקונפליקט, צריך להכיר במרכיביו. ישנם מקומות עבודה ומשרות, שהחיים שבבית לא תמיד מצליחים להתחרות בהם; שהאתגרים וההתרגשות שהם מציבים בפני העובדים הם כאלה ששגרת הבית לא יכולה להם. במקרים האלה, חלוקת זמן לא אפקטיבית. גם אם האם המסורה פשטה את החולצה המכופתרת וזרקה על עצמה טריקו בלוי ומטולא, אפילו אם האב המחויב ביטל את כל הפגישות של אחר הצהריים. הפניות והקשב עשויים להישאר בעולמות התוכן המקצועיים.

חלוקת משאבים מאוזנת בין הבית ומקום העבודה נשענת על שלוש רגליים (והסדרה חוקתית של שוק תעסוקה שוויוני). הרגל הראשונה היא תודעתית, ההכרה שיש תקופות שבהן התחרות על תשומת הלב הוכרעה מראש; שבראיה לטווח הארוך איזון יכול להיות גם תקופות של חסר בצד אחד של המאזניים. כדי לאפשר מצב של חוסר איזון לזמן מוגבל צריך לגדר את הסכנות הכרוכות במצב הזמני, ולנהל אותן. ניהול הפרת האיזון הופך את המצב מהפרעה לאירוע בלתי צפוי, אך מנוהל.

הרגל השנייה של חלוקת משאבי WLB היא הפיכתה לאירוע אישי שמותאם למידות, ליכולות ולצרכים של מי שמתמודדים איתו; מגוון הכלים והרעיונות שיכולים לנהל את ההפרעה גדול במיוחד, וכל אחת מהאפשרויות מייצגת תפישות עולם ערכיות שונות.

הרגל השלישית היא דוגמה לאחד הכלים האישיים האפשריים - הורדת גדר ההפרדה בין עולם הבית לעבודה, כדי לאפשר לתכנים משני הכיוונים לזלוג מצד לצד. מדובר כאן גם בשיתוף של האנשים מהמרחב האישי בסוגיות המקצועיות מעולם העבודה, וחלוקה משתנה של מאגר השעות האפקטיביות בהתאם לצרכים ולדרישות. האפשרות נטולת הגבולות היא פתרון למי שמאמינים ברעיון שעומד מאחוריו - שבירת המחסום המלאכותי והצפת הצרכים האותנטיים משני עולמות התוכן.

ביטול התחרות על הפניות והלב עשוי להפחית את תחושות האשם, שמלוות ממילא את מי שלא מצליחים לעמוד במלאכת ההפרדה הטוטלית. המתח והרעשים שמתלווים לחלוקה הקשוחה בין בית לעבודה גוזלים משאבי התמודדות, יצירתיות, ביטחון עצמי והתמסרות. האיזון מבטא תפיסת עולם שמאפשרת לכל אחד ואחת לממש את מכלול השכבות הערכיות והמעשיות שנכונות ומתאימות בעיניהם. סדר יום שכזה מעיד על האמון שלנו בעצמנו, של הארגון וסביבת העבודה, ושל השותפים לחיים הפרטיים שלנו. 

■ הילה טוב היא יועצת אסטרטגית אישית למנהלים בכירים והנהלות.