הקפאת הליכים זמנית לפעילות חברת התעופה אליטליה בישראל

הצו תקף עד 19 ביולי 2017 ■ מדובר בצו הזהה לצו שקיבלה החברה בביהמ"ש באיטליה ■ הנאמן הזמני יצטרך למצוא מקורות מימון לתקופה זו, במטרה למנוע מצב של גירעון ■ פעילות החברה נמשכת כסדרה

אליטליה, חברת תעופה, תעופה אזרחית, איטליה / צלם:shutterstock
אליטליה, חברת תעופה, תעופה אזרחית, איטליה / צלם:shutterstock

השופט איתן אורנשטיין, נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, פסק צו הקפאת הליכים זמני לחברת התעופה אליטליה בישראל. הצו תקף עד ל-19 ביולי 2017. הפסיקה הגיעה בעקבות בקשה שהגישה חברת איי.אס.אס המספקת את שירותי הקייטרינג לאליטליה. 

בנוסף, אורנשטיין מינה את עו"ד אלון קזיוף כנאמן זמני בהקפאת ההליכים.

הבקשה מושתת על החלטת בית המשפט באיטליה מחודש מאי האחרון, שקבעה כי אליטליה חדלת פירעון בעקבות חוב נצבר של יותר מ-3 מיליארד שקל. החברה נכנסה למסגרת של ניהול מיוחד לתקופה מוגבלת, שבסיומה תצטרך להגיש תוכנית הבראה. 

מדובר על צו זהה של הקפאת הליכים זמניים שהחברה קיבלה בבית המשפט באיטליה. הנאמן הזמני, עו"ד אלון קזיוף, יצטרך למצוא ולהבטיח מקורות מימון לתקופה הזו, במטרה למנוע מצב של גירעון. הדגש החשוב הוא שפעילות החברה נמשכת כסדרה. 

הבקשה שבה דן השופט אורנשטיין כנגד אליטליה בישראל התייחסה לחובות של החברה לספקיות המקומיות, בהן חברת לאופר המספקת את שירותי הקרקע בנמל התעופה בן-גוריון, בחוב הנאמד ב-236 אלף דולר (החברה הגישה התנגדות לבקשה). חוב נוסף של 221.2 אלף דולר חייבת אליטליה לפי הטענות לחברת איי.אס.אס. חוב נוסף בסך 130 אלף דולר חייבת אליטליה לחברת מלונות ירדן, לצד חובות נוספים לנושים נוספים. לפי הבקשה, החובות מתייחסים לתקופה שבין מארס לאפריל 2017.

עוד נטען בבקשה כי לאור החשש שהחברה תפסיק את טיסותיה לישראל, יש לאפשר את מתן הצו, בכדי לאפשר לחברה לפגוע את חובותיה ולארגן הסדר נושים.

בא-כוחה של אליטליה מסר בדיון כי ממשלת איטליה הזרימה מאות מיליוני יורו לשם המשך פעילותה של החברה, וכי הוא יפעל להשיג התחייבויות מהחברה בחו"ל או מממשלת איטליה.

עמדת הכנ"ר היא שיש מקום לתת צו הקפאת הליכים לתקופה קצרה, במטרה להמציא בטוחות להבטחת התשלומים לנושים וכן אסמכתאות באשר להחלת צו הניהול במקומות אחרים בעולם.

השופט אורנשטיין קיבל את עמדת הכנ"ר. "על בית המשפט לאזן בשלב מקדמי זה בין האינטרסים של הצדדים, קרי מצד אחד לאפשר את המשך פעילות החברה, ומצד שני שלא תיגרם פגיעה בלתי מידתית בנושיה", פסק.

הצו תקף בשלב זה, כאמור, עד ל-19 ביולי 2017 - עד אז צריכה אליטליה להמציא את האסמכתאות הנדרשות באשר ליכולות הפירעון שלה. 

נציין כי חובותיה של אליטליה לנושים בישראל עומדים על למעלה מ-4 מיליון שקל. למעלה מ-45 אלף ישראלים רכשו כרטיסי טיסה עתידיים באליטליה. 

הנאמן יגיש עד 10.7.17 דוח ראשון על מצב החברה.