פיגוע תרבותי בבית הלבן

ציוץ של נשיא ארה"ב שמגדף שדרי טלוויזיה הצליח להרגיז אפילו מחוקקים רפובליקאים

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

האם הפעם חצה דונלד טראמפ קו אדום של נימוס אלמנטרי, של איפוק, ולו מזערי, שמצופה מנשיא המעצמה הגדולה בעולם? האם אין תחתית למדרון שעליו מידרדרת נשיאותו? שני ציוצים ששיגר היום (ה') נשיא ארה"ב מחשבון הטוויטר שלו מראים שהתשובה לשאלה הראשונה היא 'כן', ולשניה - 'לא'.

בתגובה על ביקורות מתמשכות בתכנית Morning Joe של השדרים הוותיקים ג'ו סקארבורו (מחוקק רפובליקאי לשעבר), ומיקה בז'ז'ינסקי, בערוץ החדשות הליברלי MSNBC - ביקורות שכמובן לא נגעו באיכויותיו הגופניות או מנת המשכל שלו - צייץ טראמפ: "שמעתי שאומרים עלי דברים רעים ב- Morning Joe, תכנית עם רייטינג עלוב (אני כבר לא רואה את התכנית הזו). אז איך זה שמיקה המשוגעת, בעלת האיי קיו נמוך, וג' הפסיכי באו למאר-א-לאגו (נכס של טראמפ בפלורידה- ר.ד.) שלושה לילות רצופים בסביבות ראש השנה (האזרחית) והתעקשו לראות אותי. היא דממה חמורות מניתוח מתיחת פנים. אני אמרתי 'לא'".

אמריקאים רבים, לרבות מחוקקים רפובליקאים שהרגישויות שלהם אולי קהו בעקבות החשיפה המתמשכת לגסויותיו של טראמפ, תחילה כמועמד לנשיאות ואחר-כך כנשיא, הגיבו בהשתאות, אם לא בחרדה. כולם ידעו עם מי יש להם עסק, אבל לסחי הזה הם לא פיללו. חלקם הצביעו על הפטיש (פ' סגולה) הנשיאותי לדם נשי שמסתמן בבירור: אחרי עימות טלוויזיוני עם מועמדים רפובליקאים אחרים אשתקד, הוא תקף את המנחה, מגין קלי, אז בפוקס-ניוז, היום ב-NBC, כך: "היה אפשר לראות את הדם יוצא לה מהעניים, דם יוצא מהמה שמו שלה".

אז עכשיו אנו יודעים בוודאות מה חשוב במידרג העדיפויות הנשיאותי: יזמת הביטוח הרפואי של הרפובליקאים שנועדה למוטט אחת ולתמיד את "אובמה-קר" עולה בלהבות; המשבר עם קוריאה הצפונית הולך ומחריף; חקירות של תובע מיוחד ושל ועדות בשני בתי הקונגרס לגבי הקשרים האפשריים בין טראמפ ובכירים במטה הבחירות שלו לבין רוסיה, ולגבי מאמץ כביכול של טראמפ לשבש הליכי משפט, מתקדמות במרץ, אבל הנשיא שוטח לפני עמו את מה שחשוב בעיניו יותר מכל: מצוקה בגין ביקורת עיתונאית, קובלנה ילדותית, משטמת נשים ורמיזות לפטיש (פ' סגולה) סקסואלי חריג. אנו עדים לפיגוע תרבותי בבית הלבן.

"אנא הפסק, זה לא נורמלי וזה מתחת לכבוד מוסד הנשיאות", פנה הסנטור הרפובליקאי בן סאס לטראמפ. הסנטור הרפובליקאי הבכיר לינדסי גרהאם צייץ: "אדוני הנשיא, הציוצים שלך הם מתחת לכבוד מוסד הנשיאות והם משקפים את כל מה שרע בפוליטיקה האמריקאית, לא את גדולתה של אמריקה". והסנטורית הרפובליקאית סוזן קולינס, שכנראה תכשיל את מיזם הביטוח הרפואי של הרפובליקאים, אמרה: "זה חייב להיפסק. כולנו עושים את עבודתנו - שלוש זרועות הממשל והתקשורת. אנו לא חייבים לאהוב זה את זה אבל אנו צריכים להפגין כבוד ונימוס".

אפילו יו"ר בית-הנבחרים, פול ראיין, בעל ברית (אמנם בעל כרחו) של טראמפ, אמר: "ברור, זו התבטאות שאינה נאותה. מה שאנו מנסים לעשות פה הוא לשפר את הטון, את הנימוס של השיח החברתי. ההתבטאות (של טראמפ) אינה מסייעת להשגת המטרה הזו".

ולגמרי במקרה, התפרסם היום סקר של אוניברסיטת קוויניפיאק, שמראה ש-61% מהנשאלים סבורים שהנשיא חייב לזנוח את המדיה החברתית. רק 32% חושבים שהוא צריך להמשיך לצייץ.

סגנית דובר הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, הגנה על הבוס שלה: "אני לא חושבת שהנשיא הוא מישהו שאינו משיב מלחמה שערה כאשר תוקפים אותו... הופנו נגדו התקפות אישיות שערוריתיות, ולא רק נגדו אלא נגד אלה שמסביבו.... זה נשיא שמשיב באש על אש והוא בוודאי לא ישתוק לנוכח התקפות של מדיה ליברלית או העילית ההוליוודית".

יש שאמרו שהציוץ החדש של טראמפ הוא מהלך טקטי מבריק: להסיט את תשומת הלב הציבורית מהצרות של הרפובליקאים, שאינם מצליחים לעקור משורש את אובמה-קר. למעשה, טראמפ הוכיח שמה שרואים בו זה מה שיש באמת: אדם חלש, חמום מוח, גס, מיזוגני, שגורר את מוסד הנשיאות, אם לא את ארצו, משפל אל שפל.