כשהמלצה מהבוס אינה אופציה

מה עושים כשאין המלצה לקראת עבודה חדשה?

קריירה / צילום: Shutterstock
קריירה / צילום: Shutterstock

מה עושים כשמתבקשים למסור שמות ממליצים למגייס, ושמו של המנהל האחרון לא ממש יכול להועיל בתהליך זה? הנה כמה מצבים שבהם מועמדים נתקלים בקושי זה, והדרך להתמודד עמם.

כשהמנהל שלכם לא זמין

פעמים רבות עובדים מספקים את שם מנהלם כממליץ, אך הדבר פוגע בהם מכיוון שהמגייס לא מצליח ליצור עמו קשר. הוא לא חוזר להודעות, לא עונה לשיחות, לא משיב למיילים. מגייס עלול לחשוב שהמנהל מתחמק ממנו, מסיבה שאינה מבשרת טובות (האם העובד כל כך גרוע כדי שיתחמק כך?). לחלופין, יתכן שבשל העיכוב יתקדם המגייס עם מועמד נבחר אחר, ובכך, בגלל תקלה זו בתקשורת - הפסדתם הזדמנות.

לכן, חשוב לנסות לנבא סיטואציה כזאת, בהתאם להיכרות עם סגנון התקשורת והתגובתיות של המנהל. יש מנהלים שכל כך קשה להשיג אותם, וחבל, מכיוון שדווקא להם יכולים להיות דברים נפלאים לומר על העובד שלהם.

במקרה כזה רצוי לצרף לצד שמו של המנהל הסבר הנוגע לאי-זמינותו האופיינית, כדי למנוע הפתעה ואכזבה בקרב המגייס. דרך פרו-אקטיבית נוספת לטפל בכך במקביל תהיה שיחה עם המנהל, שבה המועמד מבקש ממנו לסייע לו ולהיות זמין ותגובתי לפניות. המועמד יכול אף להגדיל לעשות, ולתאם בעצמו את השיחה בין המגייס למנהל (אם הדבר מתאים לרוח יחסיו עם המנהל).

אם לא לגמרי הסתדרתם עם המנהל האחרון

יש מקרים שבהם המועמד חושש שמנהלו לא מעריך אותו ואת ביצועיו, או מרגיש שהם אינם מסתדרים. במצב כזה שליטתו בתהליך מינימלית. קשה לדעת מה יגיד עליו המנהל.

במקרה כזה כדאי לשלוח מייל למנהל, ובו להודות לו על התקופה המשותפת. לעתים המועמד ימצא עצמו מופתע מתגובתו החיובית של המנהל, ויהיה זה עוד אחד מהמקרים שבהם מועמדים נוטים "לסנן את עצמם" משום שהם ממהרים להסיק מסקנות נחרצות על עצמם. לא תמיד כישלון יחיד בעבודה או יחסים קרירים עם מנהל משמעותם חוסר הערכה מלא מצד המנהל, ולעתים יכול בירור מקדים בצורת מייל תודה לפתור את הדילמה.

כשהמנהל לא ממש מכיר אתכם

מועמדים רבים מוסרים את שם מנהלם הישיר, אך כאשר המגייס יוצר עמו קשר כדי לברר פרטים חשובים אודותיו, הוא נענה בתשובות יבשות למדי, או בתגובה הכנה - "האמת שאני לא ממש יודע".

זאת משום שהמנהל הישיר הוא מנהלו של המועמד רק על הנייר. בפועל הוא לא ממש נמצא באזור כדי לראות את העובד שלו, להכיר אותו, ללמוד על סגנונו ולהצליח להגיד עליו יותר מאשר "מבצע את תפקידו" או "לא שמעתי על תלונות לגביו". לכל היותר, הוא רואה אותו בהערכה השנתית או באופן חטוף מעת לעת, וודאי שאינו יכול להשיב לעומק על שאלות אישיותיות לגביו.

לעתים מנהל את העובד הזה בפועל מנהל אחר, שאינו המנהל הישיר הרשמי שלו. במקרה כזה עדיף לספק את שמו כממליץ, אך לא לוותר גם על מסירת שמו של המנהל הישיר, כדי שלא לשדר הסתרת מידע. אפשר לציין את שמו של המנהל הישיר לצד שמו של המנהל הנוסף, למשל כך: מנהל בפועל: שלמה לוי, מספר טלפון (לא מנהל אותי ביום יום), מנהל ישיר: שלמה פיין, מספר טלפון. הדבר לא יהיה רק בבחינת פתרון, כי אם דרך לשדר למגייס מחשבה מעמיקה ותבונה פרקטית.

ענייני אגו והסתרה

לבסוף ישנם אלה שמתאמצים להסתיר את העובדה שהם מחפשים עבודה, בהיותם עדיין עובדים תחת אותו מנהל שאמור להמליץ עליהם. זה אכן מצב מאתגר ביותר. המועמדים חוששים, מן הסתם, שהמנהל יופתע מקבלת הידיעה שהם מחפשים עבודה אחרת, וייפגע, יתאכזב או יכעס. שמעתי גם לא אחת על מצב שבו המנהל שאמור להמליץ על עובדו חש קנאה על כך שהעובד מעיז ומתקדם, בזמן שהוא נשאר במקום.

במצב כזה אין לדעת איך יגיב המנהל המופתע. הוא עלול, למשל, לעשות לעובדו חיים קשים מאוד במשך הזמן שנותר לו לעבוד תחתיו. במקרה הגרוע מכך הוא עלול אף לנסות לנקום בו ולספק המלצה גרועה במיוחד.

בשל כך, מועמדים רבים מסתירים את חיפושיהם ממקום העבודה הקיים שלהם, ונמנעים מלמסור את שמו של המעסיק הנוכחי כממליץ.

אז להסתיר או לא?

- הסבירו למגייס את הסיטואציה הרגישה, ובקשו להישאר דיסקרטיים ולספק את שמות הממליצים רק בסוף סופו של התהליך כולו.

- אם המגייס מוטרד מכך, כדי להפחית את חששותיו אתם יכולים להציע לו, בינתיים, ממליצים משמעותיים ממקומות עבודה אחרים, ולבקש לחכות עם פרטי המעסיק האחרון לרגע האחרון.

- הביאו בחשבון שמגייס מתוחכם לא יהסס ליצור קשר עם המעסיק הנוכחי המופיע בקורות חייו של המועמד, גם אם אינו נמצא ברשימת הממליצים שמסר. עם עובדה זו אין לכם מה לעשות, אלא אם אתם חשים בנוח לחשוף למנהלכם הנוכחי את עובדת היותכם מחפשים עבודה.

- אם אתם מספרים זאת למעסיק הנוכחי, עשו זאת בצמוד למסרים חיוביים בלבד. למשל - ספרו כי חיפוש העבודה החדשה נעשה במטרה להתקדם, ליטול שטחי אחריות וסמכות נוספים, להתפתח בתחום שמקום העבודה הנוכחי אינו נוגע בו, וכדומה. 

■ יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר". מאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. לקשר עם יעל: בפייסבוק או באתר.