הקו הסגול של הרכבת הקלה: בתי מגורים צפויים להיהרס

התושבים טוענים כי בשלב ההתנגדויות עדיין לא ידעו על הפינוי הצפוי ולכן לא התנגדו, וכי עדיין לא סוכם אם יקבלו פיצוי או נכס חלופי

הבתים שייהרסו ברחוב ההגנה / צילום: איל יצהר
הבתים שייהרסו ברחוב ההגנה / צילום: איל יצהר

כמעט שנתיים מאז החלו העבודות להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה, ועתה מסתבר כי חלק מהתוכניות לקו הסגול, הקו הבא בתור, כוללות הריסת בתי מגורים. התוכנית כבר אושרה סופית, ומסומנים בה בנייני מגורים להריסה ברחוב ההגנה 82-96, אצ"ל 5 והשכל 2-6 בתל-אביב.

תחילתו של הקו הסגול במסוף 2000 בתל-אביב, בסמוך לתחנת רכבת סבידור. משם הוא ממשיך מערבה לאורך רחוב ארלוזורוב, ברחוב בן-יהודה הוא פונה דרומה ועובר לאורכו ולאורך רחובות אלנבי והעלייה. הקו פונה מזרחה ברחוב לוינסקי וההגנה וממשיך מזרחה על דרך השלום ואלוף שדה ברמת-גן. במחלף אלוף שדה הוא חוצה על גשר את כביש 4 וממשיך לשיבא, שם יהיה פיצול שממנו ממשיך הקו דרומה לכיוון תל-השומר ויהוד, וצפונה על דרך רפאל איתן, שדרות אהרון קציר, עד אוניברסיטת בר-אילן.

תוכנית הקו הסגול של הרכבת הקלה, מקטע מערבי תת"ל 70 א', כבר אושרה ובקרוב תפורסם ברשומות, כלומר אישור סופי לאחר התנגדויות. לכן, בעלי הבתים הנ"ל כבר יודעים שהבתים מיועדים להריסה, אבל עוד לא יודעים מה הולך להיות הפיצוי.

"הולכים להרוס לנו את הבית", סיפר ל"גלובס נדל"ן" רוני (שם בדוי) המתגורר במקום. "אני גר ממש על דרך ההגנה, בדירה שבבעלותי, ויש לי משפחה. אנחנו צריכים להתכונן לסיפור הזה, כלכלית ופסיכולוגית, אבל זה תפס אותנו ממש לא מוכנים. אנחנו מעריכים שנקבל פיצוי, אבל לא קיבלנו מידע מדויק. היינו רוצים נכס תמורת נכס, אבל אמרו לנו שבהנחיית היועץ המשפטי לממשלה זה לא יכול לקרות. יש לי שכנים מבוגרים, עריריים, איך ימצאו דירה?"

"לא יודעים אם הבית יופקע או רק המטבח"

לשאלה מדוע לא התנגדו התושבים לתוכנית בשלב ההתנגדויות, הוא משיב כי "בשלב של ההתנגדויות לתוכנית לא ידענו על זה".

"הרכבת הקלה באה לשרת את האנשים ולא לדרוס אותם", אומרת מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל-אביב. "הייתי באחד הכנסים של התושבים עם אנשי הרכבת הקלה ושמעתי תשובות שרק הגדילו את אי הבהירות. שלא יודעים עדיין אם כל הבית יופקע או רק המטבח או החדר. מדובר באנשים פשוטים וקשי יום שלא יודעים להתמודד עם הרשויות.

"צריך להקים מינהלת לפיצויים. ואם יש מישהו שאמור להיפגע, בוודאי בבית מגוריו, צריך להגיע אליו אישית ולתת לו את כל ההסברים וכל המידע על הפיצוי. האנשים האלו שאינם בקיאים בתחומי תכנון, הפקעה או פיצוי, צריכים לדעת שיש אפשרויות לתביעות כמו 197 לצד הפיצוי הרגיל על הנכס".

עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה שנשכר על ידי חלק מבעלי הנכסים לאחר שגילו על הכוונה להרוס את הבתים, מספר כי: "בתוכנית של הקו הסגול רואים את הבתים שסומנו להריסה. יש חלקות גדולות של בתים וחנויות סביב 20 בניינים ישנים, ואנשים בעלים בטאבו.

"אני חושב שצריך לתת לאנשים האלו דיור חלופי. התב"ע אמורה להתפרסם בימים הקרובים וההחלטות כבר נקבעו מזמן, הם לא הספיקו אפילו להתנגד לתוכנית. אנחנו נכנסנו לתמונה עכשיו במדידות לקראת הפקעה ופיצויים. עושים סיורים עם נת"ע, יהיו כאן דיונים ארוכים על פיצויים. לא מדובר כאן על אנשים מצפון תל-אביב או מהרצליה ורמת-השרון, כאן לא היו התנגדויות לתוכנית.

"מוזר שהם לא קובעים בתב"ע באופן מוחלט מה יקרה. אם קובעים שמקום יופקע באופן זמני זה יפה, אבל מה קורה בינתיים? הורסים בית ואחר כך יחזירו הקרקע? החנות או הבית כבר לא יהיו. אין פירוט ולצערי זה הופך להיות דבר נפוץ בתוכניות שאנחנו רואים".

"הוקם מערך שהחל במגעים עם הדיירים"

בנת"ע עומדים על כך שבעלי הנכסים קיבלו הודעות מספקות מראש: "לטובת הקמת הקו הסגול נדרשות הפקעות נקודתיות. לצורך כך, נת"ע הקימה מערך ייעודי שהחל במגעים עם הדיירים ועם בעלי הנכסים, במטרה להגיע עמם להסכמי פיצויים לשביעות רצונם המלאה. הצוות ילווה את אותם דיירים בכל ההתארגנות. הפינוי צפוי להתבצע ברבעון האחרון של 2018".

בכל הקשור להליך היידוע של התושבים במקום נמסר מנת"ע כי: "נת"ע פרסמה את תוכנית הקו לא רק בעיתונים כפי שדורש החוק אלא גם בשילוט באזור המדובר ובמפגשי תושבים שהתקיימו החל מ-14.10.15. לאחר אישור התוכנית בממשלה בתחילת השנה התקיים בפברואר מפגש עם ועד התושבים, בהשתתפות נציגי נת"ע ועיריית תל-אביב. מאז התקיימו כמה מפגשים עם כל התושבים שיפונו, לרבות ביקורים מתואמים לצורך מדידות. המטרה היא להגיע להסכמים עם התושבים לשביעות רצונם המלאה, וללוות אותם בהתארגנות למעבר".

נציין כי ביקשנו גם מנת"ע וגם מעיריית תל-אביב לדעת האם ישנם עוד מיקומים שבהם התוכניות המאושרות מסמנות בתים להריסה, ואם כן ביקשנו לקבל רשימה מפורטת. לשאלה זו לא ניתנה התייחסות.

בעיריית תל-אביב נערכים לתביעות ומקדמים תוכנית משלימה

תוכניות הרכבת הקלה נמצאות בהליכי אישור, ועשויות להקטין את היקף זכויות הבנייה במגרשים או להקשות על מימושן. לפיכך, בעיריית תל-אביב החליטו לקדם תוכנית משלימה משלהם לתוכניות הקווים הסגול והירוק, כדי לנסות ולהתמודד מראש עם התביעות שצפויות להיות עקב הפקעות והריסות מתוכננות בשטח העיר. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר אישרה לאחרונה להפקדה תוכנית שנועדה לשמור על היקף זכויות הבנייה ברחבי העיר במגרשים העשויים להיפגע מתוכניות הרכבת הקלה, המתייחסת לכ-1,500 מגרשים בכל רחבי העיר.

"לשמור על שטחי הבנייה שהותרו"

בעיריית תל-אביב הסבירו כי "התוכנית תאפשר שמירה מרבית על היקף שטחי הבנייה שהותר לבנות בהם טרם אישורן של תוכניות קווי הרכבת". התוכנית קובעת כי רשות הרישוי תהיה רשאית להתיר הקמת בניין עד לקו בניין אפס ותהיה רשאית להתיר במגרש החדש תכסית בנייה גדולה יותר מהתכסית המותרת על פי התוכנית המפורטת התקפה החלה עליו, אם ראתה שנוכח ייעוד חלק מהמגרש למתע"ן, שיקולים תכנוניים מצדיקים הגדלת התכסית.

עוד על פי התוכנית, ייקבעו הוראות למתן היתרי בנייה במגרשים שיועדו בחלקם למתע"ן והוראות לחישוב זכויות בנייה במגרשים שיועדו בחלקם למתע"ן אשר קיימים בהם בניינים לשימור, הכלולים בתוכניות תקפות לשימור, שיאפשרו ככל הניתן שמירת הזכויות שהיו קיימות בהם ערב אישורן של התוכניות למתע"ן.

גם במקרה זה סבורה סגנית ראש העיר להבי כי לצד התוכנית של העירייה, יש לקיים מפגשי ציבור: "התפיסה צריכה להיות שצריך להגיע לכל אחד ואחד אישית ולהסביר לו מה עומד לקרות ומה יהיה הפיצוי. כל תהליך שלא ינוהל בצורה כזו יגרום רק למשבר אמון גדול יותר בין התושבים לרשויות".