חדשות 2 לבג"ץ: לבטל את זכיית ערוץ 20 בהפעלת ערוץ הכנסת

בחברת החדשות מצביעים על שורת כשלים בהצעת ערוץ 20, שזכה במכרז שערכה מועצת הכבלים והלוויין על הפעלת ערוץ הכנסת ■ "נפלו פגמים מהותיים הן בהצעה, הן בהליך המכרזי והן בהפעלת שיקול-דעתה ובהתנהלותה של המועצה"

לוגו ערוץ 20
לוגו ערוץ 20

חברת החדשות של ערוץ 2 עתרה היום (א') לבג"ץ בבקשה כי זה יבטל את זכייתו של ערוץ 20 במכרז שהתקיים לאחרונה על הפעלת ערוץ הכנסת. החברה מבקשת מבית המשפט להוציא צו על-תנאי שיורה למועצת הכבלים והלוויין, שערכה את המכרז, לנמק מדוע לא תבטל את המכרז, ומדוע לא תכריז על חדשות 2 כזוכה בו.

קיראו עוד ב"גלובס"


לחלופין מבקשים בחדשות 2 להקפיא את תוצאות המכרז עד שיתבררו הבעיות שעליהן מצביעה העתירה, ועד שיתבררו תוצאות החקירה (ב"פרשת אריה דרעי") שבה מעורב כיום יצחק מירילשוילי, בעל השליטה בערוץ 20.

בעתירה מפורטות מספר בעיות שעולות לטענת חברת החדשות מההצעה של ערוץ 20, שנבחרה על-ידי המועצה להצעה הזוכה, ונטען בה כי "נפלו פגמים מהותיים הן בהצעה, הן בהליך המכרזי והן בהפעלת שיקול-דעתה ובהתנהלותה של ועדת המכרזים".

ראשית, בחברה מכנים את ההצעה של ערוץ 20 "הצעה תכסיסנית", בשל העובדה שלטענתה ההתחייבויות המפורטות בפרק התוכן אינן עולות בקנה אחד עם התוכנית העסקית שהגישה החברה.

בעתירה מובא ציטוט מפי היועצות הכלכליות למכרז, שלפיו "בבדיקת התאמת פרק התוכן לתוכנית העסקית נמצא כי (בהצעה של ערוץ 20) אין התאמה בין התוכנית העסקית לפרק התוכן... נושאי המליאה ושידורי הכנסת והוועדות כלל לא מופיעים במצבת כוח-האדם וכן קטגורית הדוקו וקטגורית חדשות הכנסת... על כן נמצא כי התאמת וסבירות עלויות התוכניות לפירוט בפרק התוכן לוקה בחסר".

לפי ציטוט נוסף, "יועצי התוכן הסיקו כי אין אפשרות להפיק את מלוא השידורים המוצעים בהיקף כוח-האדם המוצע". 

עוד טוענים בחברת החדשות כי בפירוט עלויות ההפעלה השנתית שהציג ערוץ 20 ישנו פער של כ-400 אלף שקל, וכי "המשמעות המעשית של חסר זה היא קיומו של ספק ביחס לעמידת ההצעה בדרישת המכרז להצגת רווח שנתי של 5% לפחות".

מעבר לעניינים הכלכליים, בחדשות 2 מפנים את האצבע לשורה של "תמיהות" שעולות מהתנהלות המועצה בעת דיוניה בהצעות שהוגשו לה. "בהליכי המכרז אירעו דברים המעוררים על פניהם תמיהות ניכרות ביחס לתקינות ההליכים בכלל ולסיבות העומדות מאחורי אירועים אלה בפרט", נכתב בעתירה. "כך, למשל, יו"ר ועדת המכרזים הורתה לחברי הוועדה לכתוב בעיפרון את הניקוד הניתן על-ידיהם לסעיפים השונים בהצעות, להימנע מרישום שמותיהם על-גבי גיליונות הניקוד ולהכניס את הגיליונות למעטפות שרק עליהן יירשמו השמות; שמותיהם של כל חברי ועדת המכרזים, למעט שמה של יו"ר הוועדה, הושחרו בתמלילי ההקלטות של דיוני הוועדה (שנמסרו לחדשות 2); הפרוטוקולים של ועדת המכרזים רצופים בקטעים מושחרים; ובמקומות שונים בפרוטוקולים של ועדת המכרזים צוין כי הקלטת הישיבה הופסקה".

בהקשר זה מובא בעתירה תמליל של ויכוח בין יו"רית המועצה, יפעת בן-חי-שגב, לבין היועץ המשפטי של המועצה, דודו קובסניאנו. בעוד קובסניאנו מתעקש על כך שכל חבר מועצה יחתום את שמו על הניקוד הסופי שהעניק להצעות השונות, בן-חי-שגב גורסת כי אין בכך צורך, ובמהלך הוויכוח היא מבקשת לעצור את ההקלטה.

בפרוטוקול שנמסר לחדשות 2 חלק מהמילים בדיון הזה הן מושחרות. לפי העתירה, שהוגשה לבית המשפט באמצעות עורכי הדין ישגב נקדימון ודקלה בירן, "הכיסוי וההסתרה" לא הסתכמו רק בדיון זה, כשכאמור הקלטת הדיונים נעצרה גם במקרים נוספים, וגם במקרים אחרים הושחרו חלק מקטעי הפרוטוקול.

פער קטן בניקוד

חברת החדשות של ערוץ 2 הפעילה את ערוץ הכנסת במשך 13 השנים האחרונות והתמודדה על המשך הפעלתו ל-10 השנים הבאות במכרז שערכה מועצת הכבלים והלוויין. במאי השנה פרסמה המועצה את התוצאות, ומהן עלה כי ערוץ 20 קיבל את הציון הגבוה ביותר (930 נקודות מבין 1,000 אפשריות), RGE בעלת ערוץ 10 ניצבת במקום השני, ואילו ההצעה של חדשות 2 דורגה רק במקום השלישי (למקום הרביעי הגיעה הצעה משותפת של תיא תקשורת ויסמין TV).

לאור העובדה שחדשות 2 דורגה במקום השלישי, גם אם הצעת ערוץ 20 תיפסל - הזכייה לא תעבור אליה, ובהקשר זה מבקשת החברה בעתירה לקבל לידיה במקרה כזה גם את הצעת RGE. פער הניקוד בין חדשות 2 ל-RGE הוא קטן. החברות לא התחרו ביניהם על תקציב הערוץ, וזה נקבע מראש על-ידי הכנסת, כך שהוא יעמוד על 25.2 מיליון שקל בשנה (כולל מע"מ). הפעלת ערוץ הכנסת אמורה לעבור לידי ערוץ 20 בסוף יולי.

בהצעה של ערוץ 20, מנכ"ל ערוץ הכנסת יהיה מוטי שקלאר, והעורך הראשי יהיה חגי גולן. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" בהצעת התוכן של ערוץ 20 נכללים רבים מהטאלנטים של הערוץ, וביניהם אראל סג"ל, קלמן ליבסקינד, ליטל שמש ועירית לינור. יחד איתם נכללים בהצעה גם העיתונאי בן דרור ימני ("ידיעות אחרונות"), סלימאן א-שעאפי (לשעבר חדשות 2) ומתי טוכפלד ("ישראל היום"). גם הזמר יהורם גאון, כוכבת הילדים שיר מורנו והקומיקאי דודו ארז אמורים להשתתף בשידורי הערוץ על-פי ההצעה.