משה אשר מסמן מטרות: "מרוויחים יותר מ-40 אלף שקל"

מנהל רשות המסים התייחס בכנס לשכת רו"ח להצלחת הגילוי מרצון אצל יהלומנים: "סקטור שלם חוזר בתשובה" ■ "כל עוד גברת כהן מחדרה לא צריכה להגיש דוחות, אין בעיה" ■ למדריך גילוי מרצון

עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר
עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר

"בסוף 2016 סיימנו את הוראת השעה של הגילוי מרצון, וזו הייתה מבחינתנו הצלחה. הגיעו 7,400 בקשות לגילוי, הרבה מעבר למשוער. זו הצלחה חסרת תקדים. זה נתן מפלט לאותם אנשים שרצו לחזור בתשובה ולפתוח דף חדש. בין 400 ל-500 מהבקשות הן של יהלומנים, סקטור שלם חוזר בתשובה. אנשים שעסקו שנים בצללים פותחים עכשיו גילוי מרצון, עושים להם שומות, הם משלמים את המס, זה מאוד חשוב. אבל לא רק יהלומנים, יש אנשים עם חשבונות בחו"ל, אנשי עסקים ועוד שנכנסו להליך - וכך חשפנו מעל 25 מיליארד שקל הון, שומות של מעל 3 מיליארד שקל. ומי שלא גילה, אנחנו נגיע אליו".

כך אמר הבוקר (ב') מנהל רשות המסים, משה אשר, בפאנל בכנס אילת של לשכת רואי החשבון. אשר הצהיר, שוב, כי הרשות פועלת בחודשים האחרונים לחידוש נוהל גילוי מרצון, המאשר לאזרחי המדינה "להלבין" את הונם השחור, תוך תשלום מס אך מבלי שחרב הפלילים תהיה מונחת מעל צווארם.

לדבריו, "העברנו כבר טיוטה למשרד המשפטים כדי לחדש נוהל בפורמט דומה, אך שונה כי עדיין יש ישראלים ש'שכחו' שיש להם עוד סכום שהם לא חשפו בפנינו. מדובר בתוכנית קצת שונה, כי הפקנו לקחים. את המסלול האנונימי נמשיך. 60% מהבקשות היו במסלול האנונימי, אז ביקשנו להמשיך אותו (מסלול בו הנישום לא חושף את שמו בראשית ההליך, אלא לאחר שהוא שומע מה חבות המס שתהיה לו - א' ל"ו).

"מהשנה הבאה נחליף מידע עם למעלה מ-90 מדינות"

אשר התייחס גם לאכיפה של רשות המסים כנגד אלה שלא חשפו את הונם השחור: "אנחנו מבצעים מעצרים ומגישים כתבי אישום כל הזמן, ויש עוד כמה כתבי אישום בצנרת בעקבות המלחמה שלנו בהון השחור. אנחנו חושפים הון רב. אנחנו עוסקים הרבה מאוד באיסוף מידע על כסף ישראלי בעולם, באמצעות הרשימות שמגיעות אלינו, UBS, פנמה ועוד. התחלנו בהחלפת מידע עם ארצות-הברית, והחל מהשנה הבאה נחליף מידע עם למעלה מ-90 מדינות. העולם נסגר, זו המגמה. אם כל מדינה תגבה את מיסי האמת שלה, כל מדינה תעשה דברים לטובת כלל האזרחים".

הפאנל עסק, בין היתר, בחקיקת מיסוי במסגרת חוק ההסדריםאשר נדרש להשיב לביקורת לפיה המדינה "גונבת" חקיקת מס במסגרת חוק ההסדרים ולטענות לפיהן חקיקת הבזק של חוק זה אינה ההליך המתאים להעברת חוקי מס כבדי משקל.

בעניין זה ענה אשר: "תמיד עולה השאלה האם חוק ההסדרים הוא חוק נכון לטפל במסים, או חקיקה רגילה. אין לנו ברירה. במדינת ישראל, אם ממשלה רוצה לשלוט ולמשול ולקדם רפורמות ושינויים מיסויים, אין לה ברירה אלה לעשות זאת בחוק ההסדרים. תראו מה קרה לחקיקה שירדה מחוק ההסדרים, ועד היום היא לא עלתה לוועדת חקיקה. כשאנחנו לא עולים לדיון ולא מקדמים חקיקה, זה פוגע בגביית המס במדינת ישראל. להוריד או לעלות מסים זה פר אקסלנס על התקציב, על המקום בדיוק. המקום הוא בחוק ההסדרים".

 

"כל עוד גברת כהן מחדרה לא צריכה להגיש דוחות"

אשר התייחס לרצון להחיל חובת דיווח כללית ולחובות הדיווח שכבר הורחבו במסגרת חוק ההסדרים. למשל, חובת הדיווח על תכנוני מס המנוגדים לעמדת רשות המסים, שעליהם נישומים נדרשים להצהיר במסגרת הדוחות השנתיים שיגישו; וכן הרחבת רשת המדווחים בעקבות שליחת מכתבי דרישת הצהרות הון לאזרחים שלא דיווחו על הכנסות או דיווחו על הכנסות נמוכות, ולגביהם נדלקו "נורות אדומות" במחשבי הרשות.

"לא רואה את הדרמה הגדולה בחובות הדיווח שכבר הטלנו", אמר אשר. "הרחבנו את הרשת, אבל לא תפסנו את השכירים שמרוויחים 10,000 שקל, אלא את אלה שמרוויחים 40 אלף שקל ויותר ועושים תכנונים יצירתיים כדי להתחמק ממס. בסופו של דבר, זה נכון מאוד בעיניי".

לדברי אשר, "הרחבת רשת הדיווחים והמדווחים מצטרפת למגמת הרחבת הרשת הבינלאומית. שלחנו למעלה מ-130 אלף מכתבים לאנשים שחיו מחוץ למעגל הדיווח וחשבו שהם לא צריכים לדווח, הכנסנו עשרות אלפי אנשים לרשת וגבינו כך עוד 1.3 מיליארד שקל מס. בקרוב יהיה גל נוסף של עשרות אלפי מכתבים. בעיניי, כל עוד גברת כהן מחדרה לא צריכה להגיש דוחות, ואנחנו מסננים את המקרים האלה - אין עם זה שום בעיה".

אשר התייחס עוד לתוכנית "נטו משפחה", שקידם שר האוצר משה כחלון. לדבריו, "חבל שהחקיקה הזו לא עברה בחוק ההסדרים, כיוון שאז היה נמצא לה תקציב רב-שנתי, והיא הייתה קבועה ולא זמנית. תוכנית 'נטו משפחה' ממוקדת במשפחות שהלכו פה לאיבוד, הזוגות הצעירים, עם הילדים הקטנים והטיטולים. אם היא הייתה בתוך חוק ההסדרים, היינו מוצאים מקור תקציבי רב-שנתי, והיא הייתה נכנסת לתמיד לחקיקה. כיוון שהיא חוקקה מחוץ לחוק ההסדרים, מצאנו לה תקציב זמני.

"לשמחתנו, רשות המסים גובה יפה, ואז בצד ההכנסות היה עודף, וגם בצד ההוצאות היו פערים, אז מצאו תקציב, אבל זה לא לאורך זמן. זו הוראת שעה. אני מניח שלקראת חוק ההסדרים של 2019 יימצאו התקציבים להפוך את זה להוראות קבע, כי זה נכון לתת להורים שיש להם עד גיל 6 מענק, וזה נכון לתת עזרה בצהרונים".

באשר לפטור מחובת דיווח כללית בישראל (בניגוד לארה"ב, שם כלל אזרחי המדינה מחויבים בהגשת דוחות), אמר אשר: "בארץ יש אנשים שמתחבאים מאחורי הפטור הזה ומעלימים מסים גם בישראל וגם בחו"ל. קחו, לדוגמה, אדריכל שעובד בארץ ומספק שירותים גם ללקוחות בחו"ל - הוא לא הפיק חלק מההכנסה בארץ? מבחינתו, כלום. הוא לא ידווח כלום. לצערנו, פוליטית אי-אפשר לשנות את זה כרגע ולהחיל חובת דיווח כללית. אני מקווה שמתישהו הממשלה תתעשת".