הדרימליינר החדש: יוזיל את צריכת הדלק ויספק חוויית טיסה

בדרימליינר, בואינג התמקדה ביעילות ונוחות משופרת לנוסעים ובהקטנה משמעותית של עלויות הדלק לחברות התעופה ■ ולא, ההוזלה המשמעותית לא תגולגל לצרכן

בכניסה למשרדי בואינג בסיאטל שבארה"ב ניצב דגם של הסופר-סוניק (הסוניק-קרוזר), מטוס שהבטיח לשנות את מה שאנחנו יודעים על מטוסים, שיתחרה במטוס הקונקורד ז"ל שפיתחו כבר לפני כ-50 שנה הבריטים והצרפתים, יכפיל וישלש את מהירות הקול ויחצה את האוקינוס בתוך שעות ספורות. אבל בתחילת שנות ה-2000 הקונקורד סיים את ימיו, לאחר שהכישלון הכלכלי הכניע את המטוס המרשים - שילוב בעייתי של מספר מקומות מצומצם מדי ועלויות טיסה גבוהות מדי, שאפילו תג מחיר של 10,000 דולר ויותר למושב לא הצליח לכסות. במקביל, גם המטוס העל-קולי של בואינג נכנס להקפאה עמוקה ונותר דגם פלסטיק, חלום עתידי.

מאז, החלומות של מהנדסי בואינג מתרכזים בשיפור "חוויית" הנוסע. יעילות הפכה לשם המשחק, שילוב של עלות ונוחות, והמירוץ לפיתוח המטוס המהיר בעולם יחכה כנראה כמה דורות. כך נולד הדרימליינר, מטוס ה-787 של בואינג, שיעשה בחודש הבא עלייה לישראל.

מהירות הטיסה תישאר אמנם דומה למטוסים אחרים שמרחפים בשמיים, וגם בצורתו החיצונית של ה-787 אין בשורה של ממש, אבל החוויה והנוחות אמורים להיות שונים בתכלית - ובבואינג ובאל-על משוכנעים שזה יספיק כדי לשכנע את הנוסעים.

16 מטוסים כאלה הזמינה חברת אל-על הישראלית - אחת משתי חברות בינלאומיות אחרונות בעולם שעדיין שומרות על נאמנות בלעדית לבואינג האמריקאית (האייר-באס הצרפתי כבר נוטל כ-50% מהשוק). המטוסים יגיעו בהדרגה לארץ בשנים הקרובות, עד שנת 2020. בנוסף, אל-על ובואינג חתמו על אופציה לאספקה של 13 מטוסים נוספים בעתיד, "שיותר מסביר שגם תמומש", לדברי מנכ"ל אל-על, דוד מימון.

למה נמשכת הנאמנות החריגה של אל-על לחברה האמריקאית? מימון מדגיש את היתרונות הברורים של הגודל ושל העבודה מול ספק בודד, אבל גם מבהיר כי באל-על ניהלו משא-ומתן ארוך מול החברה הצרפתית, "שכנראה לא ממש האמינה שאנחנו רציניים, ולא נלחמה על המחיר".

בחברת התעופה הישראלית - שרק לאחרונה עברה משבר קשה מול הטייסים, שהביא בין השאר לביטולן של לא מעט טיסות ולפגיעה לא פשוטה באמינות החברה - מחזיקים אצבעות שהמטוס החדש יעשה את ההבדל ויחזיר את הנוסעים שנטשו.

האם משבר העובדים האחרון לא פגע בחברה פגיעה אנושה? "אתה חושב על הנזק מהמשבר לטווח של שנה", אומר מנכ"ל אל-על, "בעוד שאני חושב על התועלת שהשגנו בעקבות המשא-ומתן, לטווח של 20 שנה לפחות".

47% פחות דלק

הדרימליינר הראשון ינחת בישראל במחצית השנייה של אוגוסט. הבא אחריו יגיע באוקטובר, והשניים הבאים בפברואר-מארס 2018. עד נובמבר יטוס הדרימליינר הראשון רק למדינות אירופה, והחל בנובמבר הוא יוכל לחצות את האוקינוס ויטוס באופן קבוע בקו תל-אביב-ניו-יורק (לשדה התעופה ניוארק).

150 טייסים, מהנדסים וטכנאים של אל-על עברו בחודשים האחרונים השתלמויות בסיאטל לקליטתו של המטוס, והם מכשירים כעת בישראל כ-1,500 עובדים שיכירו כבר מהיום הראשון את המערכות במטוס החדש.

במקביל, יוצאים משימוש מטוסי ה-747 הישנים. אחד כבר הושבת, והשני ייצא מפעילות בסוף השנה. מי שמעוניין, אגב, יוכל לקנות את המטוס הישן, ברזלים בלבד, תמורת כ-300 אלף דולר.

עלות העסקה מול בואינג עמדה על למעלה מ-1.25 מיליארד דולר. מלבד הציפייה להשבת הנוסעים והאמון של הישראלים, ההשקעה האדירה אמורה לחזור גם דרך החיסכון בהפעלת המטוס: התחזוקה אמורה להיות זולה בעשרות אחוזים, והחיסכון בדלק הוא בשיעור של 20% לפחות.

ריי קונור, נשיא בואינג היוצא וסגן יו"ר מועצת המנהלים של תאגיד בואינג, אמר כי המטוס יחסוך לאל-על עד 47% מצריכת הדלק בקו תל-אביב-ניו-יורק, בהשוואה למטוסי ה-747 שטסים בקו כיום.

העלויות הנמוכות מושגות בעיקר בזכו מבנה המטוס החדש, שעשוי מחלקים גדולים יותר ומחומרים קלים וחזקים יותר, המהווים כ-50% מגוף המטוס והכנפיים. בעקבות זאת, גם מרחק הנסיעה יהיה גדול יותר מכל מטוס אחר - כמעט 14 אלף ק"מ, מרחק שמשמעותו יותר מ-150 יעדי טיסה חדשים שלא דורשים עצירה בדרך.

בלי טלטולים, עם WiFi

ומהי אותה טכנולוגיה שכוונה לשיפור חווית הנוסע בדרימליינר?

מחקרים שביצעה בואינג לימדו שהנוסעים מעוניינים בין השאר להרגיש את חוויות הטיסה. מערכת תאורה אמורה להעניק להם תחושה של שמיים מעל ראשם, וגם החלונות במטוס גדולים יותר (בכ-25%) וגבוהים יותר - כך שכל נוסעי המטוס יראו במעבר את כל החלונות ויחושו את הטיסה.

בנוסף, סוף-סוף נפטרו בחברה מהתריס בחלון (שלפעמים נפתח על-ידי נוסע אחד והעיר את כל יתר הנוסעים), והחלון כולל מעתה עמעם שמכניס ומסתיר את האור בחוץ בהדרגה, תחת שליטה ובקרה של צוות המטוס. מעבר לכך, מערכת התאורה המתקדמת מבטיחה, לדברי מהנדסי החברה, שליטה על התאורה, באופן שיסייע בכיוון השעון הביולוגי ובהקלת תחושת הג'ט-לג לאחר הטיסה.

בנוסף, מהנדסי בואינג טיפלו גם באוויר שאנחנו נושמים בתוך המטוס. מערכות לטיהור אוויר ולהגברת הלחות וכן לקביעת הטמפרטורה, מבטיחות לדברי החברה תחושה נוחה יותר, ומערכת חדשה של סנסורים מוודאת שהמטוס כמעט שאינו מושפע מכיסי אוויר. בחברה מציגים סקרים שלפיהם שיעור הנוסעים שדיווחו כי הם מרגישים לא בנוח בטיסות ארוכות, ירד מ-20% לכ-3% בלבד.

וכמובן שגם מערכת הבידור מתאימה את עצמה לעשור השני של המאה ה-21, והיא כוללת מסך HD (של 12 אינץ' לפחות), שלט מגע אינטראקטיבי ושקע USB בכל מושב.

מעבר לכך, לטוב ולרע, גם הניתוק שלנו ממה שקורה על הארץ יסתיים. במהלך 2018 המטוס יכלול מערכת WiFi, שתאפשר לקבל הודעות ומיילים.

ועם כל הכבוד לנוחות, כמובן שאי-אפשר בלי שאלת המחיר. ובמילים אחרות: האם הפחתת מחיר הדלק תגולגל גם אל הנוסע? לדברי מימון, "לא תהיה הוזלה של המחיר, אבל יכולנו בעצם לקחת יותר. כל היועצים אמרו לנו שאנחנו יכולים לדרוש ולקבל מחיר גבוה יותר לטיסה בדרימליינר, אבל החלטנו שהמחיר יישאר אותו מחיר".

הפערים בין המחלקות מתרחבים

ומה לגבי המושבים עצמם והתלונות הקבועות ש"אין מקום לרגליים"? הבשורה הגדולה של המטוס החדש היא בעיקר עבור אנשי העסקים - עוד עדות לפערים ההולכים ומתרחבים בין האזרחים ה"רגילים" והעשירונים הגבוהים.

המושבים לנוסעים במחלקת התיירים הרגילה (222 מושבים) לא עברו שינוי משמעותי (76-78 ס"מ בין מושב למושב, רוחב מושב 43 ס"מ), וניכר גם בדרימליינר שמפתחיו היו מודעים לעובדה שחברות התעופה מתחרות כיום בעיקר בגזרת המחיר עם חברות הלואו-קוסט המתגברות ומתעצמות.

במקביל, במחלקת העסקים מדובר כבר בשינוי פאזה של ממש. גם באל-על לא חוששים להודות שאנשי העסקים הם מנוע הצמיחה של החברה, ושמטוס הדרימליינר נועד בין היתר להחזיר את אנשי העסקים, שלא מעט מהם עזבו לחברות תעופה אחרות שהציעו להם תנאים משופרים.

המחלקה הראשונה בוטלה, אולם עדיין מדובר בשתי מחלקות משודרגות: הפרימיום אקונומי, הכולל 28 מושבים רחבים יחסית (96 ס"מ בין מושב למושב, 48 ס"מ רוחב מושב); והביזנס-פירסט, מחלקת העסקים החדשה, הכוללת 32 מושבים שנפתחים למיטה שטוחה (198 ס"מ, 53 ס"מ רוחב) ומאפשרים פרטיות מרבית וגישה למעבר לכל מושב (בסידור של 1-2-1).

בשורה חשובה אחרת היא שירותי הנכים במטוס, שיאפשרו סוף-סוף גם לנכים בכיסאות גלגלים להיות עצמאיים בשירותי המטוס הרחבים.

בואינג 787-9

מספר מושבים: 282 (222 במחלקת תיירים, 28 בפרימיום אקונומי ו-32 בביזנס).

רוחב מושב: 43 ס"מ במחלקת תיירים, 48 ס"מ בפרימיום אקונומי, 198X53 בביזנס (מיטה).

מרחק בין המושבים: 76-78 ס"מ במחלקת תיירים, 96 ס"מ בביזנס.

עלות מטוס לאל-על: 78 מיליון דולר.

חיסכון בדלק: 20%-47%.

טווח נסיעה ללא עצירה: 14 אלף ק"מ.

מספר מטוסים בעסקה: 16 עם אופציה לעוד 13 בהמשך.

■ הכותב היה אורח אל-על ובואינג בסיאטל.