התעשיינים: הפיטורים בקריית גת - גל שנובע מהמשבר במט"ח

שרגא ברוש: פיטוריהם של מאות העובדים במפעלים ויסוניק וסוגת בקריית גת הם רק ההתחלה ■ "גל פיטורים עשוי להכות במשק בשל הימשכות המשבר במט"ח"

שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים
שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, מזהיר כי פיטוריהם של מאות העובדים הצפויים במפעלים ויסוניק וסוגת שבקריית גת הם רק ההתחלה, גל פיטורים עשוי להכות במשק וזאת בשל הימשכות המשבר החמור במט"ח: "סגירת המפעלים בדרום היא ההתחלה, ובקרוב מפעלים נוספים יסגרו, ויהיה גל גדול של פיטורי עובדים במשק", אמר.

ברוש מייחס את הפיטורים לאובדן כושר התחרות של התעשייה הישראלית והתחזקות השקל בשוקי המט"ח, שלדבריו "חושפים את התעשייה הישראלית לסכנה, והיא לא תשרוד עוד הרבה זמן כששער הדולר חלש".

חברת ויסוניק, שעוסקת בפיתוח וביצור של מערכות אבטחה לבתים ולארגונים, מתכוונת לפטר משורותיה כ-450 עובדים שמועסקים במפעל בקריית גת. בכוונת החברה להעתיק את פעילותה לסין. בנוסף, חברת סוגת מתכוונת לפטר בעוד כחצי שנה כ-60 מעובדי בית הזיקוק לסוכר, שהיא מפעילה בקריית גת - ולייבא לישראל סוכר לבן מאירופה. על רקע המשבר בקריית גת, ברוש קרא היום (ב') לנגידת בנק ישראל, קרנית פלוג ולשר האוצר, משה כחלון, לנקוט באופן מידי בכל האמצעים שעומדים לרשותם בניסיון לחזק את הדולר אל מול השקל ולחזק את התעשייה המקומית.

לטענת ברוש, מאז 2006 הכלכלה הישראלית ואיתה התעשיינים המייצאים ספגו פגיעה בהיקף מצטבר של כ-2 מיליארד דולר. לדבריו, "בלי תעשייה אין כלכלה. בשער הדולר הנוכחי, תעשיינים ישראליים מתקשים מאוד להמשיך לפעול. נכון שכיום הטיסות לחו"ל מוזלות - אבל מהיכן יהיה לציבור את הכסף הזה אם הכלכלה הישראלית תקרוס"?

 

בתוך כך הודיעה היום קבוצת אסם, כי היא מוכנה לקלוט במפעליה כ-80 מבין מאות העובדים שעשויים למצוא עצמם בלי מקום תעסוקה. הקבוצה מציעה עשרות משרות במפעלים שהיא מחזיקה בקריית גת ובסביבתה, ובהם מפעל הבמבה שהיא מקימה ועתיד להיפתח ב-2018 ובו יועסקו כ-50 עובדים חדשים. לדברי מנכ"ל אסם, איציק צאיג, אף שעל פי התוכניות מפעל הבמבה החדש ייפתח רק ברבעון הראשון של 2018, יש בכוונת הקבוצה להתחיל כבר כעת בגיוס כוח אדם מתאים, למען הכשרתו לקראת תחילת הפעילות בו.

גם שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, ושר העבודה והרווחה, חיים כץ, הודיעו היום כי יירתמו לפתרון המשבר בקריית גת ויקיימו יריד תעסוקה למציאת מקומות עבודה חדשים לעובדי ויסוניק וסוגת. במשרד הכלכלה אמרו כי חברת אינטל הביעה נכונות לקלוט לשורותיה עובדים שימצאו מתאימים לה. כך, מנכ"ל משרד הכלכלה, שי רינסקי פנה היום למנכ"ל ויסוניק, בניסיון לקדם פגישה ובה ידונו דרכים לפתור את המצוקות, שהובילו את ויסוניק להחלטה על סגירת המפעל בקריית גת.