בקשה לייצוגית נגד מפעל רותם אמפרט בגין זיהום נחל אשלים

הבקשה הוגשה בשם "כל אזרחי מדינת ישראל", והמבקש העמיד את סכום הפגיעה בו על 1,000 שקל, ואת סכום הפגיעה בקבוצה – עפ"י שיקול-דעתו של בית המשפט

השפכים הזורמים בנחל אשלים / צילום: עודד נצר, אקולוג מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה
השפכים הזורמים בנחל אשלים / צילום: עודד נצר, אקולוג מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה

בקשה לאישור תביעה כייצוגית, בשם קבוצת "כל אזרחי מדינת ישראל" כלשונה, הוגשה הבוקר (ב') לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע כנגד מפעל רותם אמפרט שממנו, על-פי החשד, זרמו השפכים שזיהמו את נחל אשלים בשישי האחרון.

בסוף השבוע דלפו כ-100 אלף קוב שפכים חומציים מבריכה במפעל למי הנחל שבשמורת אשלים וזיהמו אותו, ומנהלי המפעל זומנו לשימוע במשרד להגנת הסביבה.

בבקשה שהגיש הבוקר אוהד אנטמן, באמצעות עו"ד רם דקל, נטען כי המפעל לא נקט אמצעים סבירים למניעת קריסת הבריכה וזרימת השפכים, ובכך הפרה את הוראות החוק למניעת מפגעים סביבתיים, חוק המים ופקודת הנזיקין.

עוד נכתב בבקשה כי הנזק שנגרם למבקש ולכל אחד מחברי הקבוצה הוא נזק בלתי ממוני שאינו ניתן להערכה "ומתבטא בפגיעה בזכות לטייל וליהנות ממשאבי הטבע באזור זה", בהסתמך על הודעותיה לציבור של רשות הטבע והגנים להתרחק מהאזור.

בהמשך צוינו גם "חוסר ביטחון, חוסר אונים, חוסר נוחות, עוגמת-נפש ופגיעה באוטונומיה של הרצון", ובגלל כל אלה העמיד המבקש את סכום הפגיעה בו על 1,000 שקל, ואת סכום הפגיעה בקבוצה - על-פי שיקול-דעתו של בית המשפט: "יש לקחת בחשבון כי במדינת ישראל נכון להיום חיים 8.68 מיליון תושבים, וזכותו של כל אחד מהם ליהנות מהטבע במידה שווה, ולכל אחד מהם אינטרס כי הטבע יישמר ולא ייפגע", נכתב.

עוד התבקש בית המשפט להורות למפעל בצו עשה לתקן את הנזקים שלהם גרם, ולהימנע משימוש בבריכת דוגמת זו שממנה דלפו השפכים.

אנטמן העיד על עצמו בבקשה כי הוא מגיש תביעות ייצוגיות רבות, וכי "רק בדרך זו", לטענתו, המפעלים המזהמים ידאגו למנוע מראש את הזיהום