ביקושים של 4.3 מיליארד שקל להנפקת הענק של תמר

(עדכון): ביקושים גדולים להנפקה, במסגרתה יגויס סכום של 2.5 מיליארד שקל ■ הריבית שנקבעה נמוכה משמעותית מריבית המקסימום שהוגדרה (5.7%), ותשקף תשואה של 4.77%

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

הנפקת הענק של מאגר הגז "תמר" יוצאת לדרך. היום (ד') מגייסת תמר פטרוליום סכום-עתק של כ-2.5 מיליארד שקל באמצעות הנפקת אג"ח. בעוד שבועיים ובהתאם לתוצאות ההנפקה היום תצא החברה להנפקת מניות, שתשלים את רכישת 9.25% מהמאגר.

הנפקת האג"ח היא אחת הגדולות ביותר שידע שוק ההון הישראלי, אולי אף הגדולה ביותר. לפני כשנה היה שבוע בו בנק הפועלים ולאומי ביד גייסו כמעט 4 מיליארד שקל בשבוע אחד, והוא נחשב לשבוע השיא בגיוסי האג"ח בישראל.

בימים האחרונים קרו שני דברים במקביל: מחד, המשקיעים המוסדיים שמעוניינים בהנפקה (במחירים כאלה או אחרים) הצטיידו במזומנים; מאידך, ח"כ שלי יחימוביץ' העלתה טיעונים כלכליים נגד ההנפקה וגרמה לכמה גורמים מרכזיים בשוק ההון לנוע בחוסר נוחות בכיסאותיהם.

יחימוביץ' העלתה טיעון מעניין (אך ידוע היטב), לפיו מחירי הגז של "תמר" כרגע משקפים מחירים מונופוליסטיים, וככל שהתחרות בענף תלך ותגבר (מה שאכן קורה, לנגד עינינו) - שווי מאגר תמר ילך ויפחת, וייגרמו הפסדים למשקיעים בחברה.

הטיעון של יחימוביץ' אינו נסתר מעיני המשקיעים, אך אינו נוגע לאגרות החוב שיונפקו היום. בעיקרון, אגרות החוב יובטחו בשיעבוד על מלוא 9.25% מהמאגר שירכשו מידי דלק קידוחים . הטיעונים של יחימוביץ' נוגעים בהחלט להנפקת המניות שתתקיים בעוד שבועיים. אך כך או אחרת, נראה כי המשקיעים לא ידירו רגליהם מההנפקה (כפי שביקשה יחימוביץ'), אלא יתמקחו על המחירים וינסו לקרב אותם למחיר שמשקף את פתיחת השוק לתחרות.

 

הנפקת האג"ח

ריבית המקסימום שנקבעה להנפקה הייתה 5.7%, אולם הריבית הסופית תנוע סביב 4.6% ותשקף תשואה של 4.77%. מדובר בהצלחה גדולה, לאור ההערכות (האופטימיות) שהיו לריבית סופית בטווח של 4.7%-5.3%.

האג"ח שיונפקו היום יובטחו בשיעבוד מלא על 9.25% ממאגר "תמר", והן נושאות את הדירוג A1 של מדרוג. האג"ח אמור לממן רכישת 60% מה-9.25% מהמאגר שנמכרים מדלק קידוחים לדלק פטרוליום (החברה שמנפיקה היום), ואת היתרה מתכוונת החברה לגייס באמצעות הנפקת מניות שתתקיים כאמור בעוד כשבועיים.

את ההנפקה הוביל לידר חיתום - אחד מ-3 החתמים הגדולים בישראל, רשימה אקסלוסיבית שכוללת את פועלים איי.בי.אי ולאומי פרטנרס.

הנפקת המניות

באופן חריג, בדלק פטרוליום מבינים שהנפקה בסדר גודל כזה עלולה להיות גדולה על שוק ההון המקומי, ולכן הם מבינים שסגירת הנפקת המניות תחייב כניסה אגרסיבית של משקיעים זרים. כדי לעודד את המשקיעים הזרים להיכנס להנפקת המניות, נקבע מנגנון מכרזי שונה מהמקובל בישראל אך זהה למנגנון המקובל בעולם - כלומר: פחות שוויוני.

ההצעה לרכישה במכרז לא תהיה אחידה, ולמעשה ייפתח בוק (BOOK) מול המשקיעים למשך כמה ימים, ואז ייקבעו המחירים וההקצאות. בסופו של דבר, המחיר יהיה זהה לכל הרוכשים בהנפקה, אך ההקצאות יהיו לא שוויוניות.

כך, למשל, שני משקיעים יוכלו להציע את אותו המחיר, ואחד יקבל סחורה, בעוד השני לא יקבל דבר. המנגנון הזה אמור להיות הגורם המרכזי שיגרום לסגירת הנפקת המניות באמצעות המשקיעים הזרים. המנגנון הזה מוכר להם יותר מהמנגנון השוויוני הישראלי ומאפשר להם להיות אגרסיביים יותר.

עורכי הדין שליוו את ההנפקה הם דני הכהן, שיראל גוטמן-עמירה, אפרת חוזה, לי עוז, אמיר גודארד ואנה וידר מאגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.

שווי המאגר

קשה לתמחר את מאגר "תמר", אך אם גוזרים את שוויו מהמסחר בישראמקו  ובדלק קידוחים, מדובר על שווי של כ-12 מיליארד דולר. דלק קידוחים מוכרת כאמור לדלק פטרוליום 9.25% מהמאגר, ולכן מדובר בשווי נגזר של 1.11 מיליארד דולר.

נקמת המוסדיים

קשה להתעלם מהאמירות (שאמנם היו בשוליים) שנשמעו בימים האחרונים מכיוונם של מספר קטן של משקיעים מוסדיים גדולים, שזוכרים את הסדר החוב של יצחק תשובה בדלק נדל"ן. במשך שנים (ומאז ה"תספורת" הידועה) דיברו המוסדיים על כך שתשובה נהג כחוק אך רחוק מהעקרונות הג'נטלמניים הנהוגים בשוק ההון, ויש להוקיע אותו על ההתנהלות בדלק נדל"ן.

כנף, זרוע ההשקעות של כלל ביטוח לא השתתפה בהנפקה וככל הנראה גם פסגות. את כנף מנהלת ענת לוין מבכירי שוק ההון הישראלי. לוין ניהלה במשך שנים את ההשקעות של פוליסות הביטוח של מגדל ולאחר מיכן את הנוסטרו של בנק הפועלים. במשך שנים נחשבה לוין כמנהלת ההשקעות הגדולה ביותר בישראל.