פרשת בזק: עד כמה מעורב אור אלוביץ' בהסתבכות אביו?

התפקידים ביורוקום, בבזק ובחברות הבנות ■ ההערכות על החלפת אביו בראש הפירמידה ■ הפגישות סביב עסקת בזק-יורוקום-yes ■ החשדות החמורים וההסתבכות של אשתו בפרשה

אור אלוביץ` / צילום: איל יצהר
אור אלוביץ` / צילום: איל יצהר

עד פרסום דבר החקירה הפלילית של רשות ניירות ערך בבזק, ספק אם לרובם של כלי התקשורת בישראל הייתה אפילו תמונה של אור אלוביץ', בנו של בעל השליטה בבזק שאול אלוביץ'. זה לא בהכרח מפתיע כשמדובר רק ב"בן של", אבל במקרה של אלוביץ' ג'וניור, הוא גם מחזיק תפקיד משמעותי כמנהל המטה בחברת יורוקום תקשורת (החברה הפרטית שבראש הפירמידה שדרכה נשלטת בזק), חבר בכ-20 דירקטוריונים שונים של בזק, חברות בנות ואחרות, וגם שותף מרכזי בהליכים ובקבלת ההחלטות כפי שעולה לכאורה מהחשדות בפרשה.

"אור קיבל מאבא שלו את העדר המוחצנות וההתרחקות מהזרקורים", מסביר מקורב למשפחה. "הם אנשים שמחזיקים בדעה שאין הברכה שורה אלא בדבר הנסתר מן העין. הם גם אנשים שמתנהלים בנועם ובנעימות, אבל לא צריך לטעות בהם - הם סוג של כרישים מחייכים".

לפני כשבועיים, בשש בבוקר, פשטה רשות ניירות ערך על בתיהם של שאול ושל אור ועצרה אותם לחקירה. החשדות בפרשה חמורים ולפיהם רכשה בזק הציבורית שבשליטת משפחת אלוביץ' מיורוקום הפרטית שבבעלות המשפחה כמחצית ממניות חברת הלוויין יס במאות מיליוני שקלים מעל לשוויה. חשד אחר הוא שלאחר ביצוע העסקה בוצעו מניפולציות תזרימיות ביס כך שיתקיימו תנאים שיאפשרו ליורוקום לקבל חלק מהתשלום בעסקה, שהיה מותנה תוצאות (עוד על העסקה, בהמשך).

מטבע הדברים, הפרשה זכתה לסיקור נרחב ביותר בכל כלי התקשורת, אולם גם כאן - ובאופן יחסי כמובן להיקף הסיקור - אור אלוביץ' הצליח לחמוק מהזרקורים. אז מי הוא בעצם האיש שנחשב עד להתפוצצות הפרשה ליורשו העתידי של שאול אלוביץ' בקבוצת התקשורת הגדולה והחשובה בישראל? הנה כמה תשובות.

בן ממשיך

אור, 41, הוא השלישי והצעיר מבין שלושת בניו של שאול מנישואיו הראשונים, וקדמו לו ארז, 45 וגיא, 43. גורם המכיר היטב את המשפחה אומר כי מבין השלושה, אור הוא הקרוב ביותר לאב, בוודאי בכל הנוגע לעסקים.

עם שחרורו מהצבא, למד אור מנהל עסקים במכללה למנהל ולאחר מכן המשיך ל-MBA בברוך קולג' בניו יורק. כששב ארצה השתלב ביורוקום המשפחתית שבה עבדו (בזמנו) גם אחיו וגם בני דודיו (יוסי, אחיו של שאול, מחזיק ב-20% מיורוקום). במסגרת תפקידו כמנהל המטה הוא אחראי על נושאים כספיים ועל יישום מדיניות החברה. "הוא המוציא והמביא", אומרים גורמים המכירים את החברה, "מה ששאול פותח, אור סוגר".

במהלך שנותיו בחברה, מוסיפים אותם הגורמים, אור מעולם לא התנהג כמי שעומד לקבל לידיו את ניהול העניינים. "הכול מתנהל מאוד בנועם, בקול שקט ובחיוך, אבל באותה נשימה צריך לומר שגם אין דבר שהוא בלתי מחושב". גם חברי דירקטוריונים שבהם הוא יושב מספרים על הנעימות הזאת: "הוא לא מתהלך בתחושת 'אני ואפסי עוד', כמו שאפשר לומר על חלק מהילדים של בעלי השליטה", אומר אחד מהם.

את עסקת בזק ב-2010, שבמהלכה נרכשו 30% מהחברה תמורת 6.5 מיליארד שקל, הוביל שאול, אולם אור השתתף בפגישות ובדיונים ובחלק מהמקרים, לפי עדויות של מעורבים, אף קיבל החלטות.

לפני כארבע שנים, הוביל אור עסקה בהיקף קטן הרבה יותר, אולם בעלת חשיבות רבה למשפחה, למכירת 12% ממניות בי קום (החברה שנמצאת מעל בזק בפירמידה) למיליארדר טדי שגיא, תמורת 125 מיליון שקל. חשיבותה של העסקה נבעה מכך שהיא פתרה בעיית נזילות נקודתית שהייתה לאלוביץ' בחברות במעלה הפירמידה. "על פי רוב", צוטט אז מנכ"ל אינטרנט זהב (שמעל בי קום), "עסקאות כאלה נעשות בדיסקאונט על מחיר השוק, אולם כאן מדובר במחיר עם פרמיה, של 20%".

ביורוקום פועל אור אלוביץ' יחד עם עמיקם שורר, סמנכ"ל לפיתוח עסקי ביורוקום ומי שנחשב ליד ימינו של שאול בחברה. "האמון בין שלושתם הוא ברמה מאוד גבוהה", אומר גורם המכיר מקרוב את החברה.

על רקע התנהלותו של אור אלוביץ', ההפתעה בקרב מקורביו בגין החשדות שנחשפו הייתה גדולה. "אני בשוק", אומר גורם המקורב לעסקי המשפחה. "אלה אנשים שהחזקתי מהם כמי שעובדים לפי הכללים".

"אני בהלם מהסיפור. זה לא מה שאני מכירה מההתנהלות שלהם", מוסיפה עו"ד ברכה ליטבק, המשמשת כדירקטורית בחברת חלל תקשורת (שבשליטת המשפחה) שאור הוא היו"ר שלה. "הוא אדם שמקשיב ומשתף, אדם שאם יקבל עצה מעורך דין שהוא יכול לעשות איקס, יעשה איקס מינוס. תמיד ישאיר מרווח. אני מאוד מקווה שהתמונה תתאזן. כואב לי הלב ש'שוחטים' אותם ככה".

למרות מה שחושבים חברי המשפחה, מבחינת רשות ניירות ערך אור חשוד משמעותי בפרשה. "העובדה שהוא יושב גם בדירקטוריון של בזק וגם בדירקטוריון של יס, הופכת אותו למאוד מעורב", אומר גורם הבקיא בנושא.

עד כמה מעורב? תשובה חלקית לשאלה זו מצויה בסיפור שפרסם כתב הטלקום של "גלובס" גד פרץ, בשבוע שעבר, מעל דפי עיתון זה. על-פי הפרסום, בישיבת הדירקטוריון של בזק שבה הייתה אמורה להיות מאושרת העסקה, יו"ר הוועדה המיוחדת (מקרב הדירקטוריון) שדנה בעסקה, איציק אידלמן, התנגד לה, ונטש את הישיבה בזעם. לאחר תחנונים ובקשות, הוא נעתר וחזר, ובהמשך נפגש במעין "פגישת גישור" עם אור אלוביץ' ועם שורר, שאף הוא דירקטור הן בבזק והן ביס.

בפגישה זו, לפי החשיפה, הובעה נכונות לרדת ממחיר של 1.5 מיליארד שקל שתשלם בזק ל-1.2 מיליארד. אידלמן עדכן את חבריו בוועדה שהסכימו לפשרה שגובשה, אך הוא עצמו המשיך להתנגד.

בעקבות זאת נקבעה פגישה נוספת שלו עם אור אלוביץ' לבדו בבית קפה בצפון תל-אביב. באותה פגישה, לפי הפרסום של גד פרץ, אמר אלוביץ' שהעסקה חייבת לכלול 700 מיליון במזומן וכי ניתן להתנות 300 מיליון נוספים בהסדר המס שיושג ובביצועים מסוימים - בעיקר שיפור בתזרים של יס. סוכם שאידלמן יחזור עם הפרטים לוועדה וכי הם ייפגשו שוב בערב. לפגישה שהתקיימה בערב, כתב פרץ, הגיע אור כשהוא מלווה בשורר ובאביו שאול, והשלושה הפעילו על אידלמן "לחצים כבדים", עד שהתקשה להתנגד, ובסופו של דבר, הוסכם על 680 מיליון שקל במזומן, ועוד כ-300 מיליון שקל מותנים. "אנחנו לא יודעים בדיוק מה היה שם ולמה אידלמן נסוג למרות חוות הדעת של מריל לינץ' שקבעה שהשווי של יס הוא 200-250 מיליון, אבל זה מריח רע מאוד מבחינתם של בעלי השליטה", אומר גורם המקורב לחקירה.

גורמים בבזק ביקשו לציין בהקשר זה כי הוועדה המיוחדת שהוקמה מקרב חברי הדירקטוריון היא זו שהייתה אמורה לשקול את שיקולי בזק, בעוד אור אלוביץ' ייצג את עמדתה של יורוקום והדבר היה ידוע וברור לכל המעורבים.

גם אשתו בדירקטוריון

עוד הסתעפות בפרשה שנוגעת לאור, נובעת מהעובדה שגם אשתו, אורנה פלד-אלוביץ', חברה בדירקטוריון של בזק וצפויה להיחקר במסגרת הפרשה. פלד-אלוביץ' היא בוגרת המכון הטכנולוגי בניו יורק ובעבר עסקה בפרסום, ובין היתר שימשה כסמנכ"ל קבוצת הפרסום מקאן-אריקסון, ובהמשך כמנכ"לית החברה הבת מקאן-אריקסון בוטיק. לאחר מכן הייתה מעורבת בהקמת אתר האופנה המקוון עדיקה, והיא משמשת כמשנה למנכ"ל, דדי שוורצברג, שהוא גם חבר שלה ושל בעלה. לבני הזוג שלושה ילדים משותפים (לאורנה בת נוספת מנישואים קודמים), הצעיר ביניהם בן 3, והם חיים בבית פרטי בתל ברוך, שחברים מגדירים אותו כ"יפה מאוד, אבל לא מנקר עיניים".

זמן מה לאחר רכישת השליטה בבזק, ב-2010, מונתה גם אורנה לדירקטורית בחברה. כמו בעלה, וכמו עמיקם שורר, גם היא מקבלת את שכרה כדירקטורית בבזק, מיורוקום, ולא מקופת החברה. העניין כה בעייתי עד שלאחרונה איימה חברה בשם לייטקום, שמחזיקה מניות בבזק, להגיש תביעה נגזרת בשל כך. "אירועי הימים האחרונים והחקירות המתנהלות נגד נושאי משרה בכירים בבזק, רק מצביעים ומעידים עד כמה הממשל התאגידי בבזק הוא בבחינת 'לעג לרש', וכי נושאי המשרה רואים עצמם, בין היתר בגלל מדיניות תגמול פסולה זו, כמשרתים של בעל השליטה ולא כחייבים חובות אמון לחברה עצמה", נטען במכתב מקדים שנשלח בעניין. המכתב נחתם במילים "מי שהולך לישון כאשר אלוביץ' ולא בזק משלם לו את השכר, שלא יתפלא שהוא מתעורר בחדר החקירות של רשות ניירות ערך".

ואכן, גם אורנה פלד-אלוביץ' צפויה למצוא את עצמה בחדרי החקירות של רשות ניירות ערך, במסגרת החקירה המתנהלת. "היא אמרה לי", מספר אחד מחבריה, "שאין לה מושג במה היא חשודה. היא קראה בעיתונים על מה יחקרו אותה ובמה היא חשודה".

אגב, בניגוד לבעלה, שמתרחק מהזרקורים, את אורנה דווקא אפשר למצוא במדורי הרכילות לא מעט, בין היתר בזכות חברותה עם הטופ מודל, בר רפאלי. זאת, בשילוב עם בלוג אישי קבוע שכתבה באתר סלונה, נותנים הצצה קטנה אל חייה האישיים. מעניין להזכיר בהקשר הזה שבין בעליו של סלונה נמצאת שירה מרגלית, בת זוגו של הפרסומאי אילן שילוח, ושניהם מיודדים עם האלוביצ'ים. בשבוע שעבר צייץ שילוח, בטוויטר הפופולרי שלו, ש"שווה להמתין לגרסת אלוביץ' ולא להיות ניזונים רק מגרסת הרשות. מניח שהרבה ספינים יתפוגגו".

האם הוא יוכל להמשיך?

החשדות הנוגעים למחיר ששולם במסגרת עסקת בזק-יס על חשבון בעלי המניות הועלו לראשונה בתביעה נגזרת שהגישו בעלי מניות מיעוט בבזק באמצעות עו"ד רונן עדיני. כשהוגשה התביעה במארס 2015, היא בקושי הוזכרה בתקשורת. השבוע פנה עדיני לבית המשפט וביקש להקפיא לעת עתה את הליך התביעה הנגזרת, עד שיתברר מה עולה בחקירת רשות ניירות ערך וכיצד זה ישליך על התיק כולו.

נכון לעכשיו, אלוביץ' אינו נתבע בתביעה, אך לא מן הנמנע, שחשיפת ממצאי החקירה תביא להוספתו כנתבע בתיק. העובדה שהוא מכהן בשני הדירקטוריונים, הן של בזק והן של יס, ממקמת אותו כדמות לא שולית בפרשה וכמי שעלול גם להיתבע אישית. מעבר לכך, אומרים גורמים שונים שמעורבים בפרשה, מתעוררות גם שאלות מורכבות ביחס להמשך יכולתם של שאול, אור ואורנה לכהן בדירקטוריונים של בזק ושל החברות הנספחות. החקירה והמשפט, בהנחה שיוגש כתב אישום כמובן, יכולים לארוך שנים רבות ולחסל את הקריירה של אור, כמו גם של שורת בכירים אחרים בבזק וביס שנחקרו במסגרת הפרשה.

"אני משוכנע שזה נפל עליהם כרעם ביום בהיר", אומר חברם של בני הזוג, הפרסומאי אודי פרידן. "בינתיים, בתקשורת הוצגה רק עמדתה של רשות ניירות ערך, ואין לנו מושג לגבי האמת. יש טענות שאני מאוד מקווה שיתבררו כלא נכונות. הם כרגע בעין הסערה, וברור שזו הרגשה לא נוחה. אני משוכנע שיש להם עוד הרבה מה להגיד".