כחלון תוקף: גם בנק ישראל באינטרסנטים במחירי הדירות

שר האוצר לרינה מצליח: "בנק ישראל מתעקש שמחיר למשתכן לא ייכנס ללמ"ס. זה לא עסקה לבנקים, כדי שמחירי הדירות ייראו גבוהים?" ■ "בשיחות שיש לי עם הנגידה והמפקחת, לא רואים פישמנים כרגע"

משה כחלון בכנס לשכת רואי החשבון / יוד צילומים יהודה בן יתח
משה כחלון בכנס לשכת רואי החשבון / יוד צילומים יהודה בן יתח

"אני כבר לא מקבל אינפורמציות ועדכונים פוליטיים מראש הממשלה מאז משבר התאגיד". כך אמר היום (ד') שר האוצר משה כחלון בשיחה עם העיתונאית רינה מצליח מחדשות 2, בכנס לשכת רואי החשבון. כחלון התייחס בדבריו גם להזדמנויות המדיניות באזור, לבחירות בעבודה ועליית גבאי לסיבוב שני ולגורמים אינטרסנטיים המשפיעים על שוק הדיור. 

בנוגע לתחום הדיור אמר כחלון: "יש הרבה גופים שלא רוצים שהמחירים יירדו. אם יש לך דירה של שלושה מיליון שקל, את רוצה שתרד ל-2.5 מיליון שקל? בנקים שהזרימו אשראים בצורה חסרת תקדים, יצטרכו להסביר, כיצד שפכו כספים. כמה כסף מונח פה בבלוקים? בנק ישראל מתעקש שמחיר למשתכן לא ייכנס ללמ"ס. זה לא עסקה, כדי שהמחירים ייראו גבוהים בשביל הבנקים? אין לי ספק שבסוף התהליך הזה זה יקרה".

"75% מס על הכנסה מדירות זה ליצור קטסטרופה"

כחלון התייחס גם להכרעה נוספת בנושא נדל"ן, הממתינה להכרעת עליון - השאלה מתי השכרת דירות מרובות על ידי אדם פרטי תיחשב לעסק. בשנים האחרונות התגלעו מחלוקות רבות בין מס הכנסה לבין נישומים בשאלה מתי תוגדר השכרת דירות או שטחים שבבעלות פרטית כהכנסה אקטיבית מעסק, ומתי כהכנסה פסיבית הזכאית למס מופחת. השאלה, שלה השלכות מיסויות משמעותיות, נותרה פתוחה וללא מענה חד-משמעי, שכן רשויות המס ובתי המשפט לא שרטטו באופן ברור את הגבול בין המקרים. במקרים רבים נישומים ופקידי השומה בחרו להתפשר ולהימנע מלברר את העניין בבית המשפט.

כך, ביולי אשתקד קבע בית המשפט המחוזי, כי האחים דפנה ודן לשם ירשו 24 דירות ו-4 נכסים עסקיים מאביהם המנוח, והשכירו את כל הנכסים הללו - תמורת כחצי מיליון שקל בשנה לכל אחד מהם - ישלמו מס מופחת בשיעור של 10%, המוטל על אזרחים המשכירים דירות ונכסים באופן פרטי. כך, נקבע גם בעניינו של עוה"ד הוותיק שרגא בירן שהשכיר למעלה מ-20 דירות בסכומים מהותיים. מנגד, לאחרונה הותר לפרסום, כי משפחה שהשכירה 120 דירות בתל אביב, בהן 110 דירות למגורים, תשלם מסים על הכנסותיה מפעילות זו כהכנסות מעסק.

שאלה זו נתונה כעת לפתחו של ביהמ"ש העליון בשני ערעורים, שהגישה רשות המסים על ההכרעות בעניין משפחת יהל ובירן. נראה כי שוק הנדל"ן להשכרה נתון בימים אלה לחסדיו של העליון, שכל החלטה שיתן עלולה להוביל לשינוי משמעותי בשוק. 

"מה זה חשוב מי יערוך את תוכנית הבישול?"

על נפילת הטייקונים אמר השר כחלון: "השוק של הפירמידות, זה שוק שכולנו מכירים אותו. אני מקווה שעכשיו, שיטוח הפירמידות... אני לא יודע לדבר על העבר, כבר כמה שנים פישמן לא קיבל אשראים, ישבתי על זה אתמול עם הנגידה. בשיחות שיש לי עם הנגידה ועם המפקחת, ויש לנו שיחות שבועיות על המשק, לא רואים פישמנים כרגע".

לגבי חקירות נתניהו אמר כחלון כי "הדבר הכי גרוע שאנחנו עושים זה ההתעסקות בזה. יש חקירות, יש משטרה, פרקליטות, כשנגיע לזה, צריך לשאול אותנו. זו התערבות לא טובה. צריכה להתקבל החלטה על ידי פקד כלשהו. הוא שומע אותי כראש מפלגה של 10 מנדטים, הוא לא משקלל את זה?"

על התאגיד אמר כחלון: "משבר התאגיד היה אירוע מכונן, ובאמת לא בגלל התאגיד בקונסטרוקציה כזו או אחרת . אני לא חושב שזה נושא כזה חשוב ללכת עליו לבחירות, בטח באמצע קדנציה, אתם יודעים כמה זה עולה. כשאני יכול למנוע, אני מונע. אני חושב שהמדינה בתנופה, אפשר לא להסכים עם הדרך אבל היא נוסעת, כשר אוצר, לא כאיש פוליטי, עוד מנדט או פחות זה לא משמעותי, אבל הבנתי שהמדינה הולכת לאירוע גדול על משהו שהוא לא גדול. מה זה חשוב מי יערוך את תוכנית הבישול?"