כלי התחבורה שהבטיח פתרון לפקקים התגלה כתרמית ענק

הרשויות בסין החלו בחקירת המנגנון שגייס 1.3 מיליארד דולר ממשקיעים למימון מיזם Transit Elevated Bus ■ מדובר על אוטובוס ענק הפועל כמנהרה ניידת, אשר תוכנן לנסוע על הכבישים הקיימים מעל תנועת המכוניות ולהסיע עד 1,400 נוסעים בבת-אחת

כלי תחבורה, אוטובוס חדשני, פתרון לפקקי תנועה, הונאה, סין TBS / צילום: וידאו
כלי תחבורה, אוטובוס חדשני, פתרון לפקקי תנועה, הונאה, סין TBS / צילום: וידאו

זוכרים את האוטובוס המפלצתי שנסע מעל מכוניות בכביש הראשי בסין? אם קיוויתם לנסוע בו, תתאכזבו לגלות שהאתר שבו הוא נבדק עומד מוזנח כבר חודשים בגלל "בעיות כלכליות". בעיות אחרות החלו לצוץ חודשים לאחר שהוצג כלי הרכב המוזר. עכשיו זה רשמי: הרשויות הסיניות מאמינות שמדובר בתרמית והחלו בחקירה רשמית, שמלווה במעצרים.

ביום ראשון הודיעה משטרת בייג'ין כי היא פתחה בחקירה של גיוס כספים לא חוקי מאחורי מיזם TEB - Transit Elevated Bus. יותר מ-30 אנשים הקשורים לפלטפורמת גיוס ההון הואינג קיילאי, שבאמצעותה גויסו כספים ממשקיעים פרטיים, נעצרו לחקירה. המשטרה מנסה להציל את הכספים שהושקעו בחברה.

על פי אחד העיתונים בסין, 72 משקיעים תובעים את החברה, שגייסה 9.1 מיליארד יואן (1.3 מיליארד דולר) עד אוקטובר 2016, חודשיים לאחר הופעת הבכורה של האוטובוס בעיר הנמל צ'ינג-הואנגדאו.

חשדות לגבי התנהלות המיזם עלו כבר בסוף 2016. החברה שעיצבה את האוטובוס עדיין מחכה למיליונים שהובטחו שלה. מסלול הבדיקה עמד שומם במשך חודשים, גם לאחר שהחברה אמורה הייתה לפנות אותו. בשבוע שעבר החליטו העירייה שנמאס לה והורתה להרוס את המסילה. האוטובוס עבר למוסך סמוך. נראה שבשלב זה, חלום האוטובוס המוזר שנוסע מעל התנועה הגיע לקיצו.