הצעת חוק: להסיר את שלטי הפרסום מנתיבי איילון‎

לדברי יוזמי החוק, מחקר מקיף הוכיח כי הצבת השלטים מחדש באיילון גרמה לעלייה של 40%-50% במספר התאונות והנפגעים ■ ההצעה, אם תאושר, תגרום לחברות שילוט החוצות הפסד המוערך במיליוני שקלים

שילוט חוצות / צילום:תמר מצפי
שילוט חוצות / צילום:תמר מצפי

חברות שילוט החוצות עשויות להתמודד עם נזק כלכלי של מיליוני שקלים: ל"גלובס" נודע כי בימים אלה מונחת על שולחן הכנסת הצעת חוק שמטרתה תיקון הסעיף בחוק הדרכים המאפשר את קיומם של שלטי הפרסום בנתיבי איילון.

על-פי חוק הדרכים הקיים בישראל, אסורה הצבת שילוט לאורכם של נתיבים בינעירוניים. בעבר, בעקבות עתירה של עמותת פעולה ירוקה, כפה בית המשפט הסרת שלטים מנתיבי איילון, אך לחץ של חברות שילוט בחוצות והצעה חוק של חבר הכנסת דאז יורם מרציאנו הביאו לתיקון שהחריג את נתיבי איילון מחוק הדרכים ואיפשר את החזרת השילוט. הצעת החוק אושרה למרות התנגדותם של משרדי התחבורה והמשטרה, שטענו אז כי השילוט העלה את היקף תאונות הדרכים

עתה, במסגרת הצעת חוק פרטית שצפויה להגיע לשולחן ועדת השרים לענייני חקיקה, נעשה ניסיון לבטל היתר זה.

על-פי מסמך שהגיע לידי "גלובס", יוזמי החוק טוענים כי מחקר מקיף שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בנושא בשנת 2015 הוכיח קשר ישיר בין התקנת שלטים בנתיבי איילון לבין סכנה לבטיחות הנהגים הנוסעים בהם. ממצאי המחקר מצביעים על ירידה של 30%-40% בתאונות עם נפגעים בתקופה שבה הוסרו שלטי הפרסום מהנתיבים, בעוד החזרת השלטים גרמה לעלייה דרמטית של 40%-50% במספר התאונות ולעלייה של 18%-54% בתאונות עם נפגעים.

"למעשה", נכתב במסמך, "לאור תוצאות המחקר, הסעיף לחוק המתיר הצבת שלטי חוצות לאורך נתיבי איילון מהווה סכנה מיידית ומוחשית לחייהם ולבריאותם של הנוסעים בכביש זה, נוסף לנזקים הכלכליים הכבדים שנוצרים בשל עומסי התנועה ועלות הטיפולים בנפגעי התאונות".

במסמך מוזכר כי בזמן חקיקתו של התיקון לחוק טרם פורסם המחקר של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ועמדת הביניים של משרד התחבורה הייתה להתנגד לחקיקתו אך למרות זאת התיקון אושר. "לאחר שהוכח כי שלטי הפרסום בנתיבי איילון קטלניים ומסכני חיים, הרי שעמדת משרד התחבורה מקבלת משנה תוקף", נכתב בו.

מאחורי הצעת החוק עומדים חברי כנסת ממספר סיעות, ביניהם יו"ר הקואליציה דוד ביטן, ונורית קורן, דב חנין, יעל גרמן, איתן כבל, חמד עמאר, אכרם חסון ושולי מועלם-רפאלי.

לא לחינם ניהלו חברות שילוט הדרכים בעבר מלחמת חורמה על שילוט החוצות באיילון. מדובר בנתיב מרכזי שכמעט לכל חברות השילוט יש דריסת רגל בפרסום בו. היותו נתיב תנועה מרכזי במרכז הופך אותו לנכס לא רק מבחינת כמות הנחשפים לשילוט אלא גם לסוג הנחשפים - חלק ניכר ממנהלי החברות המפרסמות נחשפים אליו, ולכן הוא מה שנהוג לכנות "כביש מנהלים".

כאמור, בעבר, בין היתר בלחץ החברות, הצליחו להחזיר את השילוט באיילון. מדובר בזמנים שלפני התחזקות הרשתות החברתיות. קשה לראות איך באקלים התקשורתי הנוכחי ואל מול נתוני נפגעי תאונות דרכים שהולכים וגואים משנה לשנה, מישהו ירשה לעצמו להתנגד בקול רם להצעה שמטרתה לסייע בצמצום הנפגעים.

גיא ברעם, בעלי ברעם פרסום מקורי, שמחזיק בחלק בולט של שילוט החוצות באיילון, מסר בתגובה: "הנתונים הנמצאים בידינו הפוכים. יש ירידה בתאונות הדרכים בנתיבי איילון מאז שהשלטים חזרו לנתיבים, ואנו דוחים על הסף את הרצון להחזיר את החוק לסדר היום".