דוח: אנרגיה מתחדשת הופכת לזולה יותר מאנרגיה פוסילית

מורגן סטנלי: מדינות רבות בעולם מצליחות לרשום הפחתה משמעותית בגזים המזהמים שהן פולטות מעבר להתחייבותן בהסכם פריז, וגם ארה"ב, למרות הפרישה מההסכם, צפויה לעבור את היעד שנקבע לה בהסכם פריז

תחנה סולרית בשדה בוקר / צילום: תמר מצפי
תחנה סולרית בשדה בוקר / צילום: תמר מצפי

בתוך כ-3 שנים, עד שנת 2020, יהיה זול יותר להפיק חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים כמו טורבינות רוח או פאנלים סולאריים בהשוואה למקורות האנרגיה הרגילים כמו פחם או גז טבעי (מקורות פוסיליים, שהופקו ממאובנים) בכל מקום בעולם. כך, על פי דוח שהכינו כלכלני בנק מורגן סטנלי.

על פי הדוח כבר היום ברוב הגדול של מדינות העולם (בעיקר במדינות המייבאות נפט, גז ופחם כמו יפן ומדינות באירופה) זול יותר להפיק חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים, וכאמור בתוך 3 שנים זה יהיה נכון עבור כל מדינה בעולם.

שתי סיבות מרכזיות לכך: בתחום אנרגיית הרוח חלו בשנים האחרונות התפתחויות טכנולוגיות שאפשרו לייצר טורבינות הרבה יותר גדולות ועל ידי כך להוזיל את הפקת החשמל.

בתחום אנרגיית השמש נוצר היצע מאוד גדול של פאנלים סולריים בעולם, בעיקר עקב הגדלת כושר ייצור בסין, מה שהביא לירידה חדה במחירים. בשנה שעברה נרשמה עלייה של 50% בהתקנות של לוחות סולאריים ברחבי העולם, ועדיין נותר עודף כושר ייצור של 26% בעולם.

התוצאה: מדינות רבות בעולם מצליחות לרשום הפחתה משמעותית בגזים המזהמים שהן פולטות מעבר להתחייבותן בהסכם פריז וגם ארה"ב, למרות הפרישה מההסכם, צפויה לעבור את היעד שנקבע לה בהסכם פריז, של הפחתת כ-27% בגזים הגורמים לאפקט החממה עד 2025 (לעומת 2005), מציינים במורגן סטנלי.