ביהמ"ש: יש לקזז מהיטל השבחה תשלום ששולם לקרן חניה

ניצחון לבנק דיסקונט: ביהמ"ש דחה את טענת הוועדה המקומית בת-ים וקבע כי חניה משפיעה על שווי נכס, ולכן יש לקזז כופר חניה מתשלום היטל ההשבחה

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

יזם ששילם לוועדה המקומית תשלום בגין קרן חניה, ישלם היטל השבחה מופחת - כך קבעה לאחרונה שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, צילה צפת.

פעמים רבות כשבעל מגרש מבקש היתר בנייה מהוועדה המקומית, והתוכנית לא מאפשרת להקים חניות, מתבקש בעל המגרש לשלם לוועדה המקומית לשלם קרן חניה שמטרתה הקמת חניונים ברדיוס סביר מהבניין שהוקם.

למרות זאת, הוועדות המקומיות נמנעו מלהפחית את התשלום ששולם לקרן החניה מהיטל ההשבחה שדרשו.

פסק הדין עסק במקרה בו בנק דיסקונט הגיש בקשה להיתר בנייה ושימוש חורג לגבי נכס שנמצא ברשותו בבת-ים. הוועדה המקומית בת-ים התנתה את מתן ההיתר בתשלום קרן חניה, ובנוסף גם הטילה על הבנק תשלום היטל השבחה.

בנק דיסקונט הגיש ערר על הדרישה לוועדת הערר המחוזית, באמצעות עורכי הדין מוטי איצקוביץ ואלירן חליבה ממשרד כץ, גבע, איצוקביץ (KGI) והשמאי אלכסיי שפון, וטען כי תשלום כופר החניה הוא חלק בלתי נפרד מהוצאת ההיתר, ולכן היה על הוועדה המקומית להתחשב בתשלום בגין קרן החניה ולהפחיתו מהיטל ההשבחה.

ועדת הערר המחוזית קיבלה את טענת הבנק וקבעה כי יש לקזז את תשלום קרן החניה מחיוב היטל ההשבחה. על החלטה זו הגישה הוועדה המקומית בת-ים ערעור לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בטענה כי שגתה וועדת הערר, וכי אין לקזז תשלום קרן מהיטל השבחה, כיוון שמדובר בתשלום חובה חיצוני לתוכנית, ולכן אין אפשרות לקזזו מהיטל ההשבחה.

צפת דחתה את הערעור וקבעה כי יש לבחון האם קרן החניה השפיעה על שווי הנכס במצב החדש. היא קבעה כי קיומו של מקום חניה משפיע על שוויו של הנכס ומעלה את ערכו בהשוואה לנכס ללא חניה. על כן, כשם שעל בסיס ההיגיון ניתן לקזז מהיטל ההשבחה הוצאה בגין בניית חניון תת-קרקעי - הרי שיש גם לקזז הוצאה בגין קרן חניה לטובת חניון ציבורי.

צפת הוסיפה כי המבחן הראוי להכריע האם מדובר בהוצאה שניתן לקזזה מהיטל ההשבחה הוא "מבחן ההשבחה", כלומר האם ההוצאה תרמה להשבחת הנכס במצב החדש. משנוכח בית המשפט כי אכן כך היה, הוא קבע כי יש לקזז את תשלום קרן החניה משומת היטל ההשבחה.