פשרה במכרז חשמול הרכבת; העלות לציבור: 116 מיליון שקל

ערעור אלסטום ואפקון על זכיית SEMI בהקמת תשתית החשמול ותחזוקתה לעשר שנים ב-2 מיליארד שקל מסתיים בפשרה: אפקון תשולב כקבלנית משנה בפרויקט, ואלסטום תתחזק חצי מהתשתית ב-300 מיליון שקל ל-23 שנה

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

בית המשפט העליון יחליט בקרוב אם לאשר פשרה בסוגיית ההקמה והתחזוקה של תשתית החשמול של רכבת ישראל. היום הוגשו לבית המשפט העליון שני הסכמים במסגרת הפשרה, אחד בין חברת SEMI הספרדית לחברת אפקון (afcon) מקבוצת שלמה, והשני בין חברת אלסטום הצרפתית לרכבת.

סמי זכתה בדצמבר 2015 במכרז ההקמה והתחזוקה של תשתית החשמול, בהיקף של כ-2 מיליארד שקל. בעקבות הזכייה הגישו אלסטום ואפקון עתירה מנהלית נגד הזכייה, בהתבסס על חקירה פרטית שיזמו, שהעלתה כי הציון שקיבלה SEMI במכרז עוגל מעלה מ-66 ל-70.

על פי ההסכמים שהוגשו היום לבית המשפט, סמי תהיה זאת שתקים את כל תשתית החשמול, לאורך 420 קילומטרים של מסילה, ותתחזק רק מחצית מהתשתית למשך 10 שנים. התשתית כוללת עמודים, קווי הזנה ו-14 תחנות השנאה לאורך המסילות. ההסכם בין סמי לאפקון קובע כי האחרונה תשמש קבלנית משנה להקמת תחנות ההשנאה.

הנתון של 420 ק"מ מסילות מתייחס לכלל המקטעים אך לא לאורך הכולל של מסילות, מכיוון שבחלק ניכר מהמקטעים יש יותר ממסילה אחת. בחישוב לפי אורך כולל של מסילות מדובר בכ-1,200 ק"מ, נתון הכולל אופציה שמומשה במסגרת ההסכמים החדשים, לתחזוקת כ-120 ק"מ בין אשקלון לבאר שבע.

במסגרת הפשרה הוסכם עוד כי אלסטום תבצע כ-50% מהתחזוקה במשך 23 שנים. מדובר ב-600 ק"מ של קווי הזנה עיליים ושל 7 תחנות השנאה ממרכז הארץ דרומה, בין תחנת ההגנה בתל אביב לאשקלון, ובין מחלף גנות לבאר שבע. עבודות התחזוקה צפויות להתחיל בפועל ב-2021-2022, עם חנוכת הקו החשמלי הראשון דרומה.

היקף החוזה החדש של אלסטום הוא כ-300 מיליון שקל, כלומר כ-13 מיליון שקל בשנה. ככל הידוע הציעה אלסטום במסגרת המכרז ב-2015 עלות תחזוקה של קרוב ל-36 מיליון שקל לשנה לכל התשתיות, כלומר כ-18 מיליון שקל למחצית מהתשתיות. סמי הציעה במכרז המקורי תחזוקה של כל התשתית ב-22 מיליון שקל בשנה, כלומר אמורה לקבל 11 מיליון שקל בשנה על תחזוקת חצי מהתשתיות.

למרות זאת, ברכבת אומרים כי מכיוון שהפיצול יוצר צורך בעלויות קבועות גבוהות יותר, המתבטאות במרכז תחזוקה נוסף של סמי, החברה תזכה ל-6 מיליון שקלים נוספים בשנה, כלומר ל-17 מיליון שקל בשנה. בתחשיב לעשור מדובר ב-60 מיליון שקלים נוספים.

במקרה של אלסטום יגרום פיצול התחזוקה להתייקרות של 2 מיליון שקלים נוספים בשנה למול הצעת סמי - 13 מיליון שקל בשנה לעומת 11 מיליון - כלומר 56 מיליון שקל בכל תקופת ההסכם. על פי תחשיבים אלה, הפיצול יגרום לייקור כולל של 116 מיליון שקלים בסה"כ.

ברכבת ישראל אמרו היום כי לצד האמרת העלויות הסכמי הפשרה טומנים בחובן גם יתרון בולט, משום שחלוקת התחזוקה בין שני גורמים תייצר ביניהם תחרות פנימית ותותיר לרכבת אופציות פתוחות. עם תום תקופת התחזוקה הראשונה של סמי צפויות שתי החברות להתמודד על שלוש אופציות לחוזים של 5 שנים כל אחד, להמשך התחזוקה של מחצית מהתשתית.

פרויקט החשמול כולו נאמד ב-12 מיליארד שקל, ולצד הקמת התשתיות הוא כולל הסבת קרונות לנסיעה חשמלית ורכישת קרונות וקטרים חשמליים חדשים. השלב הראשון בפרויקט הוא חשמול הקו לירושלים, שמתוכנן להסתיים עד מארס 2018, אם כי גורמי מקצוע טוענים בהתמדה שלוח הזמנים אינו ריאלי ושצפוי עיכוב של חצי שנה לפחות.

על פי הודעת רכבת ישראל מהיום, "יתרונות הרכבות בחשמל, על פני דיזל, באים לידי ביטוי בהפעלת רכבות שקטות וידידותיות לסביבה, הגדלת מהירות הרכבות וקיצור בזמני הנסיעה; הגדלת מספר המושבים בכל רכבת; שדרוג יכולת ההאצה והבלימה; וחיסכון משמעותי בתחזוקה ואנרגיה". הפרויקט כולל גם רכש של כ-330 קרונועים חשמליים, שיתווספו ל-520 הקרונות המשרתים כיום את הרכבת, כלומר הגדלה של הצי הנייד בכ-63%.

מנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון מסר: "אני מברך את הצדדים על הסכם הפשרה, שיאפשר לרכבת ישראל להמשיך ולפעול לצורך הקמת תשתית חשמלית להפעלת רכבות חשמליות, שתאפשרנה שיפור משמעותי בשירות לתושבי מדינת ישראל - תוך הפעלת רכבות חדישות, שקטות וידידותיות לסביבה, עם מספר רב יותר של מקומות ישיבה".

השופט מלצר: "מוטרד מהעלאת הניקוד"

ההסכמים בין הצדדים הושגו בעקבות הליך משפטי ממושך, שהחל בעתירת אלסטום ואפקון למחוזי בתל אביב נגד זכיית סמי. באפריל שעבר דחתה שופטת המחוזי ד"ר מיכל אגמון-גונן את העתירה. השופטת קבעה כי לא הוכח שנפלו פגמים בהליך, ומתחה ביקורת על הפעלת חוקרים פרטיים מצד העותרות באופן לא ראוי.

העותרות הגישו ערעור לבית המשפט העליון, ובאוקטובר 2016 המליצו השופטים חנן מלצר, ניל הנדל ואורי שהם, כי הצדדים יגיעו להסכמה על שילוב אלסטום ואפקון. בדיון נוסף בעליון, שהתקיים בדצמבר שנה שעברה, אמר השופט מלצר: "מאוד מטריד אותנו הנושא של העלאת הניקוד. מטרידות אותנו עוד נקודות, אך באמת מטריד אותנו הנושא של העלאת הניקוד".

מלצר וחבריו להרכב התעקשו שהמו"מ על פשרה בין הצדדים יימשך, במעורבות יתירה של רכבת ישראל, אף שעו"ד דרור הרפז, שייצג את סמי בהליך, אמר אז: "מבחינתי הסיכוי להגיע להסכמה - בשלב הזה הוא אפסי". היום התברר שדברים אלה לא התממשו. אם יקבלו השופטים את הסכמי הפשרה יבוטל פסק הדין שניתן במחוזי.