שריפה גדולה בקמדן מרקט שבבעלות טדי שגיא

שרות כבאים הצליחו להשתלט על האש, שהזכירה לרבים את השריפה שהייתה לפני פחות מחודש במגדל מגורים בלונדון

“קמדן מרקט”. אטרקציה תיירותית שנייה לארמון המלוכה / צילום: בלומברג
“קמדן מרקט”. אטרקציה תיירותית שנייה לארמון המלוכה / צילום: בלומברג

שריפה פרצה היום (ב') לפנות בוקר במתחם Camden Market בלונדון, הנמצא בשליטת איש העסקים הישראלי טדי שגיא. השריפה פרצה במבנה בן שלוש קומות במתחם התיירות הפופולרי, ולפי דיווחים מלונדון, עשרות כבאים הצליחו להשתלט על האש, שהזכירה לרבים את השריפה שהייתה לפני פחות מחודש במגדל מגורים בלונדון. הפעם למרבה המזל לא היו נפגעים.

שגיא, מיליארדר מעסקי היי-טק ונדל"ן, רכש את השליטה בקמדן מרקט ב-2014 בשתי עסקאות בהיקף כולל של כחצי מיליארד פאונד. בסוף אותה שנה הוא הנפיק את חברת MarketTech שבאמצעותה הוא מחזיק בקמדן מרקט בבורסה של לונדון, כשגייס סכום של 100 מיליון פאונד לפי שווי חברה של 750 מיליון פאונד.

בדיווח שהעבירה היום מרקט טק לבורסה של לונדון נכתב כי על השריפה שפרצה הושגה שליטה במהירות, וכעת החברה עובדת עם שירותי החירום על מנת לחקור את סיבת הדליקה. עוד ציינה החברה כי חלק קטן מהשוק יהיה סגור לציבור עד להודעה חדשה כאמצעי זהירות, אך שאר המתחם, כולל Stables Market ו=Union Street, יישארו פתוחים למבקרים וללקוחות כרגיל.

כיום שווי השוק של MarketTech הוא 884 מיליון פאונד (4 מיליארד שקל), אחרי שהמניה עלתה ב-35.1% מתחילת שנת 2017. ברקע לעליות נמצאת הצעת הרכש שהגיש שגיא לבעלי המניות בחברה, במטרה להפוך אותה שוב לחברה פרטית.

באפריל האחרון הודיעה LabTech Investments, חברה פרטית בשליטת שגיא שמחזיקה ב-71% מ-MarketTech, כי היא מבקשת לרכוש את יתרת מניות MarketTech תמורת כ-260 מיליון ליש"ט (1.2 מיליארד שקל). למרקט טק גם אג"ח להמרה שרכישתן תעלה לשגיא עוד כ-90 מיליון ליש"ט (400 מיליון שקל).]

הצעת הרכש הוגשה לפי מחיר של 188 פני למניית מרקט טק, מחיר המשקף שווי חברה של כ-893 מיליון פאונד. המחיר המוצע היה גבוה ב-29.7% ממחיר השוק, אולם נמוך ב-6% ממחיר המניה בהנפקה הראשונית שבוצעה שנתיים וחצי קודם לכן. לפני כחודש עדכנה החברה שההצעה התקבלה על-ידי מספיק בעלי מניות, ובהתאם לכך, לפי הדיווח האחרון, מחיקת המניה ממסחר תתקיים ב-11 ביולי (כלומר, מחר).

זנח את ההימורים לטובת הנדל"ן

שגיא עבר בשנים האחרונות בהדרגה מהתמקדות בתחומי ההימורים באינטרנט לתחום הנדל"ן. ב-2006 הנפיק בלונדון את חברת פלייטק, ספקית פלטפורמות מבוססות תוכנה לאתרי הימורים מקוונים, אשר שווי השוק הנוכחי שלה הוא כ-3 מיליארד פאונד (13.5 מיליארד שקל). שגיא מחזיק בפלייטק באמצעות חברת Brickington, ובהנפקה משנית שבוצעה לפני כשבועיים הוא מימש מניות של פלייטק (המהוות כ-11.5% מהחברה) בהיקף כולל של כ-337 מיליון פאונד (כ-1.5 מיליארד שקל).

בעקבות ההנפקה ירדה Brickington להחזקה של 6.3% בלבד בפלייטק. המימושים בפלייטק הגיעו כחלק משינוי ומימון המיקוד שלו לתחום הנדל"ן, ושגיא צוטט ב-Financial Times כשאמר כי "אני עדיין מאמין בהצלחת פלייטק בטווח הארוך, אבל אני רוצה להמשיך לפתח את פורטפוליו הנכסים שלי, לא רק בלונדון אלא גם בבירות אירופיות אחרות".

עוד קודם לכן, במארס השנה, מכר שגיא מניות פלייטק תמורת 113 מיליון פאונד באמצעות הצעת מכר (רביעית במספר), שהותירה אותו עם החזקה של 17.8% מהמניות. מבדיקת "גלובס" שבוצעה אז עלה כי מאז הונפקה פלייטק לראשונה בשוק ההון הבריטי (ועוד בטרם המימוש האחרון), מכר שגיא מניות החברה תמורת 1.4 מיליארד דולר.

צמצום ההחזקה בפלייטק נעשה כאמור כחלק מהתוכנית האסטרטגית של קבוצת שגיא לגוון את עסקיה, תוך מיקוד גובר בנדל"ן. שגיא מסר אז: "אני מאמין שפלייטק תמשיך לרשום צמיחה משמעותית בשנים הקרובות. מכירת המניות היא חלק מאסטרטגיה ארוכת טווח לגיוון פעילות הקבוצה בתחומי הנדל"ן, חללי עבודה שיתופיים, פינטק ומסחר אלקטרוני, בהם אנחנו רואים הזדמנויות עסקיות עבורנו".

המבחן בבראק - מינוי דירקטורים מטעמו

במקביל למימוש המניות בפלייטק והגדלת ההחזקה במרקט טק, השלים שגיא לפני כחודש את רכישת מניות השליטה בחברת הנדל"ן בראק אן.וי מידי שמעון וינטרוב, רונן פלד ודני טוקטלי. שגיא שילם כ-1.1 מיליארד שקל תמורת 43.9% ממניות החברה הפועלת בשוק הנדל"ן של גרמניה. היום נסחרת בראק אן.וי לפי מחיר מניה של 347 שקל, המשקף לחברה שווי של 2.5 מיליארד שקל.

עסקי בראק אן.וי בגרמניה מתחלקים בין פעילות מניבה של השכרת דירות ושטחים מסחריים, ובין פעילות של ייזום, הקמה ומכירה של דירות למגורים. את הרבעון הראשון של 2017 סיימה החברה ברווח נקי של 22.6 מיליון אירו, בהמשך לרווח נקי של 76 מיליון אירו שרשמה ב-2016 כולה.

את השליטה בבראק אן.וי רכש שגיא בסיומו של מאבק שהתרחש בין וינטרוב ופלד, לבין המנכ"לים המשותפים של החברה - גל טננבאום ואופיר רחמים, על דרך ניהולה והתנהלותה. במאבק זה הייתה ידם של המנהלים על העליונה, בעיקר בזכות תמיכה שקיבלו ממרבית הדירקטורים בבראק. עם זאת, קשה לראות את שגיא מסתפק במעמד שאינו מקנה לו שליטה ברורה על החברה ופעילותה. מעמד כזה ניתן לקבל דרך השגת רוב בדירקטוריון, או באמצעות רכישת הבעלות המלאה על החברה.

בעוד כשבועיים תתכנס אסיפת בעלי המניות של בראק אן.וי, לצורך מינוי דירקטורים חדשים לחברה ומינוי מחדש של חלק מהדירקטורים הנוכחיים. מהזימון לאסיפה עולה כי בעלי המניות יתבקשו לאשר את מינויים מחדש של הדירקטור הבלתי תלוי רוברט ישראל, הדירקטור החיצוני ברט ואן דן הובל, הדירקטור אולריך טאפה שמשמש גם כמנהל חטיבת היזמות בחברה, וכן של הדירקטור אור לבקוביץ', שמונה לתפקידו בינואר האחרון בידי בעלי השליטה הקודמים.

כמו-כן, מבקשת החברה לצרף לדירקטוריון שלושה דירקטורים חדשים - את נועה שחם שמוגדרת כדירקטורית הבלתי תלויה, את עו"ד נועם שרון שמוגדר כמי שמספק שירותים לחברות מקבוצת טדי שגיא, וכן את לודמילה פופובה שגם היא אינה מוגדרת כבלתי תלויה. שלושת אלו אמורים לתפוס את מקומם של שני הדירקטורים הפורשים, נאנסיה קוטסו והיו"ר יאן ואן דר מיר.

עו"ד נועם שרון הוא שליווה את רכישת בראק אן.וי מטעמו של שגיא. בתגובה לשאלה על האפשרות ששגיא יבחר לנסות ולהחליף את המנכ"לים המשותפים של החברה, הבהיר שרון בשבוע שעבר כי ״התנהלו ומתנהלים דיונים בין נציגי קבוצת שגיא לבין נושאי משרה בחברה בשורה של נושאים, הן מקצועיים והן פרסונליים. נכון למועד זה, לא התקבלו החלטות".