אושר לקריאה ראשונה: עיריות יחויבו לספק שומת היטל השבחה

מדובר בהצעת חוק של ח"כ מיכאל מלכיאלי, שתכליתה לאפשר לבעלי נכסים לקבל שומת היטל השבחה מהעירייה לפני ביצוע עסקה, וזאת בין היתר לצורך הערכת כדאיות עסקה

היטל השבחה בתמ"א 38  /  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
היטל השבחה בתמ"א 38 / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הצעת חוק המבקשת לחייב רשויות מקומיות להנפיק שומת היטל השבחה לכל מבקש אושרה לקריאה ראשונה בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

מדובר בהצעת חוק של חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי (ש"ס), שתכליתה לאפשר לבעלי נכסים לקבל שומת היטל השבחה מהעירייה לפני ביצוע עסקה, וזאת בין היתר לצורך הערכת כדאיות עסקה. על-פי ההצעה, השומה תחויב באגרה, שתנוכה מתשלום ההשבחה, ובמקרה שיהיה פטור מהיטל ההשבחה, האגרה תוחזר למבקש.

נציין כי הצעת החוק אמנם לא כוללת פירוט אודות גובה האגרה, והסכום ייקבע בתקנות באם החוק יעבור, אולם כאשר הנושא עלה לדיון בקרב חברי הוועדה, דובר על גובה אגרה של כ-5,000 שקל. הסיבה לסכום זה היא למנוע בקשות-סרק לוועדות המקומיות, כדי שרק מי שמעוניין לקבל את השומה לפני ביצוע עסקה אכן יעשה זאת.

עוד על-פי הצעת החוק, משך הזמן לקבלת השומה מהוועדה המקומית יעמוד על 90 יום.

נציין כי נכון להיום הוועדה המקומית לא מנפיקה את שומת היטל ההשבחה טרם העסקה, ומי שמעוניין לקבל שומה או אינדיקציה לסכום אותו יצטרך לשלם, צריך להיעזר בשמאי פרטי. אולם הבעיה בשמאות פרטית היא שהיא לא מחייבת את הועדה המקומית, וייתכן שלאחר ביצוע העסקה יסתבר כי השומה בפועל שונה.

"אנשים שרוצים למכור דירה לא יודעים אם יחויבו בהיטל השבחה ואם הוא יהיה 50 אלף שקל או 400 אלף שקל", כך אמר היום יוזם החוק, ח"כ מלכיאלי. "הרשויות המקומיות מסרבות לתת שומה ושולחות את התושב לשמאי פרטי או מבקשות לראות חוזה מכירה. אנשים מציגים חוזים פיקטיביים כדי לקבל שומה. הצעת החוק מחייבת את הרשות להנפיק לכל בעל דירה שמבקש, גם אם הוא לא מתכוון למכור".

נאוה אושר, נציגת משרד הפנים בדיון, ביקשה שתחולת החוק תחול רק חצי שנה לאחר שיעבור, כדי שבמשרד הפנים יוכלו להתארגן לקראת המהלך.

עם זאת, ראש מועצת קריית טבעון, דוד אריאל, נציג השלטון המקומי בדיון, אמר כי מדובר בהצעת חוק שרק תעמיס על הוועדות המקומיות, וספק אם יש להן כוח-אדם מספק לעמוד בתנאי החוק: "אני מתפלא על מינהל התכנון ועל משרד פנים שתומכים בחוק", אמר אריאל, "עומדים לפתוח מהלכי-סרק. עדיף שכל המאמצים ירוכזו בהנפקת אישורי בנייה. אני לא רואה את זה קורה בלי תוספת כוח-אדם".

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אמסלם, התייחס לדבריו של אריאל ואמר: "הרי יש שמאי. הוא לא קשור למנגנון היתרי הבנייה. פה צריך אדריכל, ופה שמאות. הרי המבקש ישלם אלפי שקלים על הגחמה שלו. האגרה תכסה את עלות השמאות. אם תושב מבקש שירות מהעירייה ומשלם עליו, כנראה הוא צריך אותו. האגרה חייבת לכלול את עלות השמאות ותקורה של העירייה".

עו"ד אמיר הלר, סמנכ"ל בהתאחדות בוני הארץ, אמר בדיון כי "הצעת החוק יכולה לסייע. שקיפות וודאות חשובות להליך הרכישה. חסרות לדעתי סנקציות בהצעת החוק נגד רשות מקומית שלא תעמוד בזמנים ולא תספק שומה תוך 90 יום מהבקשה".

יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, חיים מסילתי, התייחס היום להצעת החוק ואמר: "מבחינה צרכנית מדובר בהצעה חשובה. עם זאת, יש לחייב את הרשות המקומית ליידע בבירור את הנישום כי קיימת לו הזכות לבחון את שומת הוועדה באמצעות שמאי מטעמו".