שקד התנגדה - וסמכויות ועדות חקירה פרלמנטריות לא יורחבו

הצעת החוק, שנוגעת גם לוועדת החקירה בעניינו של אליעזר פישמן, מאפשרת לכנסת לערוך שימוע לבכירים בחברות הציבוריות ולדרוש מסמכים סודיים

איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב
איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב

יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש (ליכוד), גדע היום (ג') במפתיע את הדיון שעסק בהרחבת הסמכויות של ועדות חקירה פרלמנטריות, הנוגע באופן ישיר גם לוועדת החקירה בעניינו של איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן.

קיש, שהבהיר בשבועיים האחרונים כי הוא נחוש לקדם חקיקה בעניין, הסביר כי הוא נאלץ לנעול את הדיון בשל הסתייגויות של שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי), שביקשה להביא את הצעת החוק המדוברת לדיון בוועדת שרים לענייני חקיקה, בראשה היא עומדת.

ועדת השרים, נזכיר, קובעת אילו הצעות יזכו לגיבוי הממשלה ולמשמעת קואליציונית, ואילו הצעות צפויות לעבור הליך ארוך עם סיכוי נמוך יותר להירשם בספר החוקים.

הצעת החוק של קיש ביקשה לחייב גופים ציבוריים לרבות חברות ציבוריות שנסחרות בבורסה (לא רק בנקים וגופים מוסדיים) להתייצב לשימוע בפני ועדת חקירה פרלמנטרית אם נדרשו לכך, וכן להעביר לידי הוועדה כל מסמך על-פי דרישה, גם אם הוא הוגדר סודי.

קיש אמנם לא התלהב בלשון המעטה מההתנגדות של שקד, אבל נראה כי חברים נוספים בקואליציה מתיישרים דווקא עם שרת המשפטים ועם החתירה להבנות מול הרגולטורים, ללא צורך בחקיקה.

"אני חושב שצריך לתת צ'אנס להידברות בלי חקיקה ומצפה שהרגולטורים ישתפו פעולה ויבקשו גם מהבנקים לשתף פעולה", אמר בדיון יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן.

גם ח"כ איילת נחמיאס-ורבין, שיזמה את הקמת ועדת החקירה בעניינו של פישמן ותמכה בהרחבת הסמכויות, אמרה היום: "אני מצפה לכך שהרגולטורים והחברות עצמן ידאגו לכך שיהיה שיתוף-פעולה. עשינו במתווה הגז עבודה יוצאת דופן גם בלי הרחבת סמכויות". לדבריה, ניתן להגיע לתובנות על כשליו של שומר סף זה או אחר גם בלי הרחבת סמכויות הוועדה בחקיקה, ו"אסור לשפוך את התינוק עם המים". 

יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, ביקש לקדם מתווה במסגרתו ועדת החקירה תוכל לדרוש מסמכים, אולם אלה יעברו קודם אל הרגולטור כדי שיוכל לעבד את החומרים ולהציג אותם בפני הוועדה. עוד הוא הציע כי בעת הצגת מסמכים שהוגדרו סודיים בפני הוועדה, הדיון יתנהל בדלתיים סגורות. על-פי המסתמן, החקיקה בעניין תרד במהרה מסדר היום.

נזכיר כי בשבוע שעבר התייצבו בוועדת הכנסת מספר רגולטורים שתקפו באופן חזיתי את הצעת החוק להרחבת הסמכויות. "הצעת החוק הזאת היא קיצונית ויוצרת סכנה אמיתית לפעילות העסקית במשק הישראלי", הזהירה המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר. יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, אמר גם הוא: הצעת החוק הזאת עלולה להיות הרסנית לחברות הציבוריות ולמשק כולו". מי שהגדילה במיוחד לעשות היא מנהלת רשות שוק ההון, דורית סלינגר, שאיימה: אם החברות יהיו כאן על המוקד, לא תהיה לאזרחי ישראל פנסיה".