גרירת הרגליים שעלולה להפוך את בעלי הדירות לעברייני מס

דעת אורח: אם בג"ץ לא ייתן הכרעה חד-משמעית ולא יבטל את מס דירה שלישית עד 31.7.17, הנזק שייגרם לציבור כתוצאה מאי-הוודאות שבה הוא שרוי במשך חודשים רבים הוא עצום ■ אז למה בג"ץ מתעכב? ■ למדריך מס שבח

מהו חוק מס דירה שלישית ואיך תדעו כמה ומתי לשלם/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מהו חוק מס דירה שלישית ואיך תדעו כמה ומתי לשלם/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ההימנעות של בג"ץ מלקבל החלטה בעתירות שהוגשו נגד מס ריבוי דירות (מס דירה שלישית) - על אף שהמועד האחרון לדיווח ולתשלום המס נקבע לסוף חודש זה, 31.7.17, מרמזת אולי על כך שבית המשפט העליון החליט שלא להיכוות מתפוח האדמה הלוהט הזה שהתגלגל לפתחו.

לפי החוק, בעל הנכסים נדרש לשלם מס ריבוי דירות על כל אחת מהדירות שבבעלותו, למעט שתי דירות לבחירתו. סכום המס לכל דירה החייבת במס הוא בגובה 1% מ"הסכום הקובע". הסכום הקובע נקבע לפי נוסחה, וזאת למעט חריגים הזכאים לפטור או לפטור חלקי.

המס עורר ומעורר עד היום סערה ציבורית גדולה מאוד. הוגשו נגדו מספר עתירות כבר בחודש דצמבר 2016 וכן במארס 2017. בג"ץ אף הוציא נגדו צו על-תנאי המורה למדינה לנמק מדוע לא יבוטל המס.

אולם מאז, ועל אף שהמועד הסופי לדיווח ולתשלום המס מתקרב בצעדי ענק, בג"ץ לא טרח להחליט ולפסוק בעתירה, והעניין עומד ותלוי בבג"ץ, מבלי שלאיש מהמעורבים יש מושג מה יהיה גורלו של מס זה. ככל הנראה, התנהלות זו של בג"ץ נובעת מהבנתו שכל החלטה לגבי מס דירה שלישית תיצור אצל ציבורים נרחבים בעם התקוממות קשה מאוד וביקורת עצומה על בג"ץ.

אם בג"ץ יבטל את המס - הוא יותקף קשות על-ידי שר האוצר משה כחלון ועל-ידי הציבורים שמייחלים לצינון הביקושים ולהורדת מחירי הדירות (מה שכבר קורה בפועל בשטח - לא מעט בזכות מס דירה שלישית). ביטול החוק עשוי להביא להתפרצות של ביקושים ולעליית מחירים נוספת, שתקומם עליו ציבור שלם, שממתין לירידת מחירים בכליון עיניים.

לעומת זאת, אם בג"ץ יאשר את המס - הוא יותקף קשות על-ידי ציבור המשקיעים, שרואים במס הזה גזל לא חוקי ומתבטאים נגדו בחריפות רבה. החשש של המשקיעים מחוק זה נובע לא רק מתשלום המס, אלא מסיבה נוספת וחשובה לא פחות: אישור המס עשוי לגרום להצפת השוק בדירות של משקיעים, שתביא לירידת מחירים ותגרום לסחרור כלפי מטה של כל שוק הנדל"ן. מבחינת המשקיעים, מדובר בסכנה של ממש.

מלכודת אש לבג"ץ

ככל הנראה, בג"ץ מבין ומודע לתרחישים אלה, ולכן אינו מעוניין להיכנס למלכודת אש זו ולספוג ביקורת חריפה מכל עבר. ייתכן כי הדרך בה בחר היא הימנעות מהחלטה.

עם זאת, הימנעות מהחלטה משמעותה הותרת המס על כנו, שכן הצו על-תנאי אינו עוצר ואינו מקפיא דבר, והמס הוא בתוקף כל עוד לא בוטל רשמית על-ידי מתן החלטה של בג"ץ או על-ידי חקיקה מאוחרת יותר. אבל ייתכן שבג"ץ מעדיף שזה ייעשה כך - בתקווה שכך הוא יימנע מההתקפות הקשות הצפויות לו במקרה של קבלת החלטה מפורשת.

אם אכן בג"ץ לא יבטל את המס בימים הקרובים, מה שכנראה יקרה בפועל זה שהרבה מאוד בעלי דירות לא יעמדו במועד הדיווח והתשלום, ובכך יהיו חשופים לקנסות הכבדים הקבועים בחוק למי שלא ידווחו ולא ישלמו את המס במועד. על-פי הוראות החוק, המועד האחרון לדיווח על הדירות ולתשלום המס הוא 31.7.17, אבל כמעט איש מבעלי הדירות אינו עושה דבר, שכן עד לרגע זה הם לא יודעים אם בסופו של דבר המס ייוותר על כנו או יבוטל.

וכך, המשקיעים נתונים בסיטואציה מאוד לא פשוטה: מצד אחד, אי-אפשר לצפות מאנשים לדווח ולשלם מס, שהם לא יודעים מה יהיה איתו; ומצד שני, אם לא תתקבל החלטה, הם יצטרכו לדווח על הדירות ולשלם את המס עד 31.7.17 - ולזה כמעט אף אחד אינו ערוך. דיווח המוני כזה אינו ישים מבחינת בעלי הדירות - שרובם זקוקים להנחיה מקצועית של רואה חשבון, יועץ מס או עורך דין, כדי לבצע את הדיווח נכון, ולהחליט על דרך הפעולה שבה ינקטו בעניין המז.

נדגיש כי לאור אי-הוודאות ציבורים שלמים כלל לא טורחים לקבל ייעוץ, ואינם מודעים לכך שהמס חל עליהם. בין היתר, רבים אינם יודעים שהסכמי ממון אינם רלוונטיים לעניין המס, ושגם דירות ירושה שטרם נרשמו על-שם היורשים כן נכללות במניין הדירות לעניין מס ריבוי דירות.

דרכי הפעולה שיהיו לבעלי הדירות

כל מי שהמס חל עליו, חייב בדיווח על כל הדירות שברשות התא המשפחתי - ללא יוצא מן הכלל. אבל לאחר הדיווח יש לו מספר אפשרויות לפעולה, שהוא צריך לבחור אחת מהן:

■ תשלום המס - גם במקרה כזה יש להבין אילו דירות נכללות במסגרת המס, ויש צורך לערוך חישוב של המס החל על כל אחת מהדירות; ואז לבחור בדירה או בדירות שלגביהן עדיף לשלם את המס.

■ מכירת דירה אחת או יותר וקבלת החזר מס שבח בגובה של עד 85,000 שקל - דרך פעולה זו מוגבלת עד לתאריך 1.10.17, וגם באופציה זו יש חשיבות עצומה לבחירת הדירה/הדירות שהכי נכון למכור אותן. שכן בכל דירה ודירה צריך לבדוק הן את המס ריבוי דירות החל על כל דירה, וכן גם לחשב את מס השבח הצפוי בכל דירה ולהעדיף מכירה של הדירה עם מס השבח הגבוה ביותר.

■ העברת הדירות במתנה לדור הבא - מדובר בדרך פעולה שרבים מאוד שוקלים אותה אבל חוששים ממנה, ופעמים רבות די בצדק. צעד זה ללא תכנון נכון של ההעברה - הן ברמת תכנון המס והן ברמת ההגנה על ההון המשפחתי - עשוי להיות בעייתי מאוד, והוא חייב להיעשות תוך תכנון נכון. זאת, כדי לא לגרום לחיובי מס מיותרים אצל מקבלי המתנה (הדור הבא), ולא להיחשב חלילה כעסקה מלאכותית האסורה על-פי הדין, ובעיקר צעד שנדרש להישקל תוך הגנה על ההון המשפחתי מפני אובדן. העברה תוך תכנון מס והגנה על ההון המשפחתי מומלצת למי שמבקשים להעביר דירות במתנה לדור הבא, אבל מהלך זה דורש ייעוץ, הבנה והיערכות מתאימה.

אם בג"ץ לא ייתן הכרעה חד-משמעית ולא יבטל את המס עד 31.7.17, הנזק שייגרם לציבור הרחב כתוצאה מאי-הוודאות שבה הוא שרוי במשך חודשים רבים הוא עצום.

תפקידו של בית המשפט הוא מתן הכרעה מהירה בסכסוך - תהיה ההכרעה קשה ככל שתהיה. אימוץ פרקטיקה של גרירת רגליים ואי-מתן הכרעה הם מסוכנים ביותר ומהווים פגיעה חמורה בציבור ובתפקיד שלשמו קיים בית המשפט בכלל ובית הדין הגבוה לצדק בפרט.

נקווה שבג"ץ לא יבחר באפשרות של הימנעות ממתן החלטה, אלא ימלא את תפקידו נאמנה וייתן מיד החלטה מפורשת בעתירות שהוגשו לו. זאת, כדי להעניק סוף כל סוף לכל המעורבים את הוודאות שהם כה זקוקים לה.

■ הכותבת מתמחה במיסוי נדל"ן.