האם גבאי יכול להצליח?

אבי גבאי יוצא לכבוש עולם של אמיתות מפוקפקות ומציאות אלטרנטיבית

אבי גבאי / צילום: ליאור מזרחי
אבי גבאי / צילום: ליאור מזרחי

לא יודע איך מתייחסים הפוליטיקאים לבחירתו של אבי גבאי לראשות העבודה.

ביבי בוודאי לא מאושר, ואיך יודעים את זה? כיוון שהוא אמר לפני הבחירה שהוא חושש מפרץ. אבל אני חושב כי מי שבאמת צריך לדאוג זה יאיר לפיד. לציבור שלו יש פוטנציאל מובהק לשקול לתת את תמיכתו לגבאי. מה עוד שלגבאי יש כמה יתרונות על לפיד, כמו ניסיון בתחום ניהול ועבודה עם אנשים, בהשכלה, בשירות הצבאי (גבאי היה קצין מודיעין ב-8200), וכמובן המזרחיות. מעבר לכך, אלוהים גדול, וגבאי רשאי לצפות למחיאות כפיים על הישגו.

בחירות ללא השמצות

ההישג הכי גדול של הבחירות היא הדרך שבה הן התנהלו. גבאי אמר לאחר בחירתו שהמפלגה שלו הוכיחה שאפשר לנהל בחירות, ואפילו לנצח, בלי להשמיץ, לפלג בין הקבוצות השונות בעם ולקלל ולשקר בלי הכרה. וזה נכון. אבל - וזו שאלה מעניינת כשלעצמה - האם זה נכון גם לגבי בחירות כלליות?

הניסיון אצלנו ובארה"ב מלמד שגבאי דווקא טועה בעניין זה. טראמפ ניצח את הבחירות בעזרת שקרים, רמאויות וגניבת דעת בממדים קולוסליים. זה לא הזיק לו במאומה בקרב הציבור שבחר בו. הילארי קלינטון לעומת זאת התגאתה בכך שהיא מנהלת קמפיין נקי - אז היום היא יושבת בבית.

 

וגם ביבי שלנו

דוגמה נוספת היא ביבי שלנו. הוא נתפש גם באמירות שאינן נכונות או שקריות לחלוטין. הוא גם מסית, משמיץ, עושה כל טריק מלוכלך שבספר הלכלוכים. אז מה? אותו הדבר כמו עם טראמפ. הוא בשלטון, והמפלגות ה"נקיות" באופוזיציה. הזעקה שלו ש"הערבים נוהרים לקלפיות" הייתה שקר גזעני ב"מיטבו", אז מה, זה הזיק לו?

הגישה של גבאי נכונה ויפה, אבל האם אפשר להיבחר איתה? ספק רב.

לא אינדיקטיבי

גבאי יוצא לכבוש עולם שניזון מאמיתות מפוקפקות, עובדות ומציאות אלטרנטיביות. האם אפשר בעולם כזה להצליח עם שיטות פעולה הגונות והוגנות? אולי כן. יש גם דוגמאות הפוכות לאלה של טראמפ וביבי.

הבולט שבהן הוא עמנואל מקרון הצרפתי, שהגיע לנשיאות עם קמפיין הגון וחיובי. אבל זה לא כל כך אינדיקטיבי, כי מולו לא התיצב אף אחד מהזן של טראמפ-ביבי. היריבה העיקרית שלו, מארין לה-פן, אמנם פשיסטית בדעותיה, אבל את הבחירות היא ניהלה בצורה תרבותית למדי. איך הוא היה יוצא מול איזה טראמפ, אפשר רק לנחש.

האם גבאי מסוגל?

האם ראוי להציע לגבאי לאמץ את שיטות טראמפ וביבי? קודם כל אני לא בטוח שהוא מסוגל, כי צריך להיות בנוי לכך. מה גם שהייתי רוצה שמערכת הבחירות הבאה תהיה עניינית. אולי גבאי יוכל לגרום לכך שהיא תהיה כזאת.