למה האחד מנכ"ל והשני לא?

אותה פוזיציה, אותה השכלה, אותו גיל - אבל פוטנציאל הקידום שונה

קריירה/ צילום: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה/ צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

רוב האנשים טועים לחשוב שכישורים הם המנבא הטוב ביותר להצלחה בקריירה, אם כי רבים כבר מתחילים להפנים שאין בהם אלא תנאי הכרחי להצלחה, וכי היא תלויה בראש ובראשונה בערך המותג בשוק העבודה. ומה קובע את ערך המותג? בעיקר הפוזיציה הנוכחית, דהיינו באיזה ארגון אתם עובדים ומהי הגדרת תפקידכם. יחד עם זאת, לעיתים שני אנשים באותה הפוזיציה בדיוק, שמועסקים בחברות דומות בגודלן ובתחום פעילותן, הם בעלי פוטנציאל קידום שונה.

לא רוצים מנכ"ל ראשון

להמחשת הסוגיה אביא דוגמה של שני משנים למנכ"ל בשתי חברות טכנולוגיה גדולות, האחד מכהן בתפקיד 4 שנים, השנייה קרוב ל 6. השאיפה של שניהם היא להוביל חברה בינונית ומעלה ויש להם את כל הכישורים לכך, אבל סיכוייהם להחליף את מנכ"ליהם בטווח הנראה לעין נמוכים עד לא קיימים. שניהם מחפשים תפקיד חלופי כבר די הרבה זמן אך בינתיים ללא תוצאות, זאת מכיוון שמרבית החברות שמגייסות מנכ"ל מבחוץ מתעקשות על מי שכבר כיהנו כמנכ"לים, מסרבות לגייס מבחוץ מנכ"ל לתפקיד ראשון.

השניים מקבלים לא מעט הצעות להוביל חברות סטארט-אפ קטנות בשלבי בשלות שונים, וההתלבטות של שניהם היא האם להיענות לטובה שבהן, או לחילופין להמתין לתפקיד מנכ"ל אחת החברות בקונצרנים בהם הם עובדים. אלטרנטיבה נוספת היא תפקיד סמנכ"ל בכיר/משנה למנכ"ל בחברות מחוץ לקבוצה, בהן יש סיכוי גבוה יותר לרשת בבוא היום את כס המנכ"ל.

למרות הדמיון הרב ביניהם - שניהם מישנים למנכ"ל בחברות טכנולוגיות גדולות הפועלות בתחום דומה, שניהם מהנדסים ובני אותו גיל פחות או יותר (תחילת הארבעים)- לכל אחד מהם נכון לבחור בדרך אחרת. אמנם בשני המקרים מומלץ בחום שלא להתפתות לתפקיד מנכ"ל סטארט-אפ כי הסיכוי של המיזם להפוך לחברה מבוססת הוא נמוך, גם כשמודבר בחברה שכבר מוכרת. התוצאה הסבירה ביותר של מהלך שכזה תהיה קבורת הקריירה בגזרה של החברות הקטנות, על כל המשתמע מכך, לרבות פגיעה קשה בסיכוי לחזור לתפקיד בקליבר שנטשו. לכן עדיפה אחת משתי האופציות האחרות.

השיווק כוועדת קישוט

במקרה שלו מומלץ להמשיך ולהמתין בפוזיציית המשנה לתפקיד מנכ"ל בתוך הקבוצה, שם יש לו את הסיכוי לקבל תפקיד הרבה יותר משמעותי מאשר בחוץ. מדוע? משום שהוא מגיע מתחום השיווק, מקצוע שבעשור האחרון נס לחו וכבר איננו מקפצה לתפקיד מנכ"ל, כמפורט בטור השיווק הפך לוועדת קישוט . בעוד שבתוך הקבוצה הוא מוערך מאד והרקע המקצועי שלו איננו מהווה חיסרון, הרי שמחוצה לה האטרקטיביות שלו לתפקידי מנכ"ל נמוכה, שכן חברות מעדיפות מועמדים שצמחו במכירות ולא בשיווק, כולל חברות עתירות שיווק המשווקות לצרכן סופי (B2C).

לעומתו, במקרה שלה עדיף מעבר לארגון מקביל, זאת כיוון שסיכוייה לנהל חברה בקבוצה אינם גבוהים. מדובר בקבוצה שרבות מהחברות בה מוטות ביטחון ולנשים יש נחיתות מובהקת בשווקים הללו, מה גם שבקבוצה הספציפית הזו ההעדפה לגברים היא גורפת גם במקצועות ניטראליים מבחינת ג'נדר, וטרם כיהנה שם אישה בתפקיד מנכ"ל. שנית, המשנה מגיעה ממכירות, המקפצה הטובה ביותר למנכ"לות, עובדה המגדילה משמעותית את סיכוייה לתפקיד שיקפיץ אותה בבוא היום לכס המנכ"ל מחוץ לקבוצה. בנוסף, היא מכהנת בתפקיד המשנה קרוב ל 6 שנים, ואם נוסיף לזה את משך החיפוש העתידי, היא בקלות יכולה להגיע ל 7 שנים ויותר, קדנציה ארוכה מידי באותו התפקיד, הפוגעת בערך השוק שלה.

להסיר את הכתם

ואכן, תוך כמה חודשים קודם הבחור לתפקיד מנכ"ל אחת החברות המעניינות בקבוצה, ואילו המשנה לא שעתה להמלצה ובחרה בתפקיד מנכ"לית סטארט-אפ בתחום התקשורת. לקח לה 3 חודשים להבין שחיפשו שם מנהל מכירות ולא מנכ"ל, וכי כל תכליתה של ההגדרה המפוצצת היתה לפתות בכירים שכמותה לסגת לסטארט-אפ כושל במסווה של קידום. מאז היא עושה כל מאמץ לברוח משם, יודעת שיש לה רק עוד כמה חודשים למצוא תפקיד חלופי, אחרת הכתם הזה ידבק בה, ויפגע בסיכוי לתפקיד מקפצה בחברה רצינית.

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com