פרשת הצוללות: הוארך מעצרם של מיקי גנור ואבריאל בר-יוסף

(עדכון) - השניים יישארו במעצר עד יום שני ■ ביהמ"ש: "במהלך הימים שמאז המעצר חלו התפתחויות לא מעטות בחקירה"

מיקי גנור ואבריאל בר יוסף  / צילומים: מוטי קמחי YNET
מיקי גנור ואבריאל בר יוסף / צילומים: מוטי קמחי YNET

תא"ל במיל' אבריאל בר-יוסף ואיש העסקים מיקי גנור יישארו במעצר עד יום שני - כך קבעה הבוקר (ה') שופטת בית משפט השלום בראשון-לציון, עינת רון, אשר קיבלה את בקשת המשטרה להאריך את מעצרם של השניים במסגרת חקירת פרשת הצוללות ("תיק 3000").

"בחנתי את כלל החומר שנאסף עד כה, שכאמור הוא רב, מורכב ומסובך ועוסק בנושאים רבים ובמספר מעורבים, ובצד זה בחנתי את פעולות החקירה העתידיות. אף הן עוסקות בנושאים לא מועטים, חשובים, מורכבים וכוללים פעולות שאינן טכניות בלבד, אלא קשורות באיסוף ראיות כזה הניתן לשיבוש", כתבה השופטת.

עוד הוסיפה השופטת כי "לאחר בחינת הפעולות העתידיות, על-מנת למנוע שיבוש אפשרי של החקירה ובהתחשב בטיב החקירה והחשדות, הרי שלא ניתן להסתפק בחלופה של מעצר-בית, והמעצר מתחייב גם בשלב זה".

בקשר לגנור ציינה השופטת כי מעצרו נדרש, בין היתר, כיוון ש"קיים חשש ספציפי לשיבוש החקירה" על-ידו.

בר-יוסף, שהיה המשנה לראש המועצה לביטחון לאומי (מל"ל), נעצר ביום שני יחד עם איש העסקים מיכאל (מיקי) גנור, נציג יצרנית כלי השיט טיסנקרופ; וכן עם עו"ד דוד שמרון, ששוחרר למעצר-בית.

במסגרת חקירת פרשת הצוללות נבדקים ההליכים לרכישת 3 צוללות ו-4 ספינות מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ, שנציגו בישראל, גנור, יוצג על-ידי עו"ד דוד שמרון. שמרון הוא עורך דינו וקרוב משפחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

רכש כלי השיט מהתאגיד הגרמני זכה לתמיכה של נתניהו ולהתנגדות של שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון. בר-יוסף לקח חלק מרכזי בהכנת חוות-הדעת שניתנה לגבי רכישת הצוללות, אך לטענתו מעולם לא פעל בניגוד לחוק. החשדות המיוחסים לו הם לקיחת שוחד, קשר לפשע, מירמה והפרת אמונים ואיסור הלבנת הון.

השופטת התייחסה בהחלטותיה להאריך את מעצרם של גנור ובר-יוסף לטענות שהעלו שוב סנגוריהם, עו"ד ז'ק חן (בר-יוסף) ועו"ד נתי שמחוני (גנור), כי היות והחקירה מצויה בידיעת הציבור על כל פרטיה ושלביה, הרי שהיא אינה ניתנת לשיבוש על-ידם.

"למרבה השמחה", כתבה השופטת, "מרבית החומר הרב שנאסף על-ידי המשטרה לא הופץ על-ידי התקשורת, אלא מצוי עדיין בשלב זה כפי שראוי שיהיה בקלסרי המשטרה בלבד. נאספו ראיות, עדויות, מסמכים, בהיקף רב וגדול, וכמקובל בחקירות מעין אלה, בהיקף חומר כזה, וכאשר יש אף יותר ממעורב אחד, כי חשיפת החומר בפני החשודים, אף היא נעשית באופן הדרגתי, על-פי התפתחות החקירה ושיקול הדעת של החוקרים".

משכך, הוסיפה השופטת, "עולה כי רב החומר שקיים בידי גורמי החקירה, ואשר טרם נחשף בוודאי לא לתקשורת ולציבור, וחלקו גם לא בפני החשוד, לא בשלבים אלה".

עוד דחתה השופטת את טענת בר-יוסף, לפיה הוא מופלה ביחס לחשודים אחרים אשר שוחררו למעצר-בית - כאשר הכוונה היא לעו"ד דוד שמרון, מקורבו של נתניהו. על כך כתבה השופטת כי "אפליה היא בין שווים ואינה אפליה בין שונים, ולכן יש לבחון את ההחלטות הננקטות לגבי המעורבים השונים, על-פי חלקם של כל אחד ואחד בפרשות השונות, על-פי ראיות שנאספו בעניינם עד כה לגבי כל אחד ואחד, ועל-פי פעולות עתידיות לגבי כל אחד ואחד. משמבחנים אלה שונים לגבי כל אחד ואחד מהם, מתקבלות גם החלטות שונות".

"התפתחויות בחקירה"

באשר לגנור ציינה השופטת כי "על המשטרה לבצע עוד פעולות חקירה רבות נוספות לגבי כלל המעורבים ולגבי חשוד זה בפרט, ואף בעניינו של חשוד זה מדובר בעשרות פעולות. כל הפעולות המבוקשות על-ידי המשטרה להמשכה של החקירה הן ראויות ונחוצות, בחנתי אותן, והן עוסקות בנושאים לא מועטים, מורכבים, הכוללים פעולות שאינן טכניות בלבד וקשורות באיסוף ראיות הניתן לשיבוש".

לטובת פעולות אלה, קבעה השופטת, "לא ניתן להסתפק בחלופה של מעצר-בית, ומתחייב מעצר גם בשלב זה". 

בבקשת המעצר של גנור תוארו החשדות המיוחסים לו, וצוין כי "גנור משמש כנציג מספנה גרמנית בישראל משנת 2009; החשוד מונה לתפקיד זה באמצעות התערבות שלא כדין של עובד מדינה בכיר; החשוד העביר כספי שוחד בתמורה למינויו כנציג המספנה; החשוד קיים קשרי שוחד במשך שנים עם עובדי מדינה בכירים; החשוד קשר קשר ביחד עם אחר, באמצעות שכירת שירותיו, על-מנת לקדם את עסקיו שלא כדין".

פקד רעות ענוים, נציגת המשטרה שנחקרה בדיון על-ידי סנגורו של גנור, עו"ד נתי שמחוני, לא הסכימה לחשוף מיהם אותם "עובד מדינה" שקידם את מינויו של גנור לנציג המספנה בארץ, ואת מי שכר גנור לסייע לו לקדם את עסקיו שלא כדין; ואולם, הדברים מתכתבים עם עדויות של גורמים שונים בפרשה עד כה, על כך שהאלוף (במיל') אליעזר (צ'ייני) מרום, לשעבר מפקד חיל הים, שאף הוא נחקר בימים האחרונים, דחף לסיום עבודתו של שייקה ברקת כנציג חברת טיסנקרופ בישראל - מה שסלל את הדרך למינויו של איש העסקים גנור לתפקיד. האדם אותו "שכר" גנור לסייע לו לקידום עסקיו, לכאורה שלא כדין, הוא עו"ד שמרון. 

השופטת רון ציינה עוד בהחלטותיה בעניין גנור ובר-יוסף כי "במהלך הימים שמאז המעצר חלו התפתחויות לא מעטות בחקירה".