היתרון במינוי סוריו למנכ"ל טבע

ברזומה של פסקל יש גם הצלחה בהדיפת ניסיון השתלטות עוינת

פסקל סוריו / צילום: רויטרס
פסקל סוריו / צילום: רויטרס

כמה אטרקטיבי התפקיד של מנכ"ל טבע? לצד היוקרה של ניהול אחת מחברות הפארמה הגדולות והמובילה בגנריקה, יש לא מעט מינוסים שנלווים לתפקיד: היסטוריה של חוסר-יציבות והדחת מנכ"לים קודמים; דרישה (שאולי תתגמש) לנהל את החברה מישראל; ואתגרים עסקיים, הכוללים, בין השאר, את משבר האמון המתמשך עם שוק ההון.

הפעם, כפי שהבטיח היו"ר סול בארר, טבע התעקשה למצוא מנכ"ל בעל שיעור קומה, עם ניסיון נרחב ומעמיק בענף הפארמה. השילוב של הגורמים האלה מקשה על מציאת מנכ"ל, והוביל לכך שכבר חמישה חודשים מתנהלת טבע עם מנכ"ל זמני בראשה.

ללא ספק, הבאת מנכ"ל כמו פסקל סוריו, שניהל חברת ביג-פארמה, היא בשורה חיובית מבחינת משקיעי טבע, שספגו מהלומות למכביר מהמניה בשנים האחרונות. סוריו מביא עמו ניסיון ביצועי ואסטרטגי רב-שנים מהחברות רוש ואבנטיס. עם זאת, הניסיון שלו הוא בעיקר בתחום האינובטיבי, תחום התרופות המקוריות והממותגות, ואין לו ניסיון גנרי משמעותי.

בתקופה שבה טבע מתמודדת עם האינטגרציה של אקטביס הגנרית, שרכישתה הושלמה לפני שנה תמורת סכום עתק של כמעט 40 מיליארד דולר, זהו אתגר לא קטן. כדאי לזכור גם שמנהל הפעילות הגנרית בטבע, סיגי אולפסון, פרש קצת לפני ויגודמן.

מניית טבע   אמנם התאוששה מהשפל שאליו נקלעה לפני חודש וחצי, אך היא עדיין נסחרת כיום ברמות נמוכות היסטורית - קצת מעל 30 דולר. בראיון ל"גלובס" בעבר אמר המנכ"ל הקודם ויגודמן, כי כשטבע נסחרה במחיר של פחות מ-40 דולר למניה, החברה היתה בסכנה של אובדן העצמאות שלה, "כפסע מסיטואציה של השתלטות עוינת". אמנם כיום, באופן פרדוקסלי, החוב הגדול במאזן טבע, שנלקח לצורך מימון רכישת אקטביס, עשוי להרתיע משתלטים פוטנציאליים. אך נראה כי בהקשר זה, לא מזיק שברזומה של סוריו יש גם הצלחה בהדיפת ניסיון ההשתלטות העוינת של פייזר על אסטרה-זנקה ב-2014, לאחר שהחברה האירופית טענה ש-117 מיליארד דולר הם הצעה נמוכה מדי עבורה.

ולבסוף, כמה מלים על הקופקסון, תרופת הדגל של טבע לטיפול בטרשת נפוצה. קצת קשה להאמין שגם ב-2017, שנתיים לאחר שהתחילה תחרות גנרית לתרופה ולאחר רכישות רבות שביצעה טבע במטרה להפחית את התלות שלה בקופקסון, התרופה הזאת עדיין כה משמעותית לטבע, למרות השחיקה בהכנסות ממנה. כל המנכ"לים הקודמים פעלו בצורה זו או אחרת לגוון את פעילות טבע, במטרה שתהיה פחות תלויה בקופקסון, אבל עד כה לא נרשמה הצלחה מסחררת בתחום זה. האם סוריו, שמגיע מהתחום האינובטיבי, יצליח בכך? משקיעי טבע בוודאי יחזיקו לו אצבעות.