יעלון על פרשת הצוללות: "לא יכול להיות שרה"מ לא היה מעורב"

שר הביטחון לשעבר יעלון: "אני מגלה שרה"מ מתכוון לנסוע לגרמניה לחתום על רכישת 3 צוללות ו-שתי ספינות - ואני מתפוצץ. מי ביקש את זה? למה צריך את זה?"

נתניהו בביקור בצוללת / צילום: קובי גדעון - לע"מ
נתניהו בביקור בצוללת / צילום: קובי גדעון - לע"מ

באירוע "שבתרבות" שהתקיים הבוקר ברעננה, תקף שוב שר הביטחון לשעבר משה יעלון את רה"מ נתניהו סביב פרשת הצוללות - תיק 3000 - ואמר כי רק בפברואר 2016 החל לחשוד במעורבותו של נתניהו.

"עד 2016 למרות כל הדיבורים על ההתנהלות, על שחיתות לא חשבתי, גם לא ראיתי", אומר יעלון. "שחיתות מבחינתי זה מה שקרה לצערי לשני ראשי הממשלה הקודמים, שרון ואולמרט, שהיו בחקירות משטרה על שחיתות כבדה, ואני פעם ראשונה נתקל בזה אצל נתניהו ב-2016 כשעולה הנושא של הצוללות ושתי ספינות לוחמה כנגד צוללות".

יעלון הסביר כי בתום דיונים, עמדתו ועמדת הרמטכ"ל ומפקד חיל הים הייתה כי יש צורך ב-5 צוללות. "צוללת זה אמצעי הלחימה היקר ביותר, היום זה עולה כחצי מיליארד אירו, ולכן ההתעקשות על 5 לכל אורך הדרך", מוסיף יעלון.

"בקיץ 2015 קיימנו דיון לקראת תכנית רב שנתית והנושא עולה, ופתאום אומר רה"מ שצריך 9. למה 9? הוא לא מנמק. ואז מתפתח דיון לא נעים והתוצאה של הדיון הזה זו ההחלטה שיו"ר המל"ל יעשה עבודת מטה ויבוא בעצמו להמליץ לרה"מ לגבי הצוללות. העבודה הזאת מתקיימת וראש המל"ל ממליץ על 5, מקבל את עמדתי.

"בפברואר אני מגלה שרה"מ מתכוון לנסוע לגרמניה לפגישה עם הקנצלרית ומתכוון לחתום איתה על מזכר הבנות שבו הוא מבקש שגרמניה תספק לנו עוד 3 צוללות ועוד 2 ספינות לוחמה בעלות של 2 מיליארד אירו. אני מגלה את זה ואני מתפוצץ. מי ביקש את זה? למה צריך את זה? עכשיו אני לא יודע אם לחשוד בו, היו גורמים שנחקרים היום וחשדתי בהם כבר אז, בגלל היחסים עם אותו מתווך, גנור. הייתי מודע ליחסים, אבל לא ידעתי שרה"מ מעורב".

עוד טוען יעלון שככל שעבר הזמן, הוא הבין שלא יכול להיות שרה"מ לא מעורב. "עד מאי שאני מתפטר אני מרגיש שאני בעימות על כל נושא, אני מבין שרה"מ רוצה להיפטר ממני. וחלק מדברים אני יודע רק אחרי שאני מסיים את תפקידי.

"אחרי התחקיר של רביב דרוקר אני מגלה למשל ששמרון הוא עורך דינו של גנור ובחלק מהדברים הוא מייצג את המספנה, אבל לא היו לי כלים לתחקר בתוך משרד רה"מ מה הקשרים בינו לבין גנור. שבוע אחרי שעזבתי מנסה עו"ד שמרון להגיע עם יו"ר ההסתדרות להסכם של הפרטת מספנת חיל הים, ש"טיסנקרופ" ייקחו אחריות על אחזקת כל הספינות שלנו. אני לא ביקשתי את זה, לא שמעתי את הרמטכ"ל מבקש את זה ולא את מפקד חיל הים בקש את זה, מה, לא ברור שזה מסריח?"

כמו כן התייחס יעלון גם לפיגוע הרצחני אתמול בשער האריות בירושלים, ואמר כי מדובר בארוע חמור מאוד, וכי ההנהגה של ערביי ישראל לגנות אותו ולהתנער ממנו. "אסור שהאירוע יכתים את כלל ערביי ישראל", הדגיש יעלון. "הם בתהליך של ישראליזציה ולא של איסלאמיזציה וחשוב לחזק מגמה זו".