בר-השגה לעשירים

הבעיה המרכזית בדיור בר-השגה היא לא הכמות, אלא המחיר

דיור בר השגה בראשון לציון /צילום: אבי קקון
דיור בר השגה בראשון לציון /צילום: אבי קקון

בכנסת חגגו בשבוע שעבר את אישור החוק לדיור בר-השגה לקריאה ראשונה. ובלשון ההודעה שיצאה מוועדת הרפורמות - אישור התיקון לחוק התכנון והבנייה, שמטרתו קידום יצירת דיור בהישג יד בישראל.

סוף סוף, אחרי שנים ארוכות, דיור בר-השגה נכנס לספר החוקים של מדינת ישראל. וכיאה למושג מבטיח ופופולרי כל כך, הצעת החוק הפרטית אכן חצתה מפלגות: אל מגיש ההצעה, חבר הכנסת רועי פולקמן מכולנו חברו דוד אמסלם מהליכוד, יואב בן צור מש"ס, משה גפני מיהדות התורה ורחל עזריה, גם היא מכולנו.

לפי החוק, שאמור לעבור השבוע קריאה שנייה ושלישית, יזם יוכל לבקש תוספת בנייה של עד 25% מהתוכנית המקורית, ורשות מקומית תוסמך לאשרה - בתנאי שכל הדירות הנוספות מיועדות להשכרה ארוכת טווח. ומה בין זה לבין דירה במחיר בר-השגה? כותרת ההצעה כללה התחייבות ש"הדירות יושכרו לזכאים בהנחה של 20% ממחיר השוק" (כותרת שלא ציינה שמדובר לכל היותר ב-25% מהדירות הנוספות).

אבל הבעיה המרכזית היא לא (רק) עם הכמות, שעוד טעונה כמובן יישום והוכחה, אלא בעיקר עם שאלת המחיר עבור אותן דירות. עם הקביעה בחוק שמחיר הוגן שיכול לשמש לדיור בר-השגה יקבע כנגזרת (80%) ממחירי שוק, קביעה שמדירה בפועל אוכלוסיות רבות - מורים, שוטרים וכו', ודאי כשמדובר בערים המבוקשות, שמהן אגב נולד הצורך לעודד מגורים גם של אוכלוסיות מוחלשות (ואפילו ממוצעות).

הדוגמה הכי טובה היא כמובן ת"א. כך למשל, בקרוב תחל בעיר הקמת מגדלי דה-וינצ'י צמוד לקריה, פרויקט של 330 דירות שכלל דרישה להקמת 40 דירות לזכאים. דירות קטנות יחסית (75 מ"ר, ו-12 מ"ר ממ"ד), שיושכרו בהנחה של 20% ממחיר השוק. מה זה אומר? במחירים של היום, במקום לשלם 15 אלף שקל, יוכל לזכאי לשוכרה ב-12 אלף שקל. תנאי המכרז גם קבעו שדמי הניהול יופחתו ב-40%, מה שאומר שהשוכר ישלם עוד אחזקה חודשית בסך כ-950 שקל בחודש (כ-11 שקל למ"ר במקום 15-20 שקל). סה"כ כ-13 אלף שקל לדיור בר-השגה. זיל הזול.

זו כמובן דוגמה מוקצנת, כמו הרבה דברים בתל אביב, אבל היא ממחישה את האבסורד. בזמן שבעולם מקובל למדוד דיור בר-השגה לפי ההכנסה הממוצעת של האנשים שגרים באותו מקום (מדד AMI - הכנסה חודשית ממוצעת), פה המחיר נקבע מול מחיר השוק (שגם אין דרך אמיתית לדעת אותו, להבדיל מנתוני ההכנסה של התושבים המצויים במחשבי הרשויות).

ובסופו של דבר, אחרי כמעט עשור של הבטחות וסיסמאות, אוכלוסיות רבות נשארו אפילו מחוץ למגרש המשחקים של הזכאים לדיור בר-השגה. אפילו את גובה ההנחה שיקבלו הזכאים ל"דיור בר-השגה" במגדלי דה-וינצ'י אין להם עבור שכירות חודשית.