איגוד לשכות המסחר בעד הפחתת מגבלות מס לרוכשים אונליין

נשיא האיגוד, עו"ד אוריאל לין: "מערכת המיסוי חייבת להתאים את עצמה לעולם המסחר המודרני; התחרות בין היבוא האישי מאתרים בחו"ל לבין המסחר הקמעונאי בארץ צריכה להיות על בסיס שוויוני"

אוריאל לין / צילום: אוריה תדמור
אוריאל לין / צילום: אוריה תדמור

גם איגוד לשכות המסחר בעד הפחתת מגבלות המס לרוכשים אונליין - אולם דורש במקביל להשוות את תנאי המסחר גם לקמעונאים המקומיים.

האיגוד הגיש היום (א') לשרי האוצר והכלכלה תוכנית לבחינת תהליכים בתחום היבוא האישי, הכוללת הצעה לביטול מסי קנייה, מכסים ומע"מ על מוצרי אופנה, קוסמטיקה ומוצרי חשמל קטנים, בדומה לרכישה באתרי הקניות הבינלאומיים.

באיגוד מציעים להתאים את מערכת המיסוי על יבוא מוצרים מחו"ל לעולם המודרני ולאפשר לציבור בארץ ליהנות מתחרות הוגנת, שוויונית, תוך זכייה ביתרונות הצרכניים הרבים והטובים ברכישה בארץ.

טענת האיגוד היא ש"מערך המיסוי כיום הוא מיושן ואינו מתחשב בעולם החדש של יבוא אישי. המיסוי המוטל כיום על מוצרים רבים בארץ פוגע בכולם - בקמעונאים ובצרכנים - ומייצר אפליה בין קמעונאים המשלמים את מלוא המסים ובין היבוא האישי הפטור מכך; ובין אוכלוסיות מתקדמות היודעות לעשות שימוש באתרי המסחר הבינלאומיים ובין אוכלוסיות חלשות יותר שאינן יודעות לעשות זאת ונאלצות לשלם ביוקר".

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "מערכת המיסוי חייבת להתאים את עצמה לעולם המסחר המודרני; התחרות בין היבוא האישי מאתרים בחו"ל לבין המסחר הקמעונאי בארץ צריכה להיות על בסיס שוויוני, שיאפשר לכלל הציבור לרכוש מוצרים רבים במחירים מוזלים, תוך הגנה על בריאותו ובטיחותו - אסור שהורדת יוקר המחיה והוזלת מחירי המוצרים תיעשה תוך פגיעה חמורה במגזר קמעונאי רחב הפועל בישראל"

על-פי הצעת איגוד לשכות המסחר, יש להמשיך בפטור ממסי קנייה ומכסים למוצרים המיובאים באופן אישי מחו"ל עד לגובה של 500 דולר, אולם יש לשקול להרחיב את הפטור המינימלי מכל מס העומד על 75 דולר - אלא שהאיגוד לא מתעלם מקריאות של קמעונאים מקומיים הדורשים לקבל פטור דומה גם על קניות בארץ, ומכאן שעל-פי תוכנית המיסוי החדשה של האיגוד, יש להעניק את אותו הפטור גם למוצרים אלה הנרכשים בישראל.

באיגוד מדגישים כי הם אינם מתנגדים להעלאת תקרת הפטור ל"יבוא אישי", כל עוד ייושם עיקרון השוויון שיאפשר תחרות על בסיס שוויוני בין "היבוא האישי" לבין רכישות אצל הקמעונאים המקומיים.

לדברי עו"ד לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "מערכת המיסוי חייבת להתאים עצמה לעולם המסחר המודרני. התחרות בין היבוא האישי מאתרים בחו"ל ובין המסחר הקמעונאי חייבת להיות על בסיס שוויוני שישרת את כל הגורמים הרלוונטיים: יאפשר לקמעונאים בארץ להתחרות מול היבוא האישי ולהציע לציבור הרחב את היתרונות שברכישת אותם מוצרים בארץ. השוואת המיסוי תאפשר לכלל הציבור - ובכלל זה גם לאוכלוסיות שאינן פועלות מול אתרי מכירות בחו"ל - ליהנות גם הן ממחירים מוזלים על אותם מוצרים, תוך קבלת שירות ואחריות בישראל ותוך מתן ביטחון כי מדובר במוצרים שעברו את אישורי הבטיחות המחמירים".

הצעת האיגוד היא ליישם תוכנית רב-שנתית בשתי פעולות מרכזיות מקבילות: ראשית, הורדת מסי קנייה ומכסים בצורה מדורגת על-פי קטגוריות לאורך 3 שנים, כשהקטגוריה הראשונה המומלצת לטיפול בהפחתת מכסים היא שוק האופנה (הנעלה והלבשה). נקודת המוצא היא שזהו הסגמנט הנמכר והמבוקש ביותר על-ידי צרכני האונליין, כאשר השוק מובל על-ידי אתרים בינלאומיים, המחזיקים נתח של 60% משוק האופנה המקוון בישראל המוערך בכ-1.7 מיליארד שקל, וההערכה היא ששוק האופנה המקוון צפוי להכפיל את עצמו עד ל-2020.

הקטגוריה השנייה שמבקש האיגוד לבחון הקלות במיסוי על מוצריה הוא שוק הקוסמטיקה, הטואלטיקה ותוספי התזונה, צעצועים ותחפושות לפורים; הקטגוריה השלישית - כלי בית וחלקי חילוף לרכב; והקטגוריה הרביעית היא של מוצרי אלקטרוניקה קטנים.

קריאת האיגוד להעניק פטור ממע"מ למכירות בארץ עד לסכום של 75 דולר באה כאמור מהדרישה להשוות את תנאי הסוחרים. נימוק האיגוד הוא ש"המהלך יצור סביבת תחרות על בסיס שווה, מבחינת כלל מסי הקנייה (מכס, מס קנייה, מע"מ) בין הרכישות באתרי סחר אינטרנטיים מחו"ל לבין רכישות בחנויות קמעונאיות בישראל. בדרך זו יוכל הצרכן הישראלי להמשיך ליהנות, על-פי בחירתו, מהיתרונות הרבים הגלומים ברכישה של מוצרים הן מהאינטרנט בחו"ל והן בישראל מעסקים מקומיים. המהלך כאמור יתקן בפועל את האפליה שמקורה ב"פטור ממע"מ", הניתן כיום רק ברכישות באתרי סחר מחו"ל, וייצור שוויון ברמת המיסוי.

באיגוד טוענים כי המצב הנוכחי בו רק היבוא האישי נהנה מפטורים במסים אינו הוגן ופוגע הן בציבור הצרכנים והן בקמעונאים. מתוכנית המיסוי החדשה, שהוגשה על עו"ד דן כרמלי, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, עולה כי "ניתן לקבוע באופן חד-ערכי כי היתרון היחידי הקיים לצרכן ברכישה מקוונת באתרי סחר מחו"ל, לעומת רכישה מקומית ברשתות שיווק קמעונאיות או רכישות באתרי סחר ישראליים ברשת, הוא המחיר לצרכן - זה הוא התמריץ היחידי. יחד עם זאת, צריך לזכור כי התמריץ נוצר בעיקר בעקבות יצירה של בסיס תחרות בלתי שוויוני, היוצר אפליה כלפי היכולת של רשתות השיווק הקמעונאיות להתחרות ברכישות המקוונות בחו"ל, למרות כל היתרונות הצרכניים האחרים הקיימים לרכישה ברשתות המקומיות.

"החיסכון הכספי הוא המניע העיקרי לרכישה מקוונת. הצרכנים המבצעים רכישות באתרים מקוונים מחו"ל עושים זאת בשל התפיסה שזו הדרך הטובה ביותר להתמודד עם יוקר המחיה, וכך הם נהנים מחיסכון כספי משמעותי. רכישת המוצרים בארץ הופכת להיות ליקרה יותר, זאת גם מחמת חיובי המע"מ המוטל על כל פריט צרכני לעומת מי שמייבא בסכום עד 75 דולר הפטור ממנו. אם לא תהיה התמודדות עניינית והוגנת עם התפתחות היבוא האישי, המצב החדש עלול להביא לאסון ולהתמוטטות של עסקים רבים, ביניהם יבואנים, יצרנים, משווקים, חנויות, רשתות ונותני שירותים המעסיקים מאות אלפי מועסקים במגזר המסחר והשירותים, ובמגזר הייצור". 

באיגוד מדגישים כי הוצאות התקורה של הרשתות הקמעונאיות הן גבוהות מאוד: הן משלמות תעריפים גבוהים של שכר דירה ודמי ניהול לקניונים; מס ארנונה; חשמל; ומעסיקות מאות אלפי עובדים, שלא כמו אתרי הסחר המקוון בחו"ל. "בנוסף, הן חייבות לעמוד בדרישות רגולציה, לרבות רגולציה צרכנית ודרישות עמידה בתקנים רשמיים (שמטרתן שמירה על בטיחות הציבור). בנוסף לכל זאת, הן חייבות לגבות מהלקוחות מסי קנייה, מכס ומע"מ על המוצרים המיובאים". 

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה למכתב איגוד לשכות המסחר: "משרד הכלכלה פועל להורדת יוקר המחיה בישראל ונוקט פעולות שונות על סמך בדיקות מקצועיות שנערכות בקפדנות במשרד. אנו מצפים מאיגוד לשכות המסחר שיפעל גם הוא בצורה מקצועית וידאג לפירוק המונופולים של היבואנים הבלעדיים ולמניעת אפליה של היצרנים הבינלאומיים המוכרים למדינת ישראל במחירים מופקעים.

"הדוח שנערך במשרד הכלכלה והתעשייה, המצביע על פער של 48% בישראל לעומת העולם, הוא שמרני, ויוקר המחיה אף גבוה מכך. נציין כי במסגרת העבודה של משרד הכלכלה נוטרל סעיף המע"מ, ומכסים בגין המוצרים שנבדקו כמעט ולא נגבים, ובהתאם ראוי שלשכות המסחר ייקחו חלק פעיל בהפחתת יוקר המחיה ובפירוק המונופולים של היבואנים הבלעדיים".