כיל, בזן ו-OPC לקראת רכישת גז מאנרג'יאן, בעלת תנין וכריש

שלוש החברות שבשליטת עידן עופר מנהלות את המו"מ מול אנרג'יאן יחדיו כדי לקבל תנאים עדיפים ■ העסקה תלויה באישורים להקמת תחנות כוח של אור אנרגיות, שכיום אינם מובטחים

שלוש חברות ציבוריות הנשלטות בידי איש העסקים עידן עופר - או.פי.סי (OPC), בזן  ו-כיל  - מנהלות מו"מ עם אנרג'יאן ישראל (בעלת החזקות במאגרי הגז "תנין" ו"כריש") לצורך גיבוש מזכר הבנות שעל בסיסו ינהלו הצדדים מו"מ לקראת חתימת הסכם אספקת גז טבעי מפורט ומחייב. את המו"מ מנהלות שלוש החברות יחדיו, במטרה למנף את כוח הקנייה המצרפי שלהן כדי לקבל תנאי קנייה עדיפים מאנרג'יאן.

OPC שפרסמה בשבוע שעבר טיוטת תשקיף לקראת הנפקת מניות ראשונית בתל אביב, עומדת לסכם עם אנרג'יאן על רכישת כמות גז שנתית של 0.6 מיליארד מ"ק (BCM) לתקופה של כ-15 שנה (בסה"כ 9 BCM), בזן דיווחה היום כי בכוונתה לרכוש 17 BCM במשך 15 שנים וכיל דיווחה על כוונתה לרכוש 13 BCM. אם אכן תושלם העסקה, הרי ש-OPC, בזן וכיל יצטרפו לדליה אנרגיות ולחברה אחות שלה אור אנרגיות, שחתמו לפני חודשיים עם אנרג'יאן על חוזה לאספקת 23 BCM.

העסקה תלויה באישורים להקמת תחנות כוח של אור אנרגיות, שכיום אינם מובטחים. על פי הערכות, המחיר שמציעה אנרג'יאן ללקוחותיה בישראל גבוה מעט מ-4 דולרים ליחידת חום, נמוך בכחצי דולר מהמחיר שמשלמות יצרניות החשמל הפרטיות למאגר תמר (כ-4.7 דולרים ליחידת חום). לא מן הנמנע כי אנרג'יאן תמכור בעתיד גז בפחות מ-4 דולרים ליחידת חום, אם הכמות תהיה גדולה מספיק כדי להצדיק זאת.

לפני כחודש הודיעה אנרג'יאן כי הגישה תוכניות לפיתוח מאגר כריש לממונה על הגז והנפט במשרד האנרגיה והתשתיות. החברה מבקשת להשיג סגירה פיננסית בסוף השנה, לקראת הזרמת הגז ב-2020 או 2021. ההשקעה בפיתוח עד תחילת הזרמת הגז מוערכת ב-1.3-1.5 מיליארד דולר. ההסכם המתבשל בין אנרג'יאן ו-OPC אמור לשמש את תחנת הכוח של האחרונה במישור רותם, הפועלת מאז שנת 2013 ומחזיקה בכושר ייצור של 466 מגוואט חשמל, וכן תחנת כוח נוספת בחדרה, בהספק של 148 מגוואט, הנמצאת בהקמה.

OPC מתכוונת כאמור לגייס בקרוב, בהנפקת מניות ראשונית, כ-100 מיליון דולר (כ-353 מיליון שקל) מהציבור לפי שווי מינימלי של 355 מיליון דולר (כ-1.25 מיליארד שקל) "לפני הכסף". החברה עוסקת בהקמה ובהפעלה של תחנות כוח פרטיות בישראל, המונעות בגז טבעי, ונמצאת כיום בבעלות מלאה של חברת איי.סי פאואר מקבוצת קנון שבשליטת עידן עופר, המחזיקה גם בפעילות רחבה של ייצור חשמל במדינות אמריקה הלטינית. OPC מגיעה לבורסה אחרי שלפני כחודשיים כבר השלימה גיוס של 320 מיליון שקל בהנפקת אג"ח פרטיות לגופים מוסדיים. החברה פועלת בישראל.