במקום חוק שיגביל לוביסטים: ועדת השרים הציעה קוד אתי רך

הקוד, שמתיימר למנוע ייצוג מקביל של לקוחות מתחרים או בניגוד אינטרסים, נוגע לרמת הלוביסט בודד ולא לחברת לובינג

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

אחרי שורה של דחיות קטנות, הגיעה הדחייה הגדולה שכבר מכונה היום (א') בכנסת "מריחה": ועדת השרים לענייני חקיקה, בראשות שרת המשפטים איילת שקד, סירבה לקדם את הצעת החוק של ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), שביקש למנוע מלוביסטים לייצג במקביל לקוחות המצויים בתחרות האחד מול השני או במצב של ניגודי אינטרסים, וקבעה כי יינתן לחברות הלובינג פרק זמן של 3 חודשים לצורך כתיבה ואימוץ של "קוד אתי" בעניין.

למה "מריחה"? בכנסת מזכירים כי בעוד שבועיים המשכן יוצא לפגרת הקיץ, ועם החזרה למושב החורף אחרי החגים, אלוהים גדול. לא רק שהלוביסטים עשויים לבקש ארכה נוספת, בתרחיש סביר מאוד ייתכן שהכנסת תעסוק בכלל בפיזורה - זאת על רקע הפרשות השונות של ראש הממשלה. ככלל, ועדת שרים לענייני חקיקה לא קבעה מתווה ברור לאותו קוד אתי והשאירה את המלאכה בידי הלוביסטים.

העיקרון היחיד שנקבע, כפי שנודע ל"גלובס", נחשב בסיסי למדי ומקובל כבר היום: לוביסט יודיע ללקוח בכל מקרה שבו הוא מצוי בניגוד עניינים בשל העובדה שהוא מייצג לקוח אחר בעל אינטרס מנוגד באותו נושא. אם חברות הלובינג "יגדילו ראש" ויאמצו קוד מעט משמעותי יותר, הוא צפוי לקבוע כי ייצוג מקביל של מתחרים או גופים המצויים בניגוד אינטרסים אפשרי כל זמן שיוקצה לכל לקוח לוביסט נפרד.

מהלך כזה צפוי להיטיב עם חברות הלובינג הגדולות, ובראשן "פוליסי" של בוריס קרסני, ולפגוע בלוביסטים העצמאיים - שלפחות בחלקם קיוו שהחוק יעבור, כדי להפחית ממידת הריכוזיות בענף וליהנות מנתח מסוים מהלקוחות שייתפנו.

"אין חומות סיניות בחברת לובינג, כולם כפופים למנהל ולבעלים, ולכן העיקרון של ועדת שרים לענייני חקיקה, שעוסק בלוביסט בודד ולא בחברת הלובינג כולה, כמו גם נושא הקוד האתי בפני עצמו שלא באמת ניתן לאכיפה, הוא שטות ומריחה" - כך אמר היום אחד הגורמים שעסקו בהליך החקיקה מאחורי הקלעים.

הצעת החוק - עליה חתומים גם חברי הכנסת יעל גרמן (יש עתיד), עבדאללה אבו-מערוף (הרשימה המשותפת), מיכל רוזין (מרצ) וסתיו שפיר (המחנה הציוני) - ביקשה להשיג שתי מטרות: להגביר את התחרות במשק ולהפחית את הריכוזיות על-ידי כך שלוביסט או חברת לובינג לא תייצג שתי חברות המתחרות זו בזו; וכן למנוע מקרים כמו זה של חברת פוליסי, המייצגת במקביל גם גוף בריאות כמו קופת-חולים מכבי וגם את ענקית הטבק פיליפ מוריס - חברה שעל-פי משרד הבריאות משווקת מוצרים המכילים חומרים מסרטנים המזיקים לבריאות.

"שרים שהתנגדו לחוק הם שרים שאינם מעוניינים באמת בפירוק הריכוזיות במשק, בהורדת יוקר המחיה, בהגנה על בריאות הציבור ובהגנה על תהליך קבלת ההחלטות בדמוקרטיה מפני כוחות ריכוזיים משחיתים מענף הלובינג", אמר היום בתגובה שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שפעלה לקידום הצעת החוק.

לדבריו, "מדובר בשרים שבמקום לשרת 99.9% מאזרחי ישראל, בוחרים לשרת את ה-0.01% במדינה. ההחלטה להכליל את הנושא בקוד האתי של ענף הלובינג היא מעליבה ומבזה, ולבטח השרים מודעים לכך שאין להחלטה כזו כל משמעות מעשית בשטח. אני קורא לח"כ אלי אלאלוף להעלות ביום רביעי את החוק להצבעה במליאה - יש סיכוי טוב ששם החוק יזכה לתמיכה הראויה לו", הוא הוסיף. 

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), שיזמה את הצעת החוק יחד עם ח"כ אלאלוף, מסרה בעקבות פרסום הידיעה: "החלטת ועדת שרים שמה לצחוק את הצעת החוק. לא יעלה על הדעת שהלוביסטים הם אלה שיקבעו את תנאי המגבלות של עצמם. בעקבות ההחלטה של ועדת שרים החלטתי להגיש את החוק לבדי. לא אוותר וכבר השבוע אגיש את הצעת החוק מחדש".