מגדלי הירקות נגד משרד החקלאות: "חקלאים יפשטו רגל"

מאיר יפרח לשר החקלאות: "החקלאים מתמודדים עם גלי חום חריגים, מה שגורם לכמויות גדולות של פירות וירקות שיורדים מתחת להוצאות הייצור" ■ "החקלאים לא יכולים לשאת את הנזק הזה; מצפים לסבסוד של חצי שקל לקילו על הסחורה ששווקה בחודשיים האחרונים"

גל החום הפוקד את הארץ בימים אלה פוגע קשות בחקלאים. במכתב חריף שהעביר הבוקר (ב') מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי הירקות, לשר החקלאות אורי אריאל, והגיע לידי "גלובס", טוען יפרח כי ירקות ופירות נשפכים לשוק במחירים שלדבריו ירודים מתחת להוצאות הייצור.

"סכנת פשיטת רגל מרחפת על חקלאים רבים... משרד החקלאות והעומדים בראשו לא נזעקים... אז אנא, שר החקלאות ומנכ"לו, גלו לפחות חמלה כלפי החקלאים ומצאו פתרון של תמיכה בחקלאים בחודשים אלה", כתב יפרח.

יפרח טוען כי על משרד החקלאות לפעול להורדת מחירים המים עקב צריכת המים שגדלה בגלל עומסי החום. לטענתו, אילו המצב היה הפוך, והמחירים היו גבוהים, משרד החקלאות היה פועל לעידוד לסיטונאים ולרשתות השיווק ולטובת הורדת מכסים ופתיחה ליבוא.

לדבריו, השנה החקלאים נאלצים להתמודד עם גלי חום חריגים ביחס לשנים קודמות שנמשכים כבר חודשיים, מה שגורם לכמויות גדולות של פירות וירקות בשוק שיורדים מתחת להוצאות הייצור.

"מנכ"ל משרד החקלאות בדרך-כלל חרוץ מאוד כשמדובר בעליית מחירים, וציפינו שהוא יהיה חרוץ באותה מידה כשיש ירידת מחירים, והחקלאים משלמים את המחיר. הציפייה שלנו היא לקבל סבסוד של חצי שקל לקילו על הסחורה ששווקה בחודשיים האחרונים", כתב יפרח.

יפרח מעריך כי היום המחירים נמוכים ב-40%-50% מהעונה הקודמת. "הבעיה היא שזו לא תקופה קצרה אלא מצב מתמשך של חודשיים, והחקלאים לא יכולים לשאת את הנזק הזה. אני מעריך כי מדובר בהפסד לחקלאים של 30-40 מיליון שקל על התקופה של החודשיים האחרונים".

"אם זה יימשך, חקלאים ייצאו ממעגל הייצור, ושוב נגיע למעגל שבו החקלאים לא ישתלו, המחירים יעלו, יחפשו יבוא, יעברו להורדת מכסים ויעזרו ליבואנים - ובסוף עקרת-הבית לא תרוויח שקל. חקלאים עשויים לפשוט רגל, ואני לא בטוח שזה מה שהמדינה רוצה". 

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "הצעתו של מאיר יפרח היא העתקה של הצעתנו מלפני כשנה לתמיכה ישירה בחקלאות במצבים כאלה על-ידי מנגנון של ביטוח הכנסה. הצעה זו הייתה מוסכמת על משרדי האוצר והחקלאות ונדחתה על-ידי מאיר יפרח וחבריו.

"משרד החקלאות תומך בכ-1.2 מיליארד שקל בשנה בחקלאות, ובמסגרת פרויקט של 'שיתוף ציבור' הודענו כי אנו מוכנים להסיט תקציבים להיכן שצריך על חשבון תמיכה אחרת. טרם קיבלנו תשובה ממאיר יפרח וחבריו. אנו נמשיך לעבוד ולתמוך בחקלאים שבשטח".