מחקר ממשלתי: אלה המקצועות המקדמים מוביליות חברתית

מחשבים, רפואה והנדסה - אלה המקצועות שכדאי לכם ללמוד ■ כך עולה מניתוח שערך הכלכלן זאב קריל, מיחידת הכלכלן הראשי באוצר על השכלתם של שכירים שהכנסתם גבוהה משמעותית מזו של הוריהם

רופא, חולה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
רופא, חולה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בחירת מקצוע לימודים פרקטי היא הגורם המשפיע ביותר על סיכוייו של צעיר להתקדם במעלה סולם השכר, כך עולה מניתוח שערך זאב קריל, כלכלן מיחידת הכלכלן הראשי באוצר. לשם המחשה, לסטודנט בינוני למחשבים או להנדסה במכללה ציבורית יש סיכויים גבוהים יותר להגדיל את הכנסתו (לעומת הכנסת הוריו) מאשר לסטודנט מצטיין למדעי הרוח באוניברסיטה יוקרתית. ממצאי הניתוח שפורסמו היום הוצגו לראשונה בכנס של המכון לרפורמות מבניות שנערך בסוף השבוע בתל-אביב.

הניתוח בדק את המוביליות החברתית, כלומר מה מאפייני ההשכלה של שכירים שהכנסתם גבוהה משמעותית מזו של הוריהם. הבדיקה נערכה בקרב ילידי 1975-1985. המסקנה הלא מפתיעה היא כי מקרב בוגרי מקצועות כמו הנדסה, מדעי המחשב, סטטיסטיקה, מתמטיקה ופיזיקה - יש רבים שעשו את כל הדרך מהחמישון התחתון בילדות לעליון בהגיעם לבגרות. לעומת זאת, לבחירת מוסד הלימוד - מכללה או אוניברסיטה למשל - אין השפעה רבה על השכר העתידי. המאפיין היחיד שנמצא בהקשר זה היה כי ללומדים במכללות מתוקצבות יש סיכוי נמוך יותר, במיוחד ביחס לאוניברסיטאות היוקרתיות, להשתייך בבגרותם ל-5% העליונים מבחינת השכר.

חשוב לציין כי בעת הצגת המחקר במכון לרפורמות מבניות, עלתה בקהל הטענה שהמספר הגבוה יחסית של יוצאי מדינות ברית המועצות לשעבר בקרב בוגרי לימודים ריאליים, עיוות במידה מסוימת את הנתונים היות שרמת ההכנסה של רבים מהורי הצעירים הללו נפגעה כתוצאה מכך שהיגרו לישראל ממדינה קומוניסטית לשעבר. נקודת הפתיחה הנמוכה יחסית של דור ההורים באותה קבוצה "הגדילה" את שיעור המוביליות שלה מעבר לתוצאה שהייתה מתקבלת אילו הוריהם היו נולדים בישראל.

בסיכום המקצועות עולה כי מדעי המחשב הוא המקצוע שמעניק לבוגריו את סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר (67%) לעלות לחמישון העליון של בעלי השכר. אחריו ברשימה לימודי רפואה (57%), הנדסה (55%) והרחק מאחוריהם כלכלה (34%), מנהל עסקים (28%) ומשפטים (26%). תואר באחד ממקצועות מדעי הרוח מקנה סיכוי של 16% בלבד להגיע לחמישון העליון, והמקצוע שהכי פחות מקנה מוביליות בטבלה הוא פסיכולוגיה, עם 10% בלבד.

בשקלול המקצועות מתקבלת המסקנה כי להשכלה גבוהה באופן כללי יש השפעה רבה על הסיכויים להתקדם במעלה סולם השכר. הסיכוי של בוגר מערכת ההשכלה הגבוהה להגיע בבגרותו לחמישון העליון עומד על כ-33%. סיכויים אלה גבוהים בהרבה מאלה של מי שסיימו 12 שנות לימוד בלבד. הסיכוי הממוצע של האחרונים להגיע בבגרותם לחמישון העליון עומד על 12%, וסיכוייהם של בוגרי 12 שנות לימוד שהוריהם מהחמישון התחתון להגיע לחמישון העליון עומדים על 6% בלבד. 

אל תמהרו ללמוד חשבונאות
 אל תמהרו ללמוד חשבונאות