מנדלבליט צולל לעומק: על מעורבות היועמ"ש בתיק הצוללות

האם מעורבות מנדלבליט בתיק מעידה על ניסיון להרחיק את נתניהו מהחשדות - או דווקא על מעורבותו בפרשה? ■ וגם: מה יעשו כחלון, ליברמן ובנט לגבי אפשרות הקדמת הבחירות?

גורמים במערכת הפוליטית ובמערכת האכיפה מצביעים היום (ג') בשיחה עם "גלובס" על סתירה לכאורה בין ההצהרות החוזרות של פרקליטות המדינה על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו אינו חשוד ב"פרשת הצוללות", לבין העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, מעורב באופן עמוק ביותר בתיק החקירה.

על פי הנטען, כל זמן שנבחר ציבור אינו חשוד בפרשה, התיק אמור להתנהל על ידי פרקליט המדינה בלבד. אולם במקרה הזה, מנדלבליט משגיח מקרוב מאוד. למעשה, מנדלבליט לקח חלק פעיל גם בפגישה הלילית שבה השתתפו בין היתר ראש אגף החקירות במשטרה, ומי שכנראה ישמש עד מדינה בפרשה, המתווך בעסקת הצוללות, מיקי גנור.

בעוד שחלק מהגורמים במערכות השלטון הביעו חשש שמא הדומיננטיות של מנדלבליט בניהול התיק נועדה להרחיק לכאורה את נתניהו מהחשדות, יש מי שטוען כי התמונה אחרת לחלוטין: ההצהרות על כך שרה"מ אינו חשוד בפרשה נועדו "להרדים" אותו ואת צוות הגנתו; והמעורבות של מנדלבליט מצביעה דווקא על ההבנה כי עוצמת המעורבות והחשדות כלפי בכירים במערכת, כמו מ"מ ראש המל"ל לשעבר, אבריאל בר-יוסף ואחרים, עשויה לקשור גם את נתניהו לפרשה.

אפילו על אישור היציאה לחו"ל, שניתן לעו"ד דוד שמרון לאחר ששהה במעצר בית וגרר הרמות גבה, נרמז כי הדבר היה דווקא צעד מתוחכם, שנועד להרחיקו מהמגעים שהתנהלו מול גנור.

בינתיים, מה שלא עשו 13 חברים בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שאמנם דרשו מהיו"ר-הח"כ אבי דיכטר להקפיא את העסקאות עם הגרמנים על רקע ההתפתחויות בחקירה (אך לא פעלו לכך), עשו הגרמנים עצמם: הממשל בברלין דחה למועד לא ידוע את החתימה על מזכר ההבנות מול ישראל, למכירת 3 צוללות מתאגיד טיסנקרופ, שתוכננה להתקיים בשבוע הבא.

מעניין, בין חברי הוועדה שחתמו על המכתב שנשלח בעניין לדיכטר, רק חברת-הכנסת רחל עזריה (כולנו) נמנית עם הקואליציה. ההחלטה של ממשלת גרמניה מאירה באור מביך הן את שומרי-הסף בישראל והן את הכנסת, שלא הביאו להקפאת העסקאות בשעה שעוד ועוד גורמים נחקרים בפרשה, שרק הולכת ומסתעפת.

במשרד הביטחון סירבו להגיב היום על החלטת ממשלת גרמניה, והפנו אותנו לאנשי משרד ראש-הממשלה, שמצדם לא השיבו כלל.

מי שלא מסתפק בהקפאת העסקה ובחקירת המשטרה הוא חבר ועדת החוץ והביטחון, נחמן שי (המחנה הציוני). ח"כ שי פנה היום בכתב למבקר המדינה יוסף שפירא, ודרש בדיקה משלו. לדבריו, "קרוב לשנה חלפה מאז הודעת כי תתחיל בחקירת פרשת הצוללות לאחר בדיקת היועמ"ש. ובכן אדוני, כבר אין זמן".

עוד כתב ח"כ שי: "החקירה נמשכת, אבל עכשיו מתברר כי פרשה זו מסתעפת והולכת, והיא טעונה מכל היבט שהוא, חקירה יסודית ומעמיקה של משרדך. יש להתחיל בה מיד".

לדברי ח"כ שי, "בימים האחרונים התברר כי תהליכי קבלת ההחלטות של רכישת הצוללות, המו"מ עם גרמניה, תוך עקיפת הסמכויות הרלוונטיות בישראל, ההחלטות שהתקבלו כולל אישור אספקת צוללות מתקדמות דומות למצרים, הן בעלי משמעות מדינית וביטחונית מרחיקות לכת. הודעתה של ממשלת גרמניה כי היא משעה את חתימת הסכם המכירה עם ישראל, מלמדת על מחדל ביטחוני ומדיני מן השורה הראשונה. דברים אלה אינם יכולים להישאר בלי חקירה של משרדך, ואני תובע כי היא תתחיל מיד".

בסביבתו של רה"מ נתניהו מנסים ביממה האחרונה לצנן את הביקורת על ההסכמה הישראלית שניתנה לגרמנים, לצורך מכירת צוללות למצרים, תוך כדי הפניית אצבע מאשימה לעבר מי שכיהן בשנת 2009 כשר הביטחון, אהוד ברק. בפועל, ברק ונתניהו העניקו יחד הסכמה למכירת צוללות מדגם מיושן, עת שמובארק כיהן כנשיא מצרים.

אולם הסערה שהתעוררה בעניין האישור הישראלי, נולדה בכלל סביב עסקת מכירה נוספת למצרים, שכללה ארבע צוללות מדגם מתקדם ושתי ספינות נגד צוללות - עסקה חדשה משנת 2014. שר הביטחון משה-בוגי יעלון זעם על הכוונה של הגרמנים לבצע את העסקה, אולם אז גילה כי בניגוד להכחשות מצד נתניהו, גם העסקה הזו קיבלה אישור על-ידי מה שהוגדר "אישיות ישראלית בכירה".

 

מריחים בחירות? - מה יעשו כחלון, ליברמן ובנט

פחות משבועיים לפני שהכנסת יוצאת לפגרת הקיץ, במערכת הפוליטית כבר מדברים ברצינות על תרחיש שלפיו עם תחילתו של מושב החורף, תתכנס המליאה לצורך הקדמת הבחירות. אתמול הבהיר יו"ר הקואליציה דוד ביטן (ליכוד), כי מבחינת רה"מ בנימין נתניהו, הוא לא מתכוון להתפטר גם אם יוגש נגדו כתב אישום באחת משלוש הפרשות שמתנהלות נגדו. אולם גם התבצרות כזו מצד רה"מ לא צפויה לעזור לו מול שותפיו הקואליציוניים.

על פי הערכות, המפלגות החרדיות צפויות לתמוך בנתניהו במקרה כזה, בעיקר לאור החשש מממשלה שבה יו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד, יהיה לכל הפחות שותף בכיר, אולם לא כך לגבי האחרים: יו"ר "כולנו", שר האוצר משה כחלון, לא יוכל להרשות לעצמו להישאר בממשלה במקרה כזה, אחרת הוא מסתכן בהתרסקות פוליטית מול ציבור הבוחרים שלו בבחירות הבאות.

באשר ליו"ר ישראל-ביתנו ושר הביטחון, אביגדור ליברמן, כמו גם יו"ר הבית היהודי ושר החינוך, נפתלי בנט, התמונה מורכבת יותר והיא תלויה בעיקר במצב הסקרים באותה עת.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "אין שינוי מאז הודעת הפרקליטות האחרונה בנושא שבה נמסר על פתיחה בחקירה. ככל שתהיה הצדקה לכך יימסרו עדכונים נוספים. למען הסר ספק אין בכך לאשר או להכחיש דבר מן הנטען בפנייה".