האם מיקי גנור יהפוך ל"שולה זקן" של תיק הצוללות?

ניסיון העבר מלמד כי תיקי השחיתות המורכבים שבהם גויס עד מדינה הסתיימו רובם ככולם בכתבי אישום ובהרשעות ■ את מי גנור יפיל - והאם זה יגיע עד נתניהו?

מיקי גנור / צילום: אילן אסייג
מיקי גנור / צילום: אילן אסייג

אם אכן יבשילו המגעים שמקיימות הפרקליטות והמשטרה עם איש העסקים מיקי גנור להסכם עד מדינה, אפשר יהיה להתייחס אל תיק הצוללות וכלי השיט ("תיק 3000") כאל תיק שהוא במובנים רבים כמעט סגור. ניסיון העבר הקרוב מלמד כי תיקי השחיתות המורכבים שבהם הצליחה המדינה לגייס עד מדינה שיש לו מעורבות משמעותית, הסתיימו רובם ככולם בכתבי אישום ובהרשעות.

כך היה, למשל, במשפט הולילנד שהתבסס על עדותו של עד המדינה, שמואל דכנר המנוח, והסתיים בהרשעות של החשודים הבכירים, בהם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי, הקבלן הלל צ'רני, ויו"ר בנק הפועלים לשעבר,דני דנקנר. זה קרה למרות שדכנר היה עד מפוקפק במיוחד, ומי שלמעשה חולל בעצמו את מסכת השוחד והדיח את המעורבים האחרים למעשים האסורים.

משפט טלנסקי (מעטפות הכסף) הסתיים גם הוא בהרשעתו של אולמרט, רק בשל העובדה שמזכירתו לשעבר, שולה זקן, הפכה לעדת מדינה, הביאה הקלטות מפלילות והעידה נגד הבוס לשעבר.

נוחי דנקנר ואיתי שטרום הורשעו בהרצת מניית אי.די.בי, בין היתר, על בסיס עדותו של עד מדינה מפוקפק בשם עדי שלג, שהיה שותף להרצת המניות.

גם בתיק השחיתות הגדול שבמסגרתו חשודים בקבלת שוחד סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, ושר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב, גייסה הפרקליטות כמה עדי מדינה. אין להתפלא, אם כן, שבימים הקרובים צפויה הפרקליטות להודיע על הגשת כתבי אישום חמורים בפרשה זו נגד עובדי הציבור הבכירים החשודים ונגד חשודים נוספים.

חומרה יתרה

השאלה המסקרנת בנקודת הזמן הנוכחית היא האם המגעים לחתימה על הסכם עד מדינה עם גנור בפרשת הצוללות מרמזים בהכרח על כך שישנם חשודים בכירים נוספים בפרשה, שטרם נחקרו עקב מחסור בראיות נגדם, ושכעת יובאו לחקירה. למרות חלק מההתבטאויות בנושא, ולמרות שלחלל האוויר נזרקים מאז אתמול שמות שונים ומשונים שהיו לכאורה מעורבים בפרשה, ובראשם זה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו - לא בטוח שהתשובה לשאלה הזאת היא חיובית.

ובמלים אחרות, גם אם גנור יספק למדינה ראיות שיסייעו להוכחת אשמתם של החשודים שכבר נחקרו בימים האחרונים - תא"ל במיל' אבריאל בר-יוסף, לעבר סגן ראש המועצה לביטחון לאומי (המל"ל); מפקד חיל הים לשעבר, האלוף (במיל') אליעזר (צ'ייני) מרום; ועו"ד דוד שמרון, פרקליטו של נתניהו ובן-דודו - יש הצדקה לחתימה על הסכם עד מדינה עמו.

הסיבה לכך היא שגנור פעל כאיש עסקים פרטי - בעוד שבר-יוסף, מרום ובמידה מסוימת גם שמרון היו שליחי ציבורי ועובדי ציבור. את המדינה תמיד הרבה יותר מעניין וחשוב למצות את הדין ולהעניש את איש הציבור שסרח ובגד בשליחותו הציבורית ובציבור, מאשר את איש העסקים הפרטי שפעל ממילא בשם אינטרסים כלכליים פרטיים. גם חוק העונשין מתייחס בחומרה יותר גדולה מבחינת רף הענישה למקבל השוחד מאשר לנותן השוחד.

מנגד, חשוב לסייג את הדברים, שכן גנור הוא אוצר בלום של ידע אודות עסקאות ביטחוניות שביצעה ישראל לאורך שנים. אם גנור אכן יהפוך לעד מדינה - וסביר שכך יקרה - עלולים גורמים נוספים במערכת הביטחון ובצה"ל להיחקר בקרוב באזהרה.

הארכות מעצר

הדרמה בחקירת פרשת הצוללות התרחשה כבר ביום שישי, אך היא נחשפה שלשום (ב') בשעות אחר-הצהריים כשנודע שגנור, אחד החשודים המרכזיים בתיק - שהיה נציג טיסנקרופ, החברה הגרמנית שייצרה את כלי השיט שנמכרו בארץ - נמצא במגעים עם הפרקליטות לחתימה על הסכם עד מדינה.

עוד נודע כי על רקע המשא-ומתן בין גנור לפרקליטות התפטר עורך דינו של גנור, נתי שמחוני, מייצוגו כבר ביום שישי, זאת לאור התנגדותו של שמחוני למהלך ולמשבר אמון שנוצר בין השניים. את שמחוני החליף אלי זהר, עורך דינו של אולמרט, ועו"ד אילן סופר ממשרדו של זהר.

מאוחר יותר שלשום הוארך בהסכמה מעצרו של גנור ב-4 ימים נוספים. עו"ד סופר אמר בבית המשפט כי ההסכמה עם הפרקליטות על הארכת המעצר של גנור עד יום חמישי נעשתה "מתוך הנחה שפרק הזמן הזה יאפשר למשטרה למצות את הפעולות הנדרשות בזמן שגנור במעצר, ומתוך הבנה שכך יתמו ימי המעצר".

גם מעצרו של בר-יוסף הוארך שלשום ב-4 ימים נוספים על-ידי בית משפט השלום בראשון-לציון, אך שלא בהסכמה. "בדקתי את ממצאי החקירה עד כה ואף בעתיד לבוא, על נושאיהם, היקפם והפעולות הנדרשות, ועולה כי טרם הגיעה העת בה ניתן יהיה להסתפק בחלופת מעצר", כתבה השופטת עינת רון בהחלטתה להאריך את מעצרו של בר-יוסף, ודחתה את טענותיו של עו"ד ז'ק חן, המייצג את גנור, כי יש לשחררו מהמעצר לאלתר.

צוללות בהשהיה

בתוך כך, אתמול (ג') פורסם כי גרמניה החליטה להשהות את החתימה על מזכר ההבנות למכירת צוללות נוספות לישראל. לפרלמנט הגרמני יש זכות לבטל את עסקת הצוללות, אם מתגלית בה שחיתות.

במסגרת חקירת פרשת הצוללות נבדקים ההליכים לרכישת 3 צוללות ו-4 ספינות מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ, שנציגו בישראל, גנור, יוצג על-ידי עו"ד שמרון. לפי החשד, ההחלטות על רכש כלי השיט התקבלו בצמרת המערכת הביטחונית משיקולים זרים, תוך ניגוד עניינים והעברת כספי שוחד לגנור, לשמרון, למרום וכנראה גם לגורמים נוספים. רכש כלי השיט מהתאגיד הגרמני זכה לתמיכה של נתניהו ולהתנגדות של שר הביטחון לשעבר, משה יעלון.

בר-יוסף לקח חלק מרכזי בהכנת חוות-הדעת שניתנה לגבי רכישת הצוללות, אך לטענתו הוא מעולם לא פעל בניגוד לחוק. החשדות המיוחסים לבר-יוסף הם לקיחת שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע, מירמה והפרת אמונים ואיסור הלבנת הון; גנור חשוד בעבירות של מירמה, הלבנת הון וקשירת קשר לביצוע פשע; ואילו האלוף במיל' מרום, השוהה במעצר-בית, נחקר בחשד לקבלת שוחד.

בין היתר נבדק החשד כי מרום היה מעורב בניהול חשבונות בנק בקפריסין, שאליהם הועברו לכאורה כספי שוחד. בנוסף, נחקר החשד שמרום פעל לכך שגנור, המקורב אליו, ישמש כנציגה בארץ של החברה הגרמנית טיסנקרופ. החשד מתבסס על עדותו של נציג החברה הקודם, ישעיהו ברקת, שטען כי בעת שמרום היה מפקד חיל הים, הוא שלח מסר ברור למנכ"ל המספנות הגרמניות שביקר בישראל שלא ייפגש עמו בנוכחות ברקת.

מרום מיוצג בידי עו"ד ציון אמיר, אליו צפוי להצטרף בייצוג מרום, עו"ד אייל רוזובסקי ממשרד מיתר, שייצג בין היתר את אולמרט בפרשת טלנסקי.

שמרון בארה"ב

באשר למקרובו של נתניהו, עו"ד שמרון - בן-דודו של ראש הממשלה נמצא בימים אלה בנסיעה פרטית בארה"ב. זאת, לאחר שהפרקליטות והמשטרה הפתיעו שלשום כשלא התנגדו ליציאתו מהארץ. לפי ההערכות, אי-ההתנגדות לנסיעתו של שמרון נובעת מאחת משתי סיבות: או שהמשטרה כבר הגיעה למסקנה שהתיק נגד שמרון הוא חלש, ושאין ראיות רציניות נגדו - או שמדובר בתרגיל חקירה.

ומה באשר לראש הממשלה? ישנם קולות לא מעטים הגורסים כי נתניהו היה בהכרח מודע למעשים האסורים שבוצעו, לפי החשד, בפרשה. אולם, עד היום לדברי הפרקליטות והמשטרה, נתניהו איננו חשוד בפרשה. נתניהו עצמו מכחיש מעורבות כלשהי במעשים או ידיעה עליהם.

ההתפטרות של עו"ד נתי שמחוני מייצוגו של גנור: "יחסי עורך דין-לקוח זה כמו חתונה; כשהאמון נשבר, עדיף להתגרש"

התפטרותו הרועמת של עו"ד נתי שמחוני מהייצוג של איש העסקים מיקי גנור בשל החלטתו של האחרון לקיים מגעים עם הפרקליטות לקראת חתימה על הסכם עד מדינה בתיק הצוללות, עוררה סערה בקרב ציבור עורכי הדין העוסקים בתחום הצווארון לבן. רוב עורכי הדין בתחום רואים בהחלטה של שמחוני ראויה ומתבקשת בנסיבות שנוצרו, ובעיקר בשל משבר האמון שנוצר בין גנור לשמחוני. אולם, יש גם מי שחושב כי שמחוני טעה, וכי הוא נטש את לקוחו בעת שהוא יושב במעצר.

סנגור ותיק ומוכר הגן על החלטתו של שמחוני להתפטר בנחרצות. "אי-אפשר לבקר את ההחלטה של עו"ד שמחוני, משום שהיא התקבלה אחרי ששמחוני ישב עם גנור במשך 8 חודשים ושמע ממנו גרסה אחת, שלפיה גנור לא ביצע מעשים אסורים, והנה פתאום ביום שישי האחרון גנור מספר לו שהוא מתכוון להיות עד מדינה ולהודות במעשים פליליים כדי להציל את עורו", הוא אומר. "מי שנטש כאן זה גנור את שמחוני - ולא להפך. אני לא חושב שאפשר לצפות מסנגור שימשיך לייצג לקוח במצב כזה, וזה גם לא לטובת הלקוח".

עורכת דין אחרת העוסקת בצווארון לבן אומרת ש"המקרה הזה הוא פשוט - יש כאן עורך דין ולקוח שלא מסכימים על קו הייצוג, ולכן דרכיהם צריכות להיפרד. נניח שאני מייצגת לקוח ואחרי ששמעתי ממנו את כל הדברים שעשה, אני מייעצת לו לשמור על זכות השתיקה, כי אני לעולם לא אייעץ ללקוח לשקר; אבל הוא מתעקש למסור גרסה שקרית - אז אני לא אייצג אותו, וגם לא כדאי לו שאייצג אותו, כי אנחנו לא באותו ראש ולא באותו קו.

"יחסי עורך דין-לקוח זה כמעט כמו חתונה. הלקוחות תולים גורלם בידי ונותנים אמון מלא בסנגור. בני זוג שלא מקשיבים אחד לשני, בסוף מתגרשים. כך גם עורכי דין ולקוחות. אחרת, זה לא בריא לאף אחד. כשהאמון נשבר, עדיף להתגרש".

עורכת הדין מציינת כי בדומה לשמחוני, גם היא מעולם לא ייצגה עד מדינה. לדבריה, "לא מדובר בכלל מוחלט שקבעתי לעצמי, אבל לא נוח לי להיות באזור הזה. אני משתדלת לעזור ללקוח, אבל לא על חשבון מישהו אחר".

אינטרס ציבורי

לעומתם, עורך דין נוסף, שגם הוא מסרב להזדהות, אומר כי "העובדה שלקוח רוצה להיות עד מדינה היא ממש לא סיבה להתפטר מהייצוג שלו. אולי להפך". לדבריו, "זה אינטרס ציבורי לתת יד למי שמוכן בסופו של דבר להטיב עם כלל החברה באמצעות חשיפה של העובדות. לדעתי, שמחוני לא פועל על בסיס עיקרון, אלא הוא התפטר כי הוא חשב שהמשך הייצוג של גנור יזיק 'לביזנס'".

עורך הדין מציין כי "להתפטר ברעש גדול כפי שעשה שמחוני זו התנהגות מאוד בעייתית שפוגעת בלקוח, ובעיקר כי מדובר בלקוח שהוא עצור. ומה הלקוח הבא יגיד? מחר אני במעצר - למי אני מתקשר? למי שיהיה בכל מצב לטובתי - או למי שיעזוב אותי בגלל המהלכים שלי מול החוקרים?".

עו"ד נתי שמחוני סירב להגיב לדברים בפירוט, אך הבהיר כי בנסיבות שנוצרו לא הייתה לו ברירה אלא להודיע על התפטרות מהייצוג של גנור.