אחרי שנה וחצי: מנכ"ל בנק הדואר דורון ארבלי התפטר

הרקע לעזיבה: גרירת הרגליים בתהליך הפרדת בנק הדואר מהדואר והפיכתו לבנק אמיתי

דורון ארבלי / צילום: שלומי יוסף
דורון ארבלי / צילום: שלומי יוסף

החלום להפוך את בנק הדואר לבנק אמיתי הולך ומתרחק: ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל בנק הדואר, דורון ארבלי, הודיע על התפטרותו, וזאת על רקע גרירת הרגליים בהפרדת בנק הדואר מחברת הדואר והפיכתו לבנק אמיתי. 

ארבלי, לשעבר מנהל רשות המסים, מונה לתפקיד רק לפני כשנה וחצי על-מנת להוביל את התהליך, אולם ככל הנראה העובדה שהתהליך לא התקדם הביא להחלטתו לעזוב. 

נזכיר כי לפני כשבועיים פורסם ב"גלובס" מכתב של אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות, בו הוא התריע בפני משרד התקשורת ומשרד האוצר כי אם גרירת הרגליים בנושא תימשך, הסיכוי שבנק הדואר יהפוך לבנק אמיתי הוא קלוש.

בשנים האחרונות נעשים ניסיונות שונים להגביר את התחרות במערכת הבנקאית. אחד הניסיונות הללו היה להפוך את בנק הדואר לבנק אמיתי, שיוגדר כחברה נפרדת, יקבל רישיון בנקאי ויציע שירותים בנקאיים מעבר לשירותים הבסיסיים שהוא מציע כיום. 

לצורך כך, לפני כ-5 שנים נקבע תיקון לחוק הדואר, שקבע שורה של הוראות שיחילו עקרונות של ממשל תאגידי על חברת בנק הדואר, מה שיאפשר לה לקבל רישיון בנקאי. במסגרת התיקון לחוק, נדרש לבצע הפרדה מבנית מלאה בין חברת הדואר לבנק הדואר, זאת בעוד כיום בנק הדואר מהווה מעין מחלקה בתוך חברת הדואר. 

בכדי שהתיקון לחוק ייכנס לתוקף, נקבע כי על הדואר לבצע את הדברים הבאים: לחתום על הסכם קבלת שירותים בין חברת הדואר לבנק הדואר; להעמיד הון עצמי לבנק הדואר; להקים דירקטוריון נפרד ולחתום על הסכם קיבוצי חדש עם העובדים מתוך הדואר שייקלטו כעובדי בנק הדואר. אלא שלמעט מינוי דירקטוריון, עד היום לא מולאו הדרישות.

לדברי גורמים המקורבים לנושא, שיקולים פוליטיים וביורוקרטיים מעכבים את קידום הנושא. התפטרות המנכ"ל מרחיקה כעת עוד יותר את הסיכוי ליציאת התוכנית לפועל. 

בעקבות ההתמהמהות בפתרון הסוגיות השונות, יישום התיקון לחוק הדואר כבר נדחה יותר מ-5 פעמים, כאשר דחייה נוספת של יישום החוק צפויה לעלות לכנסת בסוף החודש.