שר התקשורת אוהד בית"ר - ומשחק הכדורגל ישודר בחינם

שר התקשורת איוב קרא לחץ על צ'רלטון - והמשחק של בית"ר ירושלים הערב נגד בוטב פלובדיב הבולגרית ישודר בחינם באינטרנט ובתשלום בטלוויזיה ■ מה עם המשחק של מכבי? אולי בפעם הבאה

השר איוב קרא / צילום: דוברות הכנסת – נועם ריבקין פנטון
השר איוב קרא / צילום: דוברות הכנסת – נועם ריבקין פנטון

חודש וחצי לאחר שנכנס למשרד התקשורת, השר איוב קרא קיבל היום את ההחלטה הראשונה בתפקיד: להביא לכך שמשחק הגומלין של בית"ר ירושלים נגד בוטב פלובדיב הבולגרית ישודר הערב (ה') ללא תשלום באמצעות האינטרנט - זאת לאחר שאת זכויות השידור במשחק רכשה חברה פרטית שניסתה למכור את השידורים למרבה במחיר, עד אמש ללא הצלחה.

ל"גלובס" נודע כי בעקבות לחצים כבדים שהפעיל השר על מועצת הכבלים והלוויין ובאופן עקיף על חברת צ'רלטון שבבעלות אלי עזור, הסכימה צ'רלטון לרכוש את הזכויות ולשדר את המשחק הן בערוץ הטלווזיה שלה (בתשלום) והן בחינם - באמצעות אתר האינטרנט sport1.

על-פי הערכות, בצ'רלטון לא התלהבו לפחות בהתחלה מהלחץ שהביא אותם לרכישה שלא התכוונו לבצע, אולם דווקא בסיטואציה שנוצרה יש משום פתח לרגולציה שעשויה להיטיב בטווח הארוך עם החברה - בין היתר בכל מה שקשור למגבלות הקיימות על שידור משחקי חוץ בתשלום.

בשיחה עם "גלובס" סיפר דירק שלונץ, מי שרכש במקור את זכויות השידור, כי בעסקה שנחתמה אמש הציעה צ'רלטון 12 אלף אירו - זאת לעומת כ-20 אלף אירו שביקש שלונץ בתחילת הדרך, ובסופו של דבר, לדברי שלונץ, זה נסגר באמצע, לטובתו. "גם עלינו הופעל הרבה לחץ בעיקר מאוהדים כועסים, אבל כל מי שמכיר את השוק הזה יודע שככה הדברים עובדים. בסופו של דבר נפגשנו איפשהו באמצע", הוא אמר. לדבריו, שום גורם ממשלתי לא פנה אליו בעניין.

על-פי לשכתו של קרא, "המשחק הוא אחד מהאירועים המרכזיים בכדורגל, משחק שחייב להיות משודר ללא תשלום". ואולם, מכיוון שבעל הזכויות לשידור המשחק נקב במחיר גבוה שהרחיק את גופי השידור, קרא פנה בעניין אל יו"רית מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, וביקש ממנה להתערב בסוגיה. האחרונה יצרה קשר עם מנהלי צ'רלטון, ועל-פי ההודעה הבהירה כי היא מאפשרת "באופן חד-פעמי" את שידור המשחק בערוצים שבתשלום במקביל לשידור אינטרנטי בחינם.

למה דווקא שידור המשחק של בית"ר היה חשוב כל-כך לשר קרא (ליכוד), שעה שהמשחק של מכבי תל-אביב הערב באותו מפעל (מוקדמות הליגה האירופית) ישודר בתשלום? "ציבור גדול מאוד רצה לראות את השידור ומאז שלשום אני מוצף בבעיה הזו של חוסר אונים", הסביר קרא בשיחה עם "גלובס". לדבריו, "כדי להביא להם בשורה וכדי לעשות אווירה טובה בירושלים, ישודר הערב המשחק. מה יותר נפלא מלעשות טוב לאנשים?".

לעשות טוב זה תמיד נפלא, אבל מה לגבי המשחקים האחרים? "בעקבות מה שקרה אני מתכוון לכנס דיון כדי שלא נצטרך להתפתל כל פעם מחדש כדי לעשות טוב לאנשים. פעם אחת ולתמיד צריך לפעול כדי לייצר מדיניות נכונה, ובהתאם לזה נפעל בעזרת השם", הוא הבהיר.