16 חודשי מאסר למנהל בנק שהעלים הכנסות בחשבון בשווייץ

יצחק סוויד, מנהל סניף לשעבר בבנק אגוד, שהורשע בהעלמת הכנסות בחשבון בנק בשווייץ במשך 9 שנים, נידון גם למאסר על-תנאי וקנס בסך 70 אלף שקל ■ למדריך גילוי מרצון

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

יצחק סוויד, מנהל סניף לשעבר בבנק אגוד, שהורשע בהעלמת הכנסות בחשבון בנק בשווייץ במשך 9 שנים, נשלח ל-16 חודשי מאסר בפועל. כן הוטלו על סוויד - שהורשע בביצוע 7 עבירות של מירמה, עורמה ותחבולה ושתי עבירות של השמטת הכנסה מתוך דוח - מאסר על-תנאי וקנס בסך 70 אלף שקל.

סוויד נעצר על-ידי רשות המסים באוגוסט 2013, בחשד כי לא דיווח על רווחים שנצברו לו בחשבון בנק בשווייץ. החשד התעורר בעקבות מידע מודיעיני שהגיע לרשות אודות ישראלים המנהלים חשבונות בנק בשווייץ, וכחלק ממהלך של מאבק בהון השחור שמחזיקים ישראלים בחשבונות בנק סודיים במדינות שאינן חייבות בדיווח.

בעקבות המידע שהתקבל, משרד השומה תל-אביב 5 הוציא דרישה לחשוד בחודש מארס 2012 להגיש דוחות לשנים 2005 ואילך. לאחר שהבטיח להגיש את הדוחות תוך כשבוע, אחרי שיקבל מסמכים, הגיש סוויד את הדוחות רק 4 חודשים מאוחר יותר ולשנים 2010 ו-2011 בלבד, ולא כלל בהם הכנסות מחשבון הבנק בחו"ל.

לאחר דרישה חוזרת הגיש סוויד רק דוח אחד נוסף, זה של 2012, ולפיכך נפתחה נגדו חקירה גלויה במשרד חקירות מס הכנסה תל-אביב, במהלכה הגיעו החוקרים לביתו של סוויד עם צו חיפוש, אך זה לא הכניס אותם במשך חצי שעה, ולאחר מכן טען כי לא שמע אותם. בחיפוש שנערך לבסוף נתפסו מסמכים, סוויד הובא לחקירה, ובמהלכה הודה כי לא דיווח על הכנסות שנבעו לו מחשבון הבנק בשווייץ בסך של כחצי מיליון דולר.

לפי כתב האישום שהוגש נגדו, סוויד הועסק כמנהל שכיר בבנק אגוד בשנים 1969-2010. ב-17 בדצמבר 2002 פתח סוויד חשבון בנק בבנק ספרא בשווייץ ובמהלך 2003-2011 הפיק הכנסות מריבית על כספים שהפקיד בחשבון בשווייץ, בסכום כולל של כ-2.5 מיליון שקל - עליהן לא דיווח לרשות המסים.

בהמשך לכך, בשנים 2003-2009, לא הגיש סוויד דוחות על הכנסותיו לפקיד השומה, ובשנים 2010-2011 הגיש דוחות אך לא כלל בהם את ההכנסות מריבית שנצמחו לו בחשבון בשווייץ כ-786 אלף שקל.

סוויד הכחיש את האישומים נגדו וטען בין היתר כי הגם שלא הגיש דוחות, לא הייתה עליו חובה להגישם. עוד הוא טען כי לא היו לו הכנסות מריבית כפי שמיוחס לו.

בהכרעת הדין המרשיעה ציין השופט כי לאחר תחילת החקירה הסיר סוויד את המחדלים בכך ששילם את המסים הנדרשים ממנו, אך הגם ש"טוב ויפה" שעשה כך, כלשון השופט, יש בכך כדי ללמד כי ההיבט המיסויי הפלילי הנטען כלפיו אינו שנוי במחלוקת.

עוד התייחס השופט לעובדה שסוויד לא פתח את הדלת לחוקרים שהגיעו לביתו, וכתב כי "התנהלותו של הנאשם עובר לחיפוש הייתה לכל הפחות תמוהה, כמו גם טענתו לפיה 'לא שמע' את דברי המחפשים שנקשו על דלתו במשך זמן ממושך".

עוד ציין השופט כי במשך 9 שנים סוויד לא דיווח לרשות המסים ולא שילם את המס הנדרש ממנו בגין פעילות - האקטיבית - בחשבון בשווייץ, שכללה גם נטילת הלוואות והעברות כספים.

כן דחה השופט את טענתו של סוויד ל"חוסר מודעות" לביצוע העבירות. "אין עסקינן בחשבון שבו נעשתה השקעה ראשונית, ללא פעילות המשך של הבלים, אלא בדיוק ההפך: הנאשם ניהל את החשבון בשווייץ באופן אקטיבי וביצע פעולות רבות שתכליתן הייתה למקסם את רווחים", כתב השופט.

אי-ידיעת השפה האנגלית

טענה נוספת שהשופט דחה על הסף הייתה טענתו של סוויד - מנהל בכיר בבנק כאמור - כי לא ידע את השפה האנגלית על בוריה. "ראוי להזכיר גם את טענתיו התמוהות של הנאשם בעניין אי-ידיעתו את השפיה האנגלית", ציין השופט בהכרעת הדין, והוסיף כי סוויד טען זאת רק לאחר שאמר בעצמו כי חתם על מכתב באנגלית שקיבל מהבנק בשווייץ, כך ש"אף לפי גרסתו, הוא אישר שידע בקריאת השפה האנגלית והבנתה, וטענותיו בעניין אי-יכולותו לקרוא מכתב באנגלית פשוטה הן למצער מיתממות".

השופט הציב את מתחם הענישה ההולם בעבירות שבוצעו על 12 עד 24 חודשי מאסר בפועל; ובחר להטיל על סוויד עונש המצוי בשליש התחתון של מתחם הענישה.

בעת גזירת הדין התחשב השופט בעובדה, כי סוויד שילם את כל המס שנדרש ממנו בעקבות החקירה נגדו, ובכך "הסיר את מלוא המחדל". ואולם, השופט ציין מנגד כי הגם שסוויד הביע צער על האירועים שהובילו להרשעתו, "הבעות הצער של הנאשם היו בעיקר על טיפשוטו; ולא עלו מהן הבנה או הפנמה של חומרת מעשיו, קל וחומר נטילת אחריות עליהם (ולו בדיעבד).

התיק נוהל על-ידי עו"ד נג'מי חאיק-מסעד מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), שמסר כי "הנאשם, שעבד כמנהל סניף בנק והכיר היטב את המערכת הבנקאית, רכש אגרות חוב של מדינות זרות והסתיר את הכנסותיו מהשקעות אלה בחשבון בנק בחו"ל במשך 9 שנים. בכך ניצל בכוונת מכוון את הידע שצבר מתוקף תפקידו, פעל להסתיר כספים החייבים במס ולרמות את הרשויות. מעשיו בוצעו במשך שנים ארוכות תוך תכנון מוקדם, באופן שהקשה על הרשויות לחשוף את המירמה. בית המשפט קבע היום כי פעולות להעלמת הכנסות דרך חשבונות בנק בחו"ל פוגעות בשוויון החברתי ובחלוקת נטל המס וראויות למאסר מאחורי סורג ובריח". 

עורכי הדין קובי גולדמן ומיכאל כשכאש ממשרד גולדמן ושות', המייצגים את סוויד, מסרו בתגובה: "מר יצחק סוויד הוא בנקאי בכיר לשעבר. אמנם העונש שנגזר עליו נמצא ברף התחתון של מתחם הענישה שקבע בית המשפט, אך לטעמנו, בנסיבות, ניתן וראוי היה להקל עוד יותר בעונשו ולקבוע מתחם נמוך יותר. ההגנה תלמד את גזר הדין ותכלכל צעדיה בהתאם".