פרשת יוטרייד: כתב אישום בכפוף לשימוע לטלמור

החשד: בכירי יוטרייד גייסו במרמה מכ-600 לקוחות 27 מיליון דולר להשקעה במסחר אלגוריתמי; כספי הלקוחות שימשו למימון הוצאות שוטפות בחברות אחרות של טלמור

אביב טלמור/ צילום: שלומי יוסף
אביב טלמור/ צילום: שלומי יוסף

פרשת יוטרייד, שנחשפה לראשונה ב"גלובס" לפני כשנתיים, מגיעה לשלב כתבי האישום: פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה לאביב טלמור, הבעלים והמנכ"ל לשעבר של חברת יוטרייד פרימיום בע"מ, ולשורה של בעלי תפקידים בכירים אחרים לשעבר ביוטרייד, כי היא שוקלת להגיש נגדם כתב אישום בכפוף לשימוע בחשד להונאת משקיעים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

הפרשה פרצה ב-2015 בעקבות סדרת תחקירים ב"גלובס" על תלונות של משקיעים כי אינם יכולים למשוך את כספם מהחברה. בהמשך נחקרה הפרשה על-ידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך, ובמסגרת החקירה עלה, בין היתר, כי טלמור השתמש בעשרות מיליוני שקלים מכספי הלקוחות למטרות אישיות, לרבות לעסקיו האחרים, וזאת, בין היתר, תוך שימוש באנשי-קש.

לפי כתב החשדות שנשלח לחשודים על-ידי עו"ד ניצן וולקן מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בין השנים 2015-2012 גייסה יוטרייד מכ-600 לקוחות סכום של כ-27 מיליון דולר לצורך השקעה במסחר אלגוריתמי (מסחר בבורסה המבוסס על תוכנות מחשב). הליך גיוס הלקוחות, עליו חלש טלמור, היה מרמתי וכלל מצגי-שווא והסתרת מידע ביחס להיבטים רבים ומהותיים בפעילותה של יוטרייד. כך בין היתר, נטען, הוצגו ללקוחות מצגים כוזבים ביחס לרמת הסיכון ופוטנציאל הרווח של השקעתם וביחס לניגודי עניינים המתקיימים בינם לבין יוטרייד בפעילות המסחר.

בניגוד למצגים שהוצגו בפני הלקוחות ובניגוד למטרה שלשמה הופקד כספם, רק חלק מכספי הלקוחות נותב, בפועל, למסחר. תחת זאת שימשו כספי הלקוחות, בין היתר, למימון הוצאות שוטפות של חברות אחרות של טלמור ולביצוע השקעות שונות של טלמור מחוץ לישראל. בהמשך החלה יוטרייד לפעול בשיטת "פירמידה" ועשתה שימוש בכספים שגויסו מלקוחות חדשים על-מנת לממן בקשות משיכה של לקוחותיה הותיקים.

לטלמור ולמעורבים האחרים מיוחסות עבירות של גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, זיוף בנסיבות מחמירות, ניהול תיקי השקעות ללא רישיון ושיבוש הליכי משפט.

בהתאם לחוק ניתנה לטלמור ולשאר החשודים אפשרות לקיים הליך שימוע בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בטרם תתקבל החלטה אם להגיש כתב אישום נגדם.

טלמור עצמו הכחיש - וככל הנראה עדיין מכחיש - את החשדות נגדו. הגרסה שמסר לרשות ניירות ערך היא ככל הנראה כי "שרף" את הכספים של המשקיעים הישראלים על הניסיון הכושל להקים פלטפורמות אלגו-טריידינג דומות בחו"ל, לרבות באנגליה, בקפריסין ובאוסטרליה; וכי מדובר בכישלון עסקי מצער ולא בתרמית. 

עורכי הדין אלון רון, רונן מנשה וקובי רון, המייצגים את אביב טלמור, מסרו בתגובה: "מר טלמור כופר בחשדות נגדו. חומר החקירה טרם הגיע לידינו. נלמד אותו ונשמיע את עמדתנו בהתאם". 

הבריחה ללונדון

חברת יוטרייד סיפקה למאות לקוחות בישראל ומחוצה לה פלטפורמה למסחר במט"ח באמצעות אלגוריתם ממוחשב ללא צורך בהתערבות אנושית (אלגו-טריידינג). קריסתה של החברה החלה כאמור באמצע 2015, עם פרסומה של סדרת כתבות ב"גלובס" על משקיעים שטענו כי ביקשו למשוך את הכספים שנותרו בחשבונות ההשקעות שלהם, אך נתקלו בקשיים שהערימה עליהם החברה. לטענתם, החברה סירבה לאפשר את פדיון הכספים בתירוצים שונים.

בהמשך נקלעה החברה לפירוק על רקע ניסיונותיהם הכושלים של המשקיעים לפדות את כספם. גם הבעלים עצמו טלמור נקלע מאז להליך של פשיטת רגל, על רקע ערבות אישית לחובות החברה, שנתן לחלק מהלקוחות. 

במאי 2015 החלה גם רשות ניירות ערך להתערב בנעשה בחברה ודרשה מטלמור להפסיק את פעילות המסחר לאלתר ואת גיוס המשקיעים. טלמור הגיע עם הרשות לסיכום בעניין - שכפי שהתברר לרשות בדיעבד, טלמור לא כיבד לכאורה. מבדיקת הרשות שנערכה בהמשך עלה כי מאז מאי 2015 ועד להיקלעות יוטרייד לפירוק בדצמבר אותה שנה, גייסה החברה 3.5 מיליון דולר נוספים מלקוחות חדשים, כספים שחלקם הגדול ירד כנראה לטמיון.

על רקע החשדות שהחלו להתעורר, לפיהם טלמור מעל לכאורה בכספי הלקוחות, יצא הבעלים של יוטרייד לקפריסין בספטמבר 2015, ובהמשך נעלמו עקבותיו. בתקופה בה שהה טלמור בחו"ל, מונה המפרק של חברת יוטרייד, עו"ד אלעד עפראי, לכונס נכסים על נכסיו האישיים של טלמור, ובין היתר על כל מניותיו בחברות הבינלאומיות שבבעלותו, בהן חברות בקפריסין ובאוסטרליה. לטענת המפרק, טלמור הבריח אל חברות אלה כספים של לקוחות ישראלים.

במקביל, רשות ניירות ערך הודיעה כי טלמור מבוקש לחקירה, והשמועות על מקום הימצאו כללו מדינות שונות. בדיעבד התברר כי הרשות ידעה שטלמור נמצא כל העת בלונדון, שם מתגוררות אמו ואחותו, ושם הוא מחזיק גם בחברות שעיסוקן דומה לזה של יוטרייד.

בסוף פברואר 2016 הגיע טלמור לארץ לצורך חקירתו, לאחר משא-ומתן שניהל מול הרשות. תחילה סיכם טלמור שיגיע לארץ בתחילת פברואר, אבל אז שינה את דעתו והחליט לדחות את שיבתו.

לאחר שרשות ניירות ערך לחצה ואפילו איימה שתפעל להשיג צו הסגרה נגדו, הגיע טלמור לישראל בטיסת שכר רגילה מלונדון. טלמור ירד מהטיסה כאחד האדם, עבר ככולם את ביקורת הדרכונים, נסע לביתו, התקלח, החליף בגדים וארז תיק; ואז - כפי שטלמור ידע שיקרה - דפקו חוקרי רשות ניירות ערך על דלתו, עצרו אותו והביאו אותו לחקירה במשרדי הרשות.